Hej!

Är väldigt ny på snickeri men tänkte att dra igång med lite trädgårdsmöbler. Jag ska ha ett par meter 34x90 och undrar helt enkelt om det är rimligt att planhyvla varje regel från ex C14 45x95? Är stor prisskillnad om jag köper en hyvlad regel jmf en grövre och skaffar en olanhyval och gör det själv. Det är alltså ca 11 mm som ska bort och jag tycker det känns som att det kanske finns smartare sätt eller?

Tacksam för alla tips :)
 
Jag tycker det är rimligare att sätta cirkel-/sänksågen i regeln för att få bort det mesta, eller ta den på bandsåg om du har, och sedan hyvla dig ner till rätt nivå den sista millimetern eller så. Men det beror väl på hur svårt man vill göra det och vilka möjligheter du har att hålla fast regeln.
 
  • Gilla
V.Ekeberg och 1 till
  • Laddar…
Du har ju redan fått bra förslag på hur du kan minska måtten, jag vill slå ett slag för bättre kvalite på virket än byggregler i gran.
 
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
K
Inte rimligt.
Skippa byggreglarna, satsa på bättre träslag. Håller mycket bättre i längden. Och byggreglar är inte tänkta att användas till möbler, för hög fuktkvot och stor risk att det slår sig ganska rejält efter att du satt ihop dina möbler.
 
  • Gilla
V.Ekeberg
  • Laddar…
Jag ser inga problem med att gå på brädgården och välja ut tätvuxet virke och sen hyvla ner det till vald dimension.
Men klassningen kan du glömma, välj virke själv, det kan ligga bättre virke bland de lägre klassade virket som är billigare.
Till utemöbler duger det om du inte har höga krav, så börja med det och träna på och lär dig läsa virket.
Sen när du blir duktigare kommer du börja jaga rätt virke på andra håll och ställa högre krav på resultatet.

Mitt tips är att bara börja och se hur det blir och lär dig och diskutera här :)

/W
 
  • Gilla
V.Ekeberg
  • Laddar…
Toppen! Tack alla för input! Då har jag lite att gå på. Är som sagt mitt första möbelprojekt (klassiska trädgårdsmöbler från byggbeskrivningar) och kommer nog att leta lite tätvuxna reglar att börja med. Är i anskaffningsfas vad gäller maskiner men har ganska begränsat med plats för maskiner som bandsåg är jag rädd. Försöker återkoppla när det blir något gjort!
 
Jag brukar köpa den dubbla tjockleken och klyva, blir oftast bättre kvalite utifrån hur virke sågas på sågverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.