Jonas Persson
Intet nytt under solen i USA.
Svartvit bild på tidningsrubrik från 1962; diskuterar sjukförsäkring i USA och hot om läkarstrejk. Svensk text om pensionärers sjukförsäkring och Kennedyregimen, ekonomisk plan, lagförslag, folkpensionsfonden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Utdrag ur tidning om överklagad dom för snatteri, där RÅ bedömde varning som tillräckligt straff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tecknad figur läser bok, text om atomvatten, pasteurisering, humoristisk ton, svartvit bild, rubrik "Dagens Suck".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
9-årings sjukliga sömngång tror föräldrar beror på "hård" TV-film
Gammal tidningsartikel om pojke påverkad negativt av amerikansk långfilm, föräldrar oroliga och söker hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Nioåringar som heter Steve är en annan sådan där sak som man har glömt bort att de har funnits. Men det blev ju folk av dem också.
Man i denimjacka, mössa, glasögon. Logotyp och text "SVEN MELANDER & CO STEVE ME LLOYDEN". Filmremsa, retrostil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Svartvitt foto av gammal tidning med annonser för hudprodukter, mediciner och barnhem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det här är ett recept från den legendariska "Hiram" (Märit Huldt) som skrev om mat i Svenska Dagbladet under flera decennier, från mitten av femtiotalet och framåt. Det tar lång tid att laga denna marmelad (i dagar räknat) men arbetsinsatsen är mycket måttlig.

Dag 1:
Väg och tvätta frukten. Man använder citrusfrukter efter behag, gillar man lite bittrare marmelad kan man ta upp till 50% pomerans. Resten kan vara apelsin, grapefrukt eller mer exotiska citrusfrukter (eller naturligtvis en blandning av olika). Man tar dock alltid minst en citron per kilo övrig frukt.
Skär frukten i tunna skivor. Både skal och fruktkött ska vara med. Ta vara på och lägg alla kärnor i en kopp, de innehåller geleämne. Apelsiner och pomeranser delas lämpligen i fjärdedelar (på längden) innan de skivas. Större frukter som grapefrukt kan behöva delas i åttondelar.
Mät upp en liter vatten per kilo frukt. Koka upp vattnet och häll det över den skivade frukten, i en stor bunke av rostfritt stål eller plast. Spara en skvätt hett vatten till att hälla över kärnorna. Täck såväl fruktbunken som koppen med kärnorna med plastfilm. Låt sen det hela stå i 24 timmar.

Dag 2:
Häll över frukten i en rostfri gryta av tillräcklig storlek. Lägg kärnorna och det vatten de legat i i en liten sil, eller i ett paket av gasväv. Lägg sen silen eller paketet med kärnor ovanpå frukten, koka upp och låt koka svagt i 30 minuter. Om man har kärnorna i en sil så kan det vara en god ide att binda silen med ett snöre så den inte kan sjunka ner i fruktmassan och sprida ut kärnorna. Dock ska kärnorna vara i kontakt med den kokande fruktmassan hela tiden. När koktiden är till ända, täck återigen med plastfilm och låt det hela stå i ytterligare 24 timmar. Lämna kärnorna kvar i fruktmassan.

Dag 3:
Ta ur silen eller paketet med kärnor och koka upp fruktmassan igen. När den har kokat upp, rör ner socker i fruktmassan pö om pö (inte för mycket i taget, låt varje portion lösa sig ordenligt innan mer socker tillsätts).
Man beräknar 1 kg socker per liter fruktmassa. Vanligt strösocker funkar bra, rårörsocker ger lite rundare smak (anser jag i alla fall). Om man har använt pomeranser brukar det inte behövas något mer för att marmeladen ska få bra konsistens. Om man lagar marmelad på enbart apelsiner och/eller grapefrukt kan man behöva använda lite syltsocker eller pektin för att den inte ska bli för lös i konsistensen.
Koktiden med sockret är cirka en timme. Rör inte mer i marmeladen än vad som behövs för att det inte ska bränna fast i botten av kastrullen.
Häll upp på rena glasburkar med lock. Sätt på locket och vänd burken upp och ned omedelbart, medan marmeladen är het. Då kommer det att bli undertryck i burken när den svalnar, och marmeladen kommer inte att mögla ens om den förvaras lång tid (jag har fortfarande någon enstaka burk marmelad från 2018 kvar, den är fortfarande helt mögelfri). Burkarna ska även förvaras stående upp och ned.

