T
Vi har ett willab garden uterum med skjutdörrspartier med 4 st glasdörrar i vardera, där de yttre partierna har låskistor.
En av dessa låskistor går ej att låsa upp.
Nyckeln går att vrida runt typ 1 varv men det är som om låshaken kärvat fast.
Jag har försökt rucka på glasdörren och den har ett par mm rörelsemån men hur jag än ruckar på dörren så går inte nyckeln runt sista biten för att låsa upp.

Övriga lås funkar så jag vet hur de ska bete sig (ska snurra typ 1,5 varv).

Så hur får jag upp det här låset?
Dörren måste ju va öppen för att komma åt låskistan..
Jag har redan brutit av en nyckel i mina försök, så hjälp mig :):cool:
Säkerhetslås på en vit dörrkarm med utsikt mot grönt utomhusområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Ja asså låset går runt, så det är inte själva låscylindern som strular, utan när låscylindern skall påverka låskistan som det tar stopp.
 

Bästa svaret

T Thullen skrev:
Ja asså låset går runt, så det är inte själva låscylindern som strular, utan när låscylindern skall påverka låskistan som det tar stopp.
Meningen är att det ska rinna igenom låscylindern och förhoppningsvis smörja inne i låshuset så det går upp.
Om det inte fungerar så får man borra men oftast fungerar det utan borrning jag har även en teknik på vridningen av nyckeln där jag slår lite lätt fram och tillbaka mot där det tar stopp, obs inga verktyg det handlar inte om kraft (du vill inte bryta av nyckeln).
 
Redigerat:
T
1 123abc skrev:
Meningen är att det ska rinna igenom låscylindern och förhoppningsvis smörja inne i låshuset så det går upp.
Aaah ok du tänker så.
Jag ska prova :cool:(y)
 
T Thullen skrev:
Aaah ok du tänker så.
Jag ska prova :cool:(y)
@Thullen: Löste det sig?

Jag sitter i lite liknande problem, nycklarna till cylinderlåsen är borta. Har därför beställt nya cylinderlås med tillhörande nycklar men tyvärr så är en av dörrarna låsta så på den dörren lyckas jag inte byta cylinderlåset. Moment 22. :)
 
K
Vilken modell är det på skjutpartierna? Är det en hakregel som går i ett bläck i dörrens profil? Om ja så är det bläcket skruvat med 2 skruv i alu-profilen så rätt lätt att rycka loss det. Sedan får man byta dörrprofil, går att beställa som reservdel och relativt enkelt att byta på en dörr. Men som sagt, vet ej vilken modell du har.
 
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Jag sitter i lite liknande problem, nycklarna till cylinderlåsen är borta. Har därför beställt nya cylinderlås med tillhörande nycklar men tyvärr så är en av dörrarna låsta så på den dörren lyckas jag inte byta cylinderlåset. Moment 22. :)
Man borrar låscylindern och låser upp låset.
Jag beskriver inte hur det ska göras så sök informationen på nätet eller ring en låssmed.
 
T
Ä Älvsbyn28624 skrev:
@Thullen: Löste det sig?

Jag sitter i lite liknande problem, nycklarna till cylinderlåsen är borta. Har därför beställt nya cylinderlås med tillhörande nycklar men tyvärr så är en av dörrarna låsta så på den dörren lyckas jag inte byta cylinderlåset. Moment 22. :)
Ja det gjorde det faktiskt.
Penetrerande låsolja från alla tänkbara vinklar och vrår under 2 dagars tid och massor av lirkande så hoppade låset upp plötsligt med ett glädjetjut, helt enligt @123abc instruktion.
Jag har bytt låset till ett nytt, plockat isär låskistan och lagt låsolja på alla rörliga delar och satt ihop igen och nu funkar det.
Men det bygger ju på att jag hade en nyckel ändå att lirka med.

Har läst på flera ställen att folk har borrat upp låset också men jag har inte gått in närmare på exakt hur.
 
Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.