Hej. Av ren nyfikenhet och kanske en framtidstanke. Finns det någon ack tsnk som klarar 4 värmekällor?
Pellets / värmepump / solfångare / mantlad braskamin
?
 
En tank är en tank. Du kan koppla vad du vill mot den.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Själva ack.tanken klarar flera värmekällor, däremot så är det inte säkert att det finns något färdigt styr-/reglersystem som klarar det.
Det går alltid att bygga eget styr-/reglersystem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag är fullständig novis på detta men behövs det inte lika många in/ut som värmekällor?
De flesta jag tittat på har (bara) två samt solslinga….
 
B
Själva soldelen är ju sannolikt en glykolkrets. Då behövs ju slinga i tanken, enklast med en solslinga i botten. Och en vvb, eller tappvv slinga i toppen är väl en bra start. Men när jag räknade på det sist så var solpaneler bättre än solvärme, så jag hadeskippat solvärme.

Övriga borde ju klara sig med anslutningar mot tanken bara, i samma vattenkrets. Jag ser inget uppenbart syfte med ytterligare värmeväxlare / expansionskärl för varje produktionsenhet. Ofta är anslutningen på tanke väl tilltagna för de effekter som finns i en villa.

Däremot låter det inte så optimalt att ha värmepump pellets, braskamin och pellets i samma system, blir mycket investeringar i bl.a. rörarbeten, pumpar o växelventiler/backventiler etc för att det ska fungera.
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Rent principiellt torde det inte vara något bekymmer med flera laddkällor kopplade till en acktank, de allra flesta fjärrvärmesystemen med ackumulatortank fungerar på detta sätt och funktionen i ett litet internvärmesystem i en fastighet är likartad. I- och urladdning i övre delen, samt inkoppling av returledning i nedre delen.

Vad man förmodligen bör tänka på är tankens volym kontra önskat maximalt laddtempo - speciellt vid oreglerad fastbränsleeldning för att undvika kokning samt bibehålla god skiktning.

Om man få till ett helt automagiskt laddsystem som styr värmekällorna på bästa ekonomi, med lämpliga säkerhetsmässiga förregleringar (enligt en fastställd rangordning) kräver det troligen något styrsystem som vanligen inte säljs till privatkunden.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Trumpethempel
  • Laddar…
Kolla på CTC eco zenith
 
L lostinsweden skrev:
Kolla på CTC eco zenith
Den va inte billig 😱😊
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
Den va inte billig 😱😊
Nej men tänk att den är innedelen till värmepumpen. En vanligt CTC innedel ligger på 60-65 tusen.
 
Vilka temperaturområde är tanken att de olika ska jobba med och hur ska prioriteringen vara?
 
A Alexn72 skrev:
Vilka temperaturområde är tanken att de olika ska jobba med och hur ska prioriteringen vara?
Jag har inte erfarenhet av att jobba med CTC men det brukar vara att man själv bestämmer prioriteringen. Genom placering av givarna, modulen märker att till.ex pellets pannan (eller extra acktanken) är över x antal grader så värmepumpen behöver inte köra.
 
  • Gilla
Trumpethempel
  • Laddar…
Annars kan man hitta acktankar med sol och varmvatten slingor. Där kan du koppla på kaminen och pellets pannan o sedan kör värmepump med prioterad tillsats. Värmepumpen känner att tanken är kall så dra den igång
 
  • Gilla
Trumpethempel
  • Laddar…
Alla värmekällor kan kopplas till topp på samma rör, lika på returen. Blir bara en backventil på varje delsystems framrör. Dom har ju egna matarpumpar, endast solfångarslingen är sin egen krets.
Och då ska värmen shuntas ut från tankes topp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.