Hej!


Jag ska förstärka takstolarna på ett äldre uthus, jag har tänkt att förstärka befintlig takstolar med 45*190 balkar och vill inte att de nya takstolarna ska sticka ut från huset. Befintliga takstolar är bara 90 höga. Min fråga är hur jag fäster, gör med dem vid hammarbandet. Tacksam för svar!
 
  • Ett sönderslaget trätak med synlig isolering, omgivet av träd och byggnader under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med spikar och betong, grönska i bakgrunden, dagtid, fokus på skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill du förstärka dom ? Och hur mycket ?
Du bör räkna på det, eller kontakta en konstruktör.

En takstol belastas inte likfromigt, det är på mitten just högben/överram tar mest last, så det är möjligt att det är mest där dom behöver förstärkas, om dom inte är genomruttna, men då bör dom ju bytas.

Teknisk ritning av en balk, olika lastfall och deformationer visas med dimensioner L, w.

Sen kanske du behöver sätta in hanben om det inte finns ( såg ut som att iaf en takstol hade det) - och fästa in dom ordentligt.

Men ett genomgående skruvförband med förstärkningar på bägge sidor är nog inte en dum gissning, och antingen så får dom gå hela vägen ned till hammarbandet (så får du såga dom så det funnkar) och vila mot det, eller så räcker det med det som finns där, då kan dom sluta en bit upp.
Infästning mot hammarbandet görs ju annars lämpligtvis med vinkeljärn
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför vill du förstärka dom ? Och hur mycket ?
Du bör räkna på det, eller kontakta en konstruktör.

En takstol belastas inte likfromigt, det är på mitten just högben/överram tar mest last, så det är möjligt att det är mest där dom behöver förstärkas, om dom inte är genomruttna, men då bör dom ju bytas.
Sen kanske du behöver sätta in hanben om det inte finns ( såg ut som att iaf en takstol hade det) - och fästa in dom ordentligt.

Men ett genomgående skruvförband med förstärkningar på bägge sidor är nog inte en dum gissning, och antingen så får dom gå hela vägen ned till hammarbandet (så får du såga dom så det funnkar) och vila mot det, eller så räcker det med det som finns där, då kan dom sluta en bit upp.
Infästning mot hammarbandet görs ju annars lämpligtvis med vinkeljärn
Stort tak för ditt svar! Det ger mig lungan att jag tänker rätt.

Jag vill förstärka dem för för på några stycken är de konstigt skarvade vilket gjort att taket sviktade på ett par ställen.

Hur sågar jag dem lämpligast där de ska fästas i hammarbandet, ett jack så de vilar både ovankant samt ner på insidan?
 
DinaN DinaN skrev:
Stort tak för ditt svar! Det ger mig lungan att jag tänker rätt.

Jag vill förstärka dem för för på några stycken är de konstigt skarvade vilket gjort att taket sviktade på ett par ställen.

Hur sågar jag dem lämpligast där de ska fästas i hammarbandet, ett jack så de vilar både ovankant samt ner på insidan?
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför vill du förstärka dom ? Och hur mycket ?
Du bör räkna på det, eller kontakta en konstruktör.

En takstol belastas inte likfromigt, det är på mitten just högben/överram tar mest last, så det är möjligt att det är mest där dom behöver förstärkas, om dom inte är genomruttna, men då bör dom ju bytas.

[bild]

Sen kanske du behöver sätta in hanben om det inte finns ( såg ut som att iaf en takstol hade det) - och fästa in dom ordentligt.

Men ett genomgående skruvförband med förstärkningar på bägge sidor är nog inte en dum gissning, och antingen så får dom gå hela vägen ned till hammarbandet (så får du såga dom så det funnkar) och vila mot det, eller så räcker det med det som finns där, då kan dom sluta en bit upp.
Infästning mot hammarbandet görs ju annars lämpligtvis med vinkeljärn
Bygget går framåt, den ena sidan är klar och förstärkt halva nästa sida.
 
  • Renovering pågår, takstolar synliga, tegelhus, blå dörr, byggställning, gamla takpannor, antenner, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
DinaN DinaN skrev:
Bygget går framåt, den ena sidan är klar och förstärkt halva nästa sida.
Snyggt!
Ser ut att vara ett mysigt hus också (jag gillar tegel) :)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Snyggt!
Ser ut att vara ett mysigt hus också (jag gillar tegel) :)
Pusslet börjar komma på plats. Skiljer 3 cm mellan längsta och kortaste pannorna så det tar tid.
 
  • Renovering av tak på tegelhus, blå dörr, stegar, takpannor på marken, skorsten, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SCB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.