jonmo jonmo skrev:
Som sagt är bilder, gärna både inifrån och utifrån, väldigt bra om du vill ha bättre hjälp.

Att hålet sitter långt upp på väggen betyder väl bara att du får använda stege? Du måste upp dit utifrån oavsett.
Absolut, ska ta bilder så fort jag kan åka dit!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag var lite otydlig. Ventilen stoppar ev regn att komma in. Du kan täta runt ventilen med utefog om du vill vara extra säker :)
Ok, ja kanske det! Ska besikta mer grundligt när jag åker dit.
 
H hilmamamman skrev:
Nu köpt ett hus från 1860. Det är hål genom väggen där skafferiventilen suttit och jag vill akut täppa till för att till våren ta hand om fuktskadorna. Vad kan jag använda? Det är träfasad med profil. Blött som sjutton i väggen runt på insidan. Svårt att nå, sitter högt på utsidan.
Antingen kan du väl sätta dit ett ventilgaller på utsidan
Vit väggventil, luftgenomsläpp, louver-design, ventilationssystem, rektangulär, fast montage, simpel arkitektonisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så får du skruva dit en brädbit och ev täta ovanpå med fasadfog om det behövs
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Hur långt ned under takfoten är hålet?
Hålet är väl på en sydvägg eftersom du får in en hel sjö?

Och du är säker på att det inte är vatten som läcker in genom taket och letar sig genom väggen och till platsen för hålet?
Vatten i väggen ovanför hålet?

Bilder !
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Usch! Svar ja på alla frågor! Läcka mot takfoten ovanför, det är prio 1 att fixa. Tvåvåningshus med kattvind där vi har läckan. Jag ska fota så fort jag har möjlighet….
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
Cheesen
H hilmamamman skrev:
Huset stått tomt ett år, vet inte hur länge gluggen varit öppen men troligen inte längre än så. Akut är det för att hindra ytterligare regn att komma in. Övrigt måste vänta då det även finns läcka i taket 🙈
Har huset blivit kallställt? Isåfall är nog gluggen ditt minsta bekymmer
 
Cheesen Cheesen skrev:
Har huset blivit kallställt? Isåfall är nog gluggen ditt minsta bekymmer
Huset alltid varit kallställt, inga läckande vattenledningar o dyl.
 
H hilmamamman skrev:
Det är hål rakt in där jag antar att det tidigare suttit en ventil, som alltså inte sitter kvar. Genom väggen från till ett köksskåp där det regnar rakt in.
ja jo men väggen är väl minst en dm tjock totalt sett iallafall? Även om det står som slagregn mot väggen så borde det inte regna rakt in? Möjligen att delar av väggen blir blöt vid extrema skurar och vind rakt mot väggen.
 
Ja den är nog tjock. Regnat ganska friskt här i sommar.
 
S Stefan1972 skrev:
ja jo men väggen är väl minst en dm tjock totalt sett iallafall? Även om det står som slagregn mot väggen så borde det inte regna rakt in? Möjligen att delar av väggen blir blöt vid extrema skurar och vind rakt mot väggen.
Det är en bra bit upp till takfoten, den har inte givit något skydd mot regn
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har huset blivit kallställt? Isåfall är nog gluggen ditt minsta bekymmer
Varför skulle kallställning behöva betyda något problem?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Cheesen
H hilmamamman skrev:
Huset alltid varit kallställt, inga läckande vattenledningar o dyl.
Brukar kunna bli blött i trossbotten och väggar när du kallstälłer gamla hus. Helt utan läckage eller liknande
 
Skafferiventil åt syd,sydväst låter inte troligt? Sitter väl alltid åt nord, nordost på rejäla gamla hus?
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Skafferiventil åt syd,sydväst låter inte troligt? Sitter väl alltid åt nord, nordost på rejäla gamla hus?
Ja, men det är min teori eftersom det är ett hål där. Vet inte annars varför. Köksinredningen är från 1960-70, de kanske tänkte fel och tog upp en ventil där de satte köksskåpen?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Brukar kunna bli blött i trossbotten och väggar när du kallstälłer gamla hus. Helt utan läckage eller liknande
Nej varför då ?
OM man inte har vattenledningar eller vatteburen värm förstås - då blir det trubbel om det fryser...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.