Hej,

Är i färd med att montera Ikeas gångjärn utrusta, se länk, i ett gammalt köksskåp från Vedum.
Behöver hjälp med måtten på de borrade hålen i Ikeas stommar.

https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-litet-foer-horisontell-doerr-svart-00242749/

Antar att det är de senaste stommarna som avses.

Som sagt behöver måtten på de förborrade hålen i stommen som dessa gångjärn ska "vila" mot innan de skruvas fast. Och gärna mått från överkant samt framkant.

Hoppas på hjälp!

Tack!

Mvh Fredrik
 
  • Illustration av IKEA UTRUSTA gångjärnsinstallation i köksskåp med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Ikeas hålbild har 50 mm mellan centrum på hålraderna på höjden, översta och understa hålrad sitter 50 mm från över och underkant. Sedan sitter hålraderna på djupet 20 respektive 52 mm från framkant av stommen. Förutsatt att det rör sig om Metod då. Diametern på hålen är knappt 5 mm är min upplevelse, kanske 4,85-4,95 mm. Jag har borrat egna hål med 5 mm borr, det fungerade.
 
  • Gilla
  • Älska
HåKår56 och 4 till
  • Laddar…
Stort stort tack!
 
Tack som tusan! Satt precis och kliade mig i huvudet över samma fråga. God bless Byggahemma!
 
Silversnicker Silversnicker skrev:
Tack som tusan! Satt precis och kliade mig i huvudet över samma fråga. God bless Byggahemma!
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ikeas hålbild har 50 mm mellan centrum på hålraderna på höjden, översta och understa hålrad sitter 50 mm från över och underkant. Sedan sitter hålraderna på djupet 20 respektive 52 mm från framkant av stommen. Förutsatt att det rör sig om Metod då. Diametern på hålen är knappt 5 mm är min upplevelse, kanske 4,85-4,95 mm. Jag har borrat egna hål med 5 mm borr, det fungerade.
Hej, väcker liv i denna tråd. Jag undrar, det måste väl finnas persoer som mätt avstånd på hålraderna för lite olika skåptillverkare, IKEA, Ballingslöv etc. Vore intrssant att ha en tabell med de olika måtten, utifall nånon mer är snål som jag och vill använda billig inredning till t ex Ballingslöv-garderober genom att borra. :)
Tänkte man kunde fylla på med mått som man råkar veta, så kan man sammanställa en tabell allt eftersom.

Mått i mm från framkant:

Rad 1 Rad 2 Rad 3 Rad 4 Håldiam Vertikalt avstånd mellan hål
1 Ikea (Metod) 20 52 277 (?) - 5 50
2 Ballingslöv x x+223(?) ? - 5 32,2 (?)
3
4
5


/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.