Mitt hus i roslagen fick bredband för nagra ar sedan.

Men eftersom vi är där enbart delar av aret blis kostnaderna ganska höga, 400 kr per manad med de flesta leverantörer.
Behovet är att kunna bevaka när vi inte är där, och kunna jobba pa distans när vi är där. Jag bevakar värmepumpen, temperaturen pa vetten och i rummen, jag tänder och släcker, har google hub och sa vidare.

Leverantören tillhandahaller s.k. sommarstugeabonnemang för runt 100 kr per manad, men ganska hörg kostnad när
vi är pa plats och vill ha mer.

Ett alternative är att kora med router som stôdjer bade fiber och 4G. Det finns ett antal modeller mellan 800 kr och 2500 kr.
4G kommer antagligen leva 6-10 ar till. 5G routrar är dyra för närvarande.

Jag valde att börja med en sadan router fran DLINK och ett Vimla abonnemang och utan att ta nagon bredbandselevarantör för tillfället men är öppen för att testa sommarstudge abonemang. Det funkar halvbra, men internet är ibland inte tillgängligt. Kanske är det ett firmwareproblem. Kanske ställer fibern till det eftersom den visar en sida för att välja internet leverantör.

Tva fragor.

1. Har nagon erfarenhet av sommarstugeabonemang och kvaliteten pa service fran levarantörerna, speciellt i Roslagen.
Jag kan vA^lja mellan ett tiotal och kan omöjligt prova alla.

2. Nagra tankar om min lösning med LTE modem
 
På första frågan har jag ingen erfarenhet.
Däremot kör jag själv mobilt bredband via Telenor, och kanske får fiber inom ett år, men har kört mobilt i tre år nu.
Kruxet är väl att det är svårt att komma billigare undan, jag betalar 349kr/mån för ett obegränsat abonnemang.
Routern får du ofta "på köpet" om du binder dig till exempel 12mån.
Så personligen tycker jag inte att 400kr/mån är någonting jag skulle fundera över för en problemfri tillvaro.
Då funkar ju allting, alltid, och även när ni är där så är det bekymmersfritt.
 
Hannuse Hannuse skrev:
På första frågan har jag ingen erfarenhet.
Däremot kör jag själv mobilt bredband via Telenor, och kanske får fiber inom ett år, men har kört mobilt i tre år nu.
Kruxet är väl att det är svårt att komma billigare undan, jag betalar 349kr/mån för ett obegränsat abonnemang.
Routern får du ofta "på köpet" om du binder dig till exempel 12mån.
Så personligen tycker jag inte att 400kr/mån är någonting jag skulle fundera över för en problemfri tillvaro.
Då funkar ju allting, alltid, och även när ni är där så är det bekymmersfritt.
Just Telenor's router var ganska inflexible för att konfigurera äldre Wifi enheter pa bara 2.4 Ghz. Jag rekommenderar inte.
 
metramo metramo skrev:
Just Telenor's router var ganska inflexible för att konfigurera äldre Wifi enheter pa bara 2.4 Ghz. Jag rekommenderar inte.
Ok, min router från Telenor var från Huawei, och hade fler band för WiFi.
Men använder den inte på grund av att det är just Huawei, så jag kör en annan lösning, en Ubiquiti Amplifi med ett utbyggt meshnät.
 
metramo metramo skrev:
Mitt hus i roslagen fick bredband för nagra ar sedan.

Men eftersom vi är där enbart delar av aret blis kostnaderna ganska höga, 400 kr per manad med de flesta leverantörer.
Behovet är att kunna bevaka när vi inte är där, och kunna jobba pa distans när vi är där. Jag bevakar värmepumpen, temperaturen pa vetten och i rummen, jag tänder och släcker, har google hub och sa vidare.

Leverantören tillhandahaller s.k. sommarstugeabonnemang för runt 100 kr per manad, men ganska hörg kostnad när
vi är pa plats och vill ha mer.

Ett alternative är att kora med router som stôdjer bade fiber och 4G. Det finns ett antal modeller mellan 800 kr och 2500 kr.
4G kommer antagligen leva 6-10 ar till. 5G routrar är dyra för närvarande.

Jag valde att börja med en sadan router fran DLINK och ett Vimla abonnemang och utan att ta nagon bredbandselevarantör för tillfället men är öppen för att testa sommarstudge abonemang. Det funkar halvbra, men internet är ibland inte tillgängligt. Kanske är det ett firmwareproblem. Kanske ställer fibern till det eftersom den visar en sida för att välja internet leverantör.

