H Hammarspik skrev:
inte skrivit något på flera månader men jag har flyttat till ett tyvärr dyrare boende samtidigt sålde jag bilen. Så nu slipper jag alla kostnader jag hade med bilen!!! Plus att det blir mycket mindre på nöje nu!!!

Lever lite på gränsen till nästa lön nu men sen jävlar blir det 10 000 raka vägen till sparkontot.

13 månader sen jag startade tråden. Man hinner ändra på mycket bara man vill!

En sak jag dock är förvånad över är att jag har 8000 i mat kostnaden denna månaden!!!!

Trodde bokstavligen jag låg på ca 4500 så där kommer jag börja köpa Ica basic, extra pris, kort datum igen!!!
Hur detaljerad kassabok för du? Delar du upp matkostnaderna i olika delar, eller är det bara ett matkonto med "allt" inklusive hygienartiklar och städartiklar? Om det är det senare så kan det löna sig att gå igenom kvittona och skriva lite mer detaljerat ett tag. Extrapriser måste man givetvis också hålla reda på nu när allt blivit så dyrt. Tex köper vi alltid smör och kaffe på extrapris, köper påsar med bröd och grönsaker från ToGoodToGo, tar med matlåda till jobbet, dricker väldigt lite alkohol osv.
 
Mat har blivit väldigt dyrt. Vi är två vuxna och två tonårskillar i familjen, och vi ligger och dansar runt 10K i månaden för maten. Jag tycker jag är en ganska duktig prisjägare som anpassar veckomatsedeln efter erbjudanden, och jag lagar mycket mat själv från grunden. Ändå drar det gärna iväg om man vill äta lite nyttigt och allsidigt, snäppet över "korv och makaroner".

Det går så klart också att handla i billigare affärer, och jaga olika extrapriser i olika affärer, men skall man åka långt för att handla får man snabbt det man sparar som kostnad för bilen istället. Tiden man använder för det är också värt något i slutänden. Men visst undrar man vart världen är på väg när 2kg potatis kostar 47:90 och vanlig gul lök kostar 29