Hej!

Har tänkt att ersätta mina el element (tror de är oljefyllda) med luftvärmepumpar.

Har 5 stycken av dessa element och tänkte fråga om ni tror de har något värde att sälja på blocket etc?

Eller är det som att försöka sälja en tjock tv? :)
 
  • Trägolv, del av värmeelement, soljus genom persienner på vägg, termostat eller timer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strömbrytare och timer på vägg, etikett, skruvar, vägguttag nedanför, kablar syns inte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar termostaterna?
Dom kan någon vilja ha.
I övrigt är det nog mest skrot.

Har 2st typ M 605, så vet inte om dina termostater skulle passa på mina.

Du ska inte behålla elementen ifall pumparna börjar krångla, eller om det blir så kallt att dom inte orkar med? Det är rekommenderat att ha backup till luftpumpar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Q Quest skrev:
Hej!

Har tänkt att ersätta mina el element (tror de är oljefyllda) med luftvärmepumpar.

Har 5 stycken av dessa element och tänkte fråga om ni tror de har något värde att sälja på blocket etc?

Eller är det som att försöka sälja en tjock tv? :)
Jag skulle också behålla elementen. De är ju gratis där de sitter. Som sagt krånglar pumpen eller inte orkar med så är det gott att ha backup. Vid 30 minusgrader och krånglande pump, så blir det fort kallt inne.
Bara att ställa in elementen på 15 grader så kommer de aldrig att starta förrän det krånglar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det går att sälja, men räkna inte mer några enorma pengar.
 
Nej behåll som reserv. Du kan nog bara få 30- 50 kr st om du hittar en köpare.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Fungerar termostaterna?
Dom kan någon vilja ha.
I övrigt är det nog mest skrot.

Har 2st typ M 605, så vet inte om dina termostater skulle passa på mina.

Du ska inte behålla elementen ifall pumparna börjar krångla, eller om det blir så kallt att dom inte orkar med? Det är rekommenderat att ha backup till luftpumpar.
Ohchips Ohchips skrev:
Fungerar termostaterna?
Dom kan någon vilja ha.
I övrigt är det nog mest skrot.

Har 2st typ M 605, så vet inte om dina termostater skulle passa på mina.

Du ska inte behålla elementen ifall pumparna börjar krångla, eller om det blir så kallt att dom inte orkar med? Det är rekommenderat att ha backup till luftpumpar.
Japp termostaterna fungerar, tror det blir så att jag behåller ett element som backup i attefallshuset men plockar bort dom i övriga huset dit bergvärme kan fixa underhållsvärme i värsta fall.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Tack för alla svar! Får se hur jag gör. Verkar iaf inte som att jag sitter på en elementguldgruva iaf 😂😉
 
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
C
Vänta till i vinter så stiger nog värdet väsentligt 😄
 
Q Quest skrev:
Tack för alla svar! Får se hur jag gör. Verkar iaf inte som att jag sitter på en elementguldgruva iaf 😂😉
När jag köpte huset 2001 så slängde jag ut en oljepanna som var blott 3 år gammal. Jag försökte få 1000 kr för den, jag hade någom idé om att någon kunde behöva den.-------Ingen ringde. Fick till slut ringa skrot Niklas.
 
Fairlane
För några år sen letade jag ett begagnat element, litet 400 V till en toalett. Ville man ha något annat än noname så fick man betala en slant, men helt klart lär det inte bli några stora pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.