Cheesen
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nej varför då ?
OM man inte har vattenledningar eller vatteburen värm förstås - då blir det trubbel om det fryser...
Ett kallställt hus från 1800talets mitt... Självdrag slutar fungera när man inte värmer huset så markfukt kommer upp från torpargrund utan att ventileras bort. När så huset växlar i temperatur så bildas kondens inne i väggar och golv.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ett kallställt hus från 1800talets mitt... Självdrag slutar fungera när man inte värmer huset så markfukt kommer upp från torpargrund utan att ventileras bort. När så huset växlar i temperatur så bildas kondens inne i väggar och golv.
Men varför blir det kondens ?
På den tiden byggde man ju med material och isolering som kunde ta upp och buffra fukt, som de sedan släpper ifrån sig ?
Problemen torde komma om man introducxerar ångspärrar i sådana hus (och kallställer) - då har man material som inte släpper förbi fukt och kan spära in det/får det at kondensera.

Sen är det förstås svårt att dra alla över en kam: Men äldre hus brukar ju genrellt vara byggda för att kunna kallställas utan att långsiktigt få problem..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Cheesen
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men varför blir det kondens ?
På den tiden byggde man ju med material och isolering som kunde ta upp och buffra fukt, som de sedan släpper ifrån sig ?
Problemen torde komma om man introducxerar ångspärrar i sådana hus (och kallställer) - då har man material som inte släpper förbi fukt och kan spära in det/får det at kondensera.

Sen är det förstås svårt att dra alla över en kam: Men äldre hus brukar ju genrellt vara byggda för att kunna kallställas utan att långsiktigt få problem..
Ja huset buffrar fukt, men det släpper inte ifrån sig fukten i och med att ventilationen inte fungerar.
20tals huset som gått i min släkt funkade utmärkt tills man slutade bruka huset vintertid. Det tog inte många kallställda vintrar för trossbotten att ramla ned, golvbjälklaget ruttnade, samt mossan som timringen var drevad med växte ut genom tapeten.

Bostadshus är sällan gjorda på ett sätt så att man kan kallställa. För att ha ett hus som man kan kallställa så behöver man tänka lite annorlunda.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
H hilmamamman skrev:
Nu köpt ett hus från 1860. Det är hål genom väggen där skafferiventilen suttit och jag vill akut täppa till för att till våren ta hand om fuktskadorna. Vad kan jag använda? Det är träfasad med profil. Blött som sjutton i väggen runt på insidan. Svårt att nå, sitter högt på utsidan.
Fyll skiten med fostanskum
 
H Hybro skrev:
Hur långt ned under takfoten är hålet?
Hålet är väl på en sydvägg eftersom du får in en hel sjö?

Och du är säker på att det inte är vatten som läcker in genom taket och letar sig genom väggen och till platsen för hålet?
Vatten i väggen ovanför hålet?

Bilder !
Nu har jag fått tillgång till huset. Det stämmer att hålet i taket på kattvinden är orsak. Takstolsfoten(?) är bortruttnad, takbrädor murkna och fukt genom timmervägg och troligen golvet ner till taket i skafferiet. Huvva. Ska försöka få till en ställning och plocka bort pannor, få till någon form av täckning över vintern och lägga nytt tak nästa år.
Petade hål i tretex i skafferitaket och fångade en halvliter vatten som strilade ner ur det svartmögliga…..
Ventilen satt ju kvar på insidan, fullt med bös. Den yttre dök upp på marken nedanför när vi röjt undan djungeln som täckte hela husgaveln. Jag antar att det är lite bråttom, det hade blivit värre sedan jag var på visningen.
 
  • Slitet kök, mögelskador, tomma hyllor, mikrovågsugn, fönster mot grönska, gammal tapet, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel och fuktskador på vägg och tak, golvregister i en byggnad, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt hus med skorsten, fönster, omgivet av träd och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar med skadat område, hål i taket, rörledning, skuggor, försummad konstruktion eller renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
EllinorLag
  • Laddar…
H hilmamamman skrev:
Nu har jag fått tillgång till huset. Det stämmer att hålet i taket på kattvinden är orsak. Takstolsfoten(?) är bortruttnad, takbrädor murkna och fukt genom timmervägg och troligen golvet ner till taket i skafferiet. Huvva. Ska försöka få till en ställning och plocka bort pannor, få till någon form av täckning över vintern och lägga nytt tak nästa år.
Petade hål i tretex i skafferitaket och fångade en halvliter vatten som strilade ner ur det svartmögliga…..
Ventilen satt ju kvar på insidan, fullt med bös. Den yttre dök upp på marken nedanför när vi röjt undan djungeln som täckte hela husgaveln. Jag antar att det är lite bråttom, det hade blivit värre sedan jag var på visningen.
Fixa så att takpannor sitter tätt de är ju första skyddet mot regn. Då får du lite tid att ordna resten. Annars pressening över hela.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tror inte det finns tillräckligt under pannorna, det är ju murket. Men det kanske går? Det är över 5 m upp så är svårt att komma åt, tror du man kan göra något mha stege ens? Vi försöker mobilisera till att bygga någon form av ställning..
 
Fem meter fungerar med en bra stege. Men man behöver vara två för att resa den. Gärna en stege med stegfot så den står stadigt. Sedan har jag fått lära mig av ett "proffs" att en stege skall stå i 70 graders vinkel. Står den brantare så kan man välta bakåt när man klättrar, står den flackare så kan den glida bakåt på underlaget. Jag har 6 meter till takfoten, det går bra med stege.

Man får rätt vinkel om man ställer sig med fötterna vid stegfoten, och med krokig arm (handen mot midjan, armbågen mot stegen), om armbågen når precis fram till stegen, så är det ungefär rätt vinkel.

Stege fungerar för akutreparation. Men när du åtgärdar skadan på riktigt bör du ha en ställning.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Ok, tack för handfasta råd! Får försöka med stege.🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.