Hallå där! Jag och min sambo håller på o helrenovera vårt kök.

Vi har spacklat och målat allt, underlaget är tungbetong - spackel - jotun wonderwall.
Nu ska vi sätta upp en väggplatta som är i samma material som vår bänkskiva. 25 cm hög och 300 cm lång.

Sibbarp lamminat. https://www.ikea.com/se/sv/p/sibbar...latta-svart-marmormoenstrad-laminat-60311947/

Vi hittar ingen info alls nånstans hur vi ska sätta upp den, men kommit fram till att vi ska använda montagelim. Nu är det frågan vilken typ utav lim vi behöver. Vi var och frågade på Beijer, men fick nog tag på deras enda praktikant. Han föreslog först att vi skulle skruva upp den och därefter stod han och läste på förpackningarna efter svar på våra frågor.

Vi hade brådis och köpte ett lim han rekomenderade - Esstack XTRM kostade ca 350 spänn. När vi läst på verkar detta vara lite väl mycket kräm i. Kan det funka med ett billigare montagelim, vilket isåfall?

Finns det någon annan som har monterat väggplatta, hur gjorde ni?
 
  • Gilla
Fralleee
  • Laddar…
T
Det går nog bra med det limmet men lite väl dyrt... Jag limmade flera sådanna väggplattor från ikea i mitt kök med silikon och de håller hur bra som helst.
 
  • Gilla
Nosvaskan
  • Laddar…
Limmade med silikon? Går det ens? Den här rackaren är ju lång, men den väger inte mycket. Just därför känns det här dyra limmet lite väl att ta i.
 
  • Gilla
Fralleee
  • Laddar…
PL600 eller PL400 skulle jag nog använda
 
  • Gilla
Nosvaskan
  • Laddar…
Vi använde oss av Tec7 när vi limmade vår väggplatta från Ikea.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Vi använde oss av Tec7 när vi limmade vår väggplatta från Ikea.
Var det en likadan som vi har, samma tjocklek? Den här plattan är 1,3 cm tjock. Vilket underlag hade ni att limma på?
 
  • Gilla
Fralleee
  • Laddar…
Japp, vi limmade den direkt på gipsskivan bakom.
 
T
Nosvaskan Nosvaskan skrev:
Limmade med silikon? Går det ens? Den här rackaren är ju lång, men den väger inte mycket. Just därför känns det här dyra limmet lite väl att ta i.
Ja det går utmärkt. Man limmar exempelvis toaletter med silkon och det håller även för de mest våldsamma aktiviteter :D

Men om du är orolig kör på PL400.
 
  • Haha
Rebecka S
  • Laddar…
Tänkte att jag skriver här ist för att skapa en ny tråd då det handlar om samma sak.

Är i liknande sits med en lång (350cm)(20cm hög) väggplatta från ikea och har liknande funderingar, kommer själv att använda mig av tec7 eller biltema multibond rapid då jag har det hemma.

Snubblade dock över en annan tillverkares monterings rek för montering av väggplatta och där rekommenderade man en 3mm glipa mellan väggplatta och bänkskiva, antagligen för att silikonet ska komma in även mellan platta och skiva..har ni som gjort detta lämnat glipa eller ställt den direkt mot bänkskivan och sedan lagt silikon mot?

Mvh Jonas
 
swegunnar swegunnar skrev:
Tänkte att jag skriver här ist för att skapa en ny tråd då det handlar om samma sak.

Är i liknande sits med en lång (350cm)(20cm hög) väggplatta från ikea och har liknande funderingar, kommer själv att använda mig av tec7 eller biltema multibond rapid då jag har det hemma.

Snubblade dock över en annan tillverkares monterings rek för montering av väggplatta och där rekommenderade man en 3mm glipa mellan väggplatta och bänkskiva, antagligen för att silikonet ska komma in även mellan platta och skiva..har ni som gjort detta lämnat glipa eller ställt den direkt mot bänkskivan och sedan lagt silikon mot?

Mvh Jonas
Förutom att få det tätt, så kan du få spänningar mellan bänkskiva och vägg. Då kan plattan spricka om det inte finns lite silikon som kan flexa lite. Vet inte hur vanligt det är men mellan badrumsgolv och väggkakel ser man det ganska ofta.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.