Jag hade tänkt köpa något verktyg till mannen i Fars dags present. Vi skall låta bygga hus men det blir ändå mycket som skall monteras i garderober, hänga upp tavlor, bygga carport/förråd etc. Funderar på ett "jättevattenpass", lång stållinjal eller laservattennpass. Här inne finns kanske några som kan komma med synpunkter och gärna även rekommendera inköp. Ös på med önskemål inför Fars dag!!

Tack på förhand
 
Vattenpass av bra kvalitet är aldrig fel, Hultafors eller motsvarande rekomenderas.
Skruvdragare kanske?
Eller ett par bra arbetsbyxor med knäskydd?
Arbetsskor med spiktrampskydd?
 
Laser är bra men bör vara självnivellerande. Boschs gröna PCL1 verkar som ett suveränt paket och prisvärt också. Jag har en liknande laser men av annat märke och saknar stativ, funderar på kränga min och skaffa Boschs.
 
Tack för tips!

Skruvdragre och arbetskläder har vi redan. Bor i hus nu också. Tänkte mer på någon form av "mätinstrument". Jag har inget ögon mått alls och min man kan iblnd lite slarvigt dra upp grejer som tom jag ser inte sitter i våg/lod. Tänkte därför att om han få något snabbt och enkelt så kanske det blir bättre....

Finns det något som både mäter avstånd och ritar "laserlinjer"??? Om jag förstod Boschs hemsida verkade deras instrument göra antingen eller??
 
Mikael_L
Jag såg att Jula hade en Stanley korslinjelaser på erbjudande just nu. 895:- vill jag minnas.
Jag slog igång den och tyckte dessutom att det verkade vara rätt bra ljusstyrka på linjerna, dom gick att se på rätt hyfsat håll inne i den väl lysrörsupplysta butiken. (Detta säger egentligen inget, jag kan inte på något vis avgöra om det är svagare ljus inne i Jula än i andra butiker... :))

Annars följde det med både ett "fotostativ" och ett golv till tak stativ, vilket är otroligt schysst för dessa pengar.
Skulle alla gånger köpa detta före Bosch (och skils) laser.

Jag vet inte om alla butiker har den, Uppsala har den iaf. Jag hittade ingen info på julas site på nätet.

Om någon köpt den skulle det vara roligt att få höra något omdöme.
 
Risken med en Festo TS55'a är dock att ingen i familjen lär se fadern de närmaste dygnen och risken är rätt stor att han sover med den med *S*
Det finns en del bra böcker och även om han blir djupt försjunken i dem så är det inte på långa vägar så djupt som exemplet ovan. Har han ingen bra hylsnyckelsats så kan en sådan vara guld värd och de allra allra flesta har inga handhyvlar alls, stämjärn av bästa kvalitet är inte hel fel och visst kan en korslaser funka med. Bra ögonmått vete tusan var man köper dock, möjligen hos optikern? *S*

/Kent
 
Jag blev iofs inte pappa av lika anledningar men en liten Festool Rotex 125 blev det inköpt idag ändå :) Det gäller att dränka sorgerna med inköp av fina verktyg :)
 
Först och främst tack till alla som kommer med förslag. Många fina förslag men jag letar i första hand något mätverktyg (som även jag kan få leka med, man skall väl ge bort något man själv vill ha ;)).

Jag söker alltså något som både mäter avstånd och ritar "laserlinjer"??? De jag hittade verkade göra antingen eller finns det något som inte kostar 3000 och klarar båda?

Kom igen hjälp mig annars blir det en tröja i år igen. Det är väl inte alla fäders dröm? Såg i någon rubrik att det hellre vill ha en kram än en slips, det skall jag nog klara!
 
Mikael_L
Varför köper du inte en avståndsmätare i år och en korslinjelaser nästa år då, eller vice versa ...

Jag är inte 100% säker på utbudet, men kombinerade avståndsmätare/laser har jag inte sett annat än halvcrappigt... Hyfsat schysst avståndsmätare med värdelös laser förekommer.
Rätta mig gärna om jag har fel (visa en länk till en bra produkt)

ps. jag funderar nästan på att köpa Julas stanleylaser, trots att jag redan har en halvproffesionell. Men jag har bara golv/tak-stativ, saknar en "fotostativ" till den. Jag ska kolla, men jag tror Stanleylaserns stativ har rätt gänga (om man tar bort 6mm adaptorn). I sådana fall får jag ett stativ som jag även kan använda till kameran ;) + en liten "slänglaser" som säkert kan komma till nytta någon gång.
 
Sök på Leica Disto A3, den använder jag dagligen och det enda jag irriterar mig på är att den inte har knapplås.
Dess toleranser är såpass goda så att jag litar på den till 100% för inredningsjobb, finns inga skäl till annat.

/Kent
 
Mikael_L
Jodå den verkar seriöst bra, men den ritar väl inga laserlinjer, som hjälp vid kakelarbeten, uppsättning av köksinredning och väga av ett antal fönster till samma höjd... Eller har jag missförstått funktionerna?
 
Jag fick ett par kalsingar i nån grön ton med blommor på, och ett par strumpor. Snart är det vardag så glömmer vi denna helg :)
 
Jag fick en tecknig av min 3-åring ( i klass med picasso, har ingen aning vad det är) av 6-åringen fick jag en förstahjälpen kudde till bilen (undrar vad han menar) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.