Jag har också noterat ett visst blinkande på den gröna lysdioden, inte av pwm-styrningen, utan snarare som om Arduinon stannar upp och tänker nån millisekund.. det blev lite bättre när jag tog bort serial monitor också... 🤔

Edit: plockade bort raden som sätter pwm-pin LOW, vilket innebär att den lyser hela tiden.. men blinkandet försvann, och "pwm-effekten" blev jäma och fin.. kan det vara så att man behöver en "else"-sats som sätter pwm-pin LOW om knappen inte är intryckt kanske....
 
Redigerat:
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har dock ett litet problem, nämligen att jag måste sätta båda pinnarna LOW i slutet på varje loop, annars är de konstant på ett jag tryckt ner knappen... Frågan är om det går att lösa på ett bättre sätt?
Ja, det är "fel" sätt att lösa det problemet och det är det som orsakar blinket.
Det du måste göra är att låta programmet reagera både på nedtryckt och uppsläppt knapp.

Naivt:
loop { ... if (buttonValue == HIGH) { // Knappen är nedtryckt digitalWrite(13, HIGH); ... } else { // Knappen är uppsläppt digitalWrite(13, LOW); ... } }

Det första potentiella problemet med att göra så är att villkoret reagerar på knappens tillstånd, inte förändring av knappens tillstånd. Så ovanstående kod kommer om och om igen exekvera instruktionerna för nedtryckt alternativt uppsläppt knapp. I det triviala fallet spelar det ingen roll, men ibland behöver du reagera på händelsen att knappen trycks ned eller släpps upp snarare än dess tillstånd.
Du måste då införa en variabel som håller reda på senast kända tillstånd:
bool buttonPressed = false; loop { ... if (!buttonPressed && buttonValue == HIGH) { // Knappen trycktes ner buttonPressed = true; digitalWrite(13, HIGH); ... } else if (buttonPressed && buttonValue == LOW { // Knappen släpptes upp buttonPressed = false; digitalWrite(13, LOW); ... } }

Det andra problemed är nu att du troligen får kontaktstuds om knappen är en fysisk tryckknapp.
Vilket innebär att när knappen trycks ner eller släpps upp får du en serie snabba växlingar mellan nedtryckt och uppsläppt tillstånd.
Detta är lite knepigare att hantera, och vill man hantera det "rätt" får man starta en timer vid tillståndsförändring och sedan med hjälp av timern undvika att kolla efter nya tillståndsförändringar under några millisekunder. Enligt principen (ej fungerande kod):

bool buttonPressed = false; loop { ... if (debounceTimerIsNotActive()) { if (!buttonPressed && buttonValue == HIGH) { // Knappen trycktes ner buttonPressed = true; startDebounceTimer(); digitalWrite(13, HIGH); ... } else if (buttonPressed && buttonValue == LOW { // Knappen släpptes upp buttonPressed = false; startDebounceTimer(); digitalWrite(13, LOW); ... } } }

Det är just detta som är det krångliga med att bygga styrsystem med ett sekvensiellt exekverande program.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
F
Körde lite på skoj med en matarmekanism idag. Du måste rimligtvis kortsluta motorn när du släpper triggern. Vinkelväxeln är ju alltid lite självhämmande men du kommer att rulla ut 10cm tråd om du inte kortsluter motorn.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Visste inte att det var en sån guldklimp man satt på... 2700 plus moms, och inte ens uppnått reservationspriset? 😳

Edit: kanske inte plus moms iofs...
Skärmbild från auktionswebbplats, blå svetsenhet, Luna, Migatronic Automig 180X, budgivning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Jag har en likadan, skulle aldrig släppa den för ens för 5000kr, (skulle iofs aldrig komma på idén att sälja den) då blir jag ju utan 🙄 den går som en dröm.
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F
J Jockebanan skrev:
Jag har en likadan, skulle aldrig släppa den för ens för 5000kr, (skulle iofs aldrig komma på idén att sälja den) då blir jag ju utan 🙄 den går som en dröm.
Det är väl en Migatronic, vad är det som gör den till en så fantastisk svets?
 
J
F fsn skrev:
Det är väl en Migatronic, vad är det som gör den till en så fantastisk svets?
Den funkar helt enkelt bättre än andra som jag har testat, ett par Esab, Einhell, mfl sen när man kör Migatronicen igen så får man ett brett smil då det bara flyter på. Stabil trådmatning är nog det man känner av mest, min far köpte en ny Esab 3-fas Mig/Mag men den är inte lika trevlig att svetsa med, well den var ny för typ 20 år sedan..
 
Redigerat:
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
F
J Jockebanan skrev:
Den funkar helt enkelt bättre än andra som jag har testat, ett par Esab, Einhell, mfl sen när man kör Migatronicen igen så får man ett brett smil då det bara flyter på. Stabil trådmatning är nog det man känner av mest, min far köpte en ny Esab 3-fas Mig/Mag men den är inte lika trevlig att svetsa med, well den var ny för typ 20 år sedan..
Jag har svetsat mycket med ESAB LKA 180 men jag kan inte direkt säga att den funkat jättebra för mig. Däremot C340 Pro är bra. Personligen så tycker jag att matarverk skall vara fyrhjuliga, då kan man hålla trycken nere och fortfarande ha bra driv utan deformerad och vass tråd. Är det tvåhjuligt så skall det vara drift på båda. Men man behöver verkligen en motor så det trycker på upp i fart snabbt. Svetsat rätt mycket med små 1-fas invertrar och det finns undantag men det är vanligt med små kinesiska matarverk med ett drivande 30mm hjul och ett kullager som övre tryck, morrande växellåda och en liten högvarvande motor med lite för låg effekt.
 
Har inte kommit så mycket längre i mig/mag-träsket, men däremot har det ramlat in lite prylar för billiga pengar från Tradera, så nu har jag allt (utom tank) för ett annat svetsrelaterat projekt...

Verkstadsmiljö med kylfläkt, aluminiumrör, elektrisk pump och några kopplingar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Vattenkylning av munstycket?
 
Japp, fast till TIG-svetsen.. kanske inget som behövs för det jag svetsar nu, men nån gång ska det ju stå en 300 amp ac/dc-tig i garaget....
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.