Det här låter betydligt jobbigare än vad det är i praktiken. Testa, ät och njut!
Stort tack! Det ska testas!
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lutade eller inte, furumöbler har haft sin storhetstid. ...Säger han som har ett lutat köksbord.
Du pratar i nattmössan ! Det är sådana där möbler man både hatar och. älskar.. samtidigt som de oftast är väldigt praktiska och tåliga! (speciellt om man jämför med dessa glasbord, glasstolar, mm trådadae moderna möblerna som är trendiga idag/just nu)

Men massiva möbler överlag dissas av dagens hushåll... :( för de blir för "stora" i husen/inredningen .. och de är ganska tunga och bära omkring på...

.. sen får jag köpa dem nästan gratis och skämmas för det.. för bara virket i vissa är värda mer än jag får ge för dem.

Och jag måste erkänna.. jag köper dem oftast för att "förstöra dem" (byggnadsvårdare brukar inte gilla mig på det viset, jag är den som vill måla dem.. och bevara såklart.. men de gillar bara att återställa saker till ursprunget och sedan bevara).
 
Jonas Persson
Snigla Snigla skrev:
Du pratar i nattmössan ! Det är sådana där möbler man både hatar och. älskar.. samtidigt som de oftast är väldigt praktiska och tåliga! (speciellt om man jämför med dessa glasbord, glasstolar, mm trådadae moderna möblerna som är trendiga idag/just nu)

Men massiva möbler överlag dissas av dagens hushåll... :( för de blir för "stora" i husen/inredningen .. och de är ganska tunga och bära omkring på...

.. sen får jag köpa dem nästan gratis och skämmas för det.. för bara virket i vissa är värda mer än jag får ge för dem.

Och jag måste erkänna.. jag köper dem oftast för att "förstöra dem" (byggnadsvårdare brukar inte gilla mig på det viset, jag är den som vill måla dem.. och bevara såklart.. men de gillar bara att återställa saker till ursprunget och sedan bevara).
Inget fel på furu. Men när möbler, väggar och tak är täckta med gulnad furu ser det inte kul ut.

Måla, luta eller vad annat, och det blir mycket bättre. Jag har gott om furu hemma, men inte gulnad.

Detta stycke låter som 80-tal med glas och krom, lägg bara till rutigt svartvitt golv och det blir fulländat.

"(speciellt om man jämför med dessa glasbord, glasstolar, mm trådadae moderna möblerna som är trendiga idag/just nu)"
 
  • Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Inget fel på furu. Men när möbler, väggar och tak är täckta med gulnad furu ser det inte kul ut.

Måla, luta eller vad annat, och det blir mycket bättre. Jag har gott om furu hemma, men inte gulnad.

Detta stycke låter som 80-tal med glas och krom, lägg bara till rutigt svartvitt golv och det blir fulländat.

"(speciellt om man jämför med dessa glasbord, glasstolar, mm trådadae moderna möblerna som är trendiga idag/just nu)"
Nä håller med, gulnad 70-talsfuru överallt är mindre kul. Haft gillestugor i det formatet.. och jag har en halv lgh här i samma anda.. (och de där möblerna jag pratar om.. är inte heller ommålade än haha.. så de finns några gulnande furumöbler också) :)

Ja jo.. det kan nog vara 80 som kommer tillbaka.. men om jag inte minns fel var det starka färger då? nu är pastell o naturlighet (träfärgat! rotting osv) .. the thing..

Inte min still, även om det kan vara snyggt hos andra / rätt miljö :)

Svartvit rutigt golv.. är dock något jag gillar.. har kollat på linoleumplattor.. men det är svårt när man också vill ha trägolvet.. (gran/furu)..

