Nu köpt ett hus från 1860. Det är hål genom väggen där skafferiventilen suttit och jag vill akut täppa till för att till våren ta hand om fuktskadorna. Vad kan jag använda? Det är träfasad med profil. Blött som sjutton i väggen runt på insidan. Svårt att nå, sitter högt på utsidan.
 
  • Gilla
Kent Mårtensson
  • Laddar…
H hilmamamman skrev:
Nu köpt ett hus från 1860. Det är hål genom väggen där skafferiventilen suttit och jag vill akut täppa till för att till våren ta hand om fuktskadorna. Vad kan jag använda? Det är träfasad med profil. Blött som sjutton i väggen runt på insidan. Svårt att nå, sitter högt på utsidan.
Bild behövs nog
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Är det alltid blött eller bara när det regnar? Har hålet varit där sen 1800-talet? Vad är det som är akut?
 
  • Gilla
InsidersUnited och 5 till
  • Laddar…
Är det så blött som du beskriver är inte det akuta att täppa till hålet. Ta tag i problemet direkt. Det finns inget bra sätt att sätta igen ett hål i en vägg där det är blött.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Huset stått tomt ett år, vet inte hur länge gluggen varit öppen men troligen inte längre än så. Akut är det för att hindra ytterligare regn att komma in. Övrigt måste vänta då det även finns läcka i taket 🙈
 
Ska du ändå fixa det till våren så sätt bara en brädbit över hålet.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
OSB.skiva på fasaden. Foga runt med byggfog eller liknande. Är det djup profil på fasaden kan du använda t ex träbitar eller OSB för att grovt fylla upp tillfälligt och sedan täta med byggfog.. Det kommer hålla till våren utan problem.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Fast varför regnar det in? Jag har dylika ventiler i mitt hus från 1900 och det regnar inte in nåt ?
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast varför regnar det in? Jag har dylika ventiler i mitt hus från 1900 och det regnar inte in nåt ?
Nej jag fattar inte heller. Har visserligen inte bott i så gammalt trähus men däremot tegel. Det var bara galler för. Reagerade aldrig på att det var blött men visst, trä är lite annorlunda iofs.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast varför regnar det in? Jag har dylika ventiler i mitt hus från 1900 och det regnar inte in nåt ?
Det är hål rakt in där jag antar att det tidigare suttit en ventil, som alltså inte sitter kvar. Genom väggen från till ett köksskåp där det regnar rakt in.
 
Sätt annars in en liknande ventil som du kan stänga från insidan
 
  • Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt annars in en liknande ventil som du kan stänga från insidan
Jo det blir det nog lite längre fram. Måste stoppa först för att sedan undersöka hela väggen runt, tänkte jag. Måste väl byta ut lite skadat virke…
 
Som sagt är bilder, gärna både inifrån och utifrån, väldigt bra om du vill ha bättre hjälp.

Att hålet sitter långt upp på väggen betyder väl bara att du får använda stege? Du måste upp dit utifrån oavsett.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
F
Diameter på hålet ungefär?
 
H hilmamamman skrev:
Jo det blir det nog lite längre fram. Måste stoppa först för att sedan undersöka hela väggen runt, tänkte jag. Måste väl byta ut lite skadat virke…
Jag var lite otydlig. Ventilen stoppar ev regn att komma in. Du kan täta runt ventilen med utefog om du vill vara extra säker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.