hsd
En spalje med murgröna mot väggen, trevliga året runt gröna växter
 
F Falckman skrev:
Om detaljplanen reglerar vilka färger byggnader ska ha så måste planen efterlevas. Att måla om till annan färg behöver du inget bygglov för, om detaljplanen säger vilka färger som får användas inom ett område är det endast dessa färger du får måla om till, annars måste planen ändras. Så i normalfallet ska inte något bygglov behövas för att måla. Däremot kan du inte välja färg fritt om det i detaljplanen är reglerat lika kulörer som ska och inte ska användas.
Det står inget om det i detaljplanen. Alla hus är olika här ute. Men i bygglovsansökan står det ju t.ex. att fasaden har viss vit kulör. Men det kanske inte spelar någon roll?
 
O oddan skrev:
Det står inget om det i detaljplanen. Alla hus är olika här ute. Men i bygglovsansökan står det ju t.ex. att fasaden har viss vit kulör. Men det kanske inte spelar någon roll?
Jag har ju inte sett detaljplanen för just ditt område. Men så länge det inte finns några planbestämmelser så ska du kunna måla om utan bygglov. Att ni i bygglovsansökan beskrivet hur huset ser ut när ni byggt klart tänker jag inte ska spela någon större roll. Däremot är inte alltid detaljplaner så tydliga, så kolla en extra gång eller två så att det inte råkar finnas några begräsningar på färger etc. ifall ni planerar framtida ommålningar etc.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Jag har ju inte sett detaljplanen för just ditt område. Men så länge det inte finns några planbestämmelser så ska du kunna måla om utan bygglov. Att ni i bygglovsansökan beskrivet hur huset ser ut när ni byggt klart tänker jag inte ska spela någon större roll. Däremot är inte alltid detaljplaner så tydliga, så kolla en extra gång eller två så att det inte råkar finnas några begräsningar på färger etc. ifall ni planerar framtida ommålningar etc.
Jag kanske är helt fel ute men hade för mig att så länge som det man ändrar krävde bygglov från början krävs det bygglov för att avsevärt ändra utseendet, vilket målning i annat kulört räknas som. Dvs det skulle krävas bygglov för att ändra från grönt till vitt om det första bygglovet för att uppföra byggnaden söktes (och medgavs) med grön vägg.
Är det så att detaljplanen säger att det ska vara en viss färg kan ju inte nämnden gärna godkänna en ansökan med annan färg. Möjligen skulle de kunna anse att måla i en något ljusare ton i samma färg på ett hus som alltid står i skugga skulle vara en liten avvikelse då helhetsintrycket gör att det uppfattas som mer likt husen runt om som i mitt tankeexempel badar i solljus. Men vet att det finns någon annan tråd där kommunen ansåg att ommålning inte krävde bygglov men är rätt säker på att min kommun anser att det gör det.

Edit: Tror vi finner svaret här:
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 5, 6 a §§
5 §

För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.
Första stycket gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 6 har bestämt att åtgärden kräver bygglov
. Lag (2018:636) .
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Om detaljplanen reglerar vilka färger byggnader ska ha så måste planen efterlevas. Att måla om till annan färg behöver du inget bygglov för, om detaljplanen säger vilka färger som får användas inom ett område är det endast dessa färger du får måla om till, annars måste planen ändras. Så i normalfallet ska inte något bygglov behövas för att måla. Däremot kan du inte välja färg fritt om det i detaljplanen är reglerat lika kulörer som ska och inte ska användas.
undantag?
 
M mattoys skrev:
undantag?
Se inlägg #19 för detaljer. Men om det i detaljplanen är stipulerat vilka färger ett hus ska vara målat i och kommunen bestämt att det krävs bygglov för att ändra färg krävs bygglov. Om omfärgningen "väsentligen" ändrar ett planlagt områdes karaktär krävs också bygglov. Tanken är (som jag förstått det) att det ska krävas bygglov för att exempelvis måla sitt hus leopardmönstrat, däremot ska det inte krävas bygglov för att byta färg från ljusgrått till låt oss säga (tråk)vitt. Min erfarenhet är att sådana här bestämmelser är vanligast när det kommer till äldre kvarter och byggnader, t.ex. att en kommun bestämt att en gammal by ska ha kvar sin gamla känsla genom att alla hus ska vara rödmålade med vita knutar, inga sadeltak etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.