Tva fragor.

1. Har nagon erfarenhet av sommarstugeabonemang och kvaliteten pa service fran levarantörerna, speciellt i Roslagen.
Jag kan vA^lja mellan ett tiotal och kan omöjligt prova alla.

2. Nagra tankar om min lösning med LTE modem
Jag själv tror inte att det blir billigare med en mobil 4G lösning, enbart en massa krångel.
Allt kostar idag och sen beror det på exakt vilka tjänster du som du vill nyttja och där kan man då välja.
 
  • Gilla
metramo
  • Laddar…
metramo metramo skrev:
Mitt hus i roslagen fick bredband för nagra ar sedan.

Men eftersom vi är där enbart delar av aret blis kostnaderna ganska höga, 400 kr per manad med de flesta leverantörer.
Behovet är att kunna bevaka när vi inte är där, och kunna jobba pa distans när vi är där. Jag bevakar värmepumpen, temperaturen pa vetten och i rummen, jag tänder och släcker, har google hub och sa vidare.

Leverantören tillhandahaller s.k. sommarstugeabonnemang för runt 100 kr per manad, men ganska hörg kostnad när
vi är pa plats och vill ha mer.

Ett alternative är att kora med router som stôdjer bade fiber och 4G. Det finns ett antal modeller mellan 800 kr och 2500 kr.
4G kommer antagligen leva 6-10 ar till. 5G routrar är dyra för närvarande.

Jag valde att börja med en sadan router fran DLINK och ett Vimla abonnemang och utan att ta nagon bredbandselevarantör för tillfället men är öppen för att testa sommarstudge abonemang. Det funkar halvbra, men internet är ibland inte tillgängligt. Kanske är det ett firmwareproblem. Kanske ställer fibern till det eftersom den visar en sida för att välja internet leverantör.

Tva fragor.

1. Har nagon erfarenhet av sommarstugeabonemang och kvaliteten pa service fran levarantörerna, speciellt i Roslagen.
Jag kan vA^lja mellan ett tiotal och kan omöjligt prova alla.

2. Nagra tankar om min lösning med LTE modem
1. Jag har erfarenhet av fritidshusabonnemang i GlobalConnects (fd. IP-Only) nät. Jag valde en av dom små okända operatörerna som bara har kundtjänst via email & chat men i gengäld är billigast. Kostar 59kr/mån för 2/2 Mbps men i själva verket ligger den på 20-70 Mbps ner och 5-10 Mbps upp så det räcker gott för att kunna kolla mina TP-Link kameror och styra lampor & smart plugs etc.

2. Hyffsat bred och luddig frågeställning :) Den TP-Link MR600 jag fortfarande använder köpte jag från början för att köra som 4G-router och det funkade utmärkt. Behövde bara starta om den en gång. Kommer inte ihåg längre när det var fibern kom men jag har för mig att jag körde mobilt i typ 18 månader utan några som helst problem. Nu har jag jättebra täckning med Telia på aktuell adress och det påverkar förstås också men routern är i.a.f. tvärstabil.

Nu när fibern är driftsatt köper jag ibland till full fart när jag är i stugan och då fixar den enkla routern att i princip maxa 500/500 tjänsten jag kan köpa tillfälligt. Med det sagt hade jag ändå på sikt tänkt att byta ut den mot en meshlösning när jag flyttar upp permanent.
 
  • Gilla
metramo
  • Laddar…
Ok, en av "smaoperatörerna" funkar bra. låter fint. Du kommer inte ihåg vilken ?

Vimla, kan jag modifiera upp och ner månadsvis. Det verkade mer flexibelt en småoperatörerna. Och jag hade surf till godo.
 
Jag ska precis skaffa Telenors kontantkort för årsladdning. 100 GB 475 kr.
Perfekt för att ha mitt larmsystem i båten.

Dock räcker det ju givetvis inte för dator och tv under semestern. Men det är ett annat problem.
 

Bästa svaret

metramo metramo skrev:
Ok, en av "smaoperatörerna" funkar bra. låter fint. Du kommer inte ihåg vilken ?

Vimla, kan jag modifiera upp och ner månadsvis. Det verkade mer flexibelt en småoperatörerna. Och jag hade surf till godo.
Sorry för sent svar, fick ingen notis. Bra Bredband heter min operatör.
 
  • Gilla
metramo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.