Bor man i ett 1800-talshus så gör man :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Saker såsom furumöbler och allt möjligt man glömt bort att det funnits når sin kulmen när man försöker övertyga sin mor, 80+ att flytta till en lägenhet. Allt är ju värdefullt och viktigt, objektivt nej. Men jag tror faktiskt att hon börjar inse nu att umgås med barnbarnen och slippa hantera ett hus och en massa grejer är viktigare.
 
hsd
Snigla Snigla skrev:
Nä håller med, gulnad 70-talsfuru överallt är mindre kul. Haft gillestugor i det formatet.. och jag har en halv lgh här i samma anda.. (och de där möblerna jag pratar om.. är inte heller ommålade än haha.. så de finns några gulnande furumöbler också) :)

Ja jo.. det kan nog vara 80 som kommer tillbaka.. men om jag inte minns fel var det starka färger då? nu är pastell o naturlighet (träfärgat! rotting osv) .. the thing..

Inte min still, även om det kan vara snyggt hos andra / rätt miljö :)

Svartvit rutigt golv.. är dock något jag gillar.. har kollat på linoleumplattor.. men det är svårt när man också vill ha trägolvet.. (gran/furu)..

Bor man i ett 1800-talshus så gör man :)
Föredrar själv ekmöbler , utom när de ska flyttas
Möbler gjorda av trä, även furu är trevligare än spånplattemöbler
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Föredrar själv ekmöbler , utom när de ska flyttas
Möbler gjorda av trä, även furu är trevligare än spånplattemöbler
Ja.. massivt blir tungt när de ska flyttas.. 👎 (tror inte jag har flyttat någon, sedan de ”ställdes på sin plats” 🤔😊)
 
Gillar det underhållsfria med furu överallt (det är allt) Ek är trevligare men mer ovanligt på väggarna känns det som 😅
 
hsd
Jag har 4 små plattor med hjul under , det är bara att lyfta en bit och peta in hjul plattorna så går det att putta iväg möblerna dit man vill....😉... nästan i alla fall
de kostade inte så mycket, typ en hundring kanske går på 150 - 200 idag
 
Jonas Persson
Snigla Snigla skrev:
Nä håller med, gulnad 70-talsfuru överallt är mindre kul. Haft gillestugor i det formatet.. och jag har en halv lgh här i samma anda.. (och de där möblerna jag pratar om.. är inte heller ommålade än haha.. så de finns några gulnande furumöbler också) :)

Ja jo.. det kan nog vara 80 som kommer tillbaka.. men om jag inte minns fel var det starka färger då? nu är pastell o naturlighet (träfärgat! rotting osv) .. the thing..

Inte min still, även om det kan vara snyggt hos andra / rätt miljö :)

Svartvit rutigt golv.. är dock något jag gillar.. har kollat på linoleumplattor.. men det är svårt när man också vill ha trägolvet.. (gran/furu)..

Bor man i ett 1800-talshus så gör man :)
Hoppas inte inägget blir anmält för här kommer en bild på ett av våra rum. Taket syns inte men är fas-panel i samma fina nyans. Ingen bor eller vistas i rummet sedan många år. Det är idag kallställt och ett överfullt förråd så man kan bara ana den gulnade furun.
Ett enkelt sovrum med två enkelsängar, träväggar och golv, lampa, nattduksbord och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


80-talet var starka klara färger, men även mer mjuka.

Tror inte vi tänker på samma rutiga golv. Bilderna nedan är från 1985 års IKEA katalog. Rutorna är 33,5 cm i fyrkant, aningens mustigare än de klassiska som var mycket mindre. Notera att även ett rött/svart golv var ok runt 85

Monokrom sovrum, randigt golv, popart, färgglada kuddar, bokhylla, avslappnad stämning, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre kontorsmiljö med dator, dokument, bokhyllor, skrivbord och växter. Retro teknik och inredningsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katalogbild av färgade självhäftande golvplattor, ej för våtutrymmen, storlek och prisinformation inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rum med rutigt golv, förvaringshyllor av metalltråd, lampor, pall, och dekorativa föremål. Retroinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Holypain och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.