OK, jag VET att det här inte har med hus att göra och jag VET hur man söker upp rätt typ av forum på nätet när man skall ställa en fråga men det känns som att jag kommer att få ett bättre svar här på Byggahus än på ett gitarrrelaterat forum.


Jag har fått tag på en gammal förstärkare för elbas, när jag öppnade upp den märkte jag att den oklädda insidan var täckt med mögel. Min första tanke var att tvätta insidan men så märkte jag att galonklädseln lossnade lätt och så småningom insåg jag att det mesta under klädseln var mögelangripet. Det luktar inte, kanske lite unket om man sätter näsan intill.
Jag tvättade så gott det gick med såpa och varmt vatten med skurborste men det gick bara bort till hälften.
Skall jag bara strunta i det som är kvar eller skall man behandla det med något? Det är alltså inga ytor som kommer att synas.
 
  • Bild på en rektangulär, isolerad ugn eller smältugnskropp i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har den i ett icke fuktigt utrymme hädanefter så spelar inte det "svarta" nån roll. Det är död påväxt bara som bara blir kosmetiskt fult.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Om du har den i ett icke fuktigt utrymme hädanefter så spelar inte det "svarta" nån roll. Det är död påväxt bara som bara blir kosmetiskt fult.
OK, tack! Funderade lite på om det var risk att det skulle fortsätta växa.
 
Man kommer långt med diskmedel/såpa och vatten, men spånskivan är ganska ojämn på ytan. Kan du kolla om det fungerade om några månader? Och lägga upp resultat på forumet igen?
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
OK, tack! Funderade lite på om det var risk att det skulle fortsätta växa.
nej växer gör det om det är för fuktigt och det finns nåt att leva på. Kan ju ha varit nå skit i tyget eller nåt som gjorde att det fick fäste.
 
Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Man kommer långt med diskmedel/såpa och vatten, men spånskivan är ganska ojämn på ytan. Kan du kolla om det fungerade om några månader? Och lägga upp resultat på forumet igen?
Jag kommer nog att stryka på trälim så att alla lösa fibrer fäster, har gjort det tidigare på en låda som bara var fuktskada. Sen kommer jag att klä på galonen med kontaktlim så det syns bara invändigt. Men jag skall se om jag tänker på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.