Hej allesammans,

Det är med en viss skam som jag blickar mot er för att få tips och råd om hur jag ska gå tillväga.

Scenariot
Jag och min sambo flyttade in till ett mindre parhus i vintras och för att kunna göra boendesituationen något bättre så har vi funderat på att göra en attefalltillbyggnad till vårt isolerade garage via köket och således ha möjlighet att nytta hela garaget som sovrum (se bifogad bild).

Nedan mått gör således att vi inte har någon byggrätt kvar därav funderade vi på en attefallstillbyggnad på 15 kvm som står över detaljplanen. Desvärre fick vi hör av kommunen att det är den totala ytan som räknas dvs "15 kvm attefallstillbyggnad + garage 30 kvm" och detta är då väldigt mycket över vad som är tillåtet.

Garage: 30 kvm
Huvudbyggnad: 52 kvm
Tillbyggnad vid entrén: 6 kvm
Inglasat uterum: 13 kvm
Total tomtyta: 406 kvm
Total tillåten byggrätt: 25% av 406 kvm 101,1 kvm.
Nyttjad byggrätt: 101 kvm

Frågeställning(ar)
  • Går det att göra om det inglasade uterummet till attefallstillbyggnad för att frigöra byggrätt?
  • Om byggrätt skulle frigöras och tillbyggnaden skulle göras under byggrätt, räknas det då som en isolerad kvadratmeter ökning eller räknas tillbyggnaden + garaget återigen

En planritning av en bottenvåning med kök, WC, tillbyggnad, vardagsrum, entré och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ypperligt tacksam för alla svar, då vi bor lite utanför Sthlm och är en del av den generationen som köpte dyrt och tar lite skada av ränteökningarna så när en flicka är påväg är det inte optimalt att flytta..
 
Nu är jag ingen expert på området, men efter mina egna erfarenheter blir allt som kopplas till huvudbyggnad en ökning av dess area. Om du håller dig inom din byggrätt + 15 kvm så är det nog inga problem. För att det ska räknas och falla under "attefallshus" ska den vara fristående. Inglasat uterum räknas som byggyta och är det kopplat mot huvudbyggnad ökar den med dessa area.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
Såhär säger Boverket angående AttefallsTillbyggnad

Skärmdump av text om bygglagstiftning, attefallstillbyggnader, byggplanering, detaljplaner och byggrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Såhär säger Boverket angående AttefallsTillbyggnad

[bild]
Hej och tack för att du tog din tid att hjälpa mig i rätt riktning. Saken är att svaret jag fick från kommunen är att jag inte kan räkna på enbart 15 kvadratmeter då huset sammanbyggs med garaget som betraktas som en komplementbyggnad och därför måste jag räkna på tillbyggnad 15 kvm + garage 30 kvm.

Detta var svaret från kommunen "Om man vill använda möjligheten att göra en bygglovsbefriad attefallstillbyggnad till att sammanbygga huvudbyggnaden med en komplementbyggnad kommer både hela tillbyggnadens och komplementbyggnadens area att räknas in i den högsta tillåtna arean för attefallstillbyggnader, dvs 15,0 kvm bruttoarea. I detta fall låter det alltså som att denna area överskrids, i vilket fall åtgärden som beskrivs inte är tillåten enligt attefallsreglerna."

Stämmer detta?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
David Erik David Erik skrev:
Hej och tack för att du tog din tid att hjälpa mig i rätt riktning. Saken är att svaret jag fick från kommunen är att jag inte kan räkna på enbart 15 kvadratmeter då huset sammanbyggs med garaget som betraktas som en komplementbyggnad och därför måste jag räkna på tillbyggnad 15 kvm + garage 30 kvm.

Detta var svaret från kommunen "Om man vill använda möjligheten att göra en bygglovsbefriad attefallstillbyggnad till att sammanbygga huvudbyggnaden med en komplementbyggnad kommer både hela tillbyggnadens och komplementbyggnadens area att räknas in i den högsta tillåtna arean för attefallstillbyggnader, dvs 15,0 kvm bruttoarea. I detta fall låter det alltså som att denna area överskrids, i vilket fall åtgärden som beskrivs inte är tillåten enligt attefallsreglerna."

Stämmer detta?
Ja detta verkar stämma. Totala tillbyggnaden blir 45kvm.

Men hur mycket ombyggnation av garaget kommer göras för att göra det till beboligt?
Finns det restriktioner i kraven av area på huvudbyggnad och komplementsbyggnader i detaljplan?

Tänker att söka lov för att delvis riva garaget, bygga ihop kvarvarande del av garaget med huvudhuset för den byggrätt du frigjort iom rivningen.
Sen efter det göra anmälan för tillbyggnad av föredetta garaget. Är kommunen snälla kommer de aldrig kräva att du river och är de stränga så går det ju spara materialet (takstolar, panel, taktäckning) för att sen återbygga.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Får ni plats med 15 kvadrat åt något annat håll? Garaget är bra att ha och en takterrass (på tillbyggnaden) på 15 kvadrat kompenserar för tomten som minskas.
 
Tänkte uppdatera er som eventuellt skulle vara intresserade av ärendet. Jag fick svar från kommunen kring ovan frågeställning.

"
Hej,

Det kan vara möjligt att göra enligt beskrivning - dvs att göra om en del av befintlig byggnad till en attefallstillbyggnad. För att kunna göra detta krävs det en anmälan samt att delen som konverteras/omvandlas är en tydlig avskiljbar del som uppfyller kraven enligt 9 kap. 4 b §. Slutbesked krävs innan area kan anses frigjord."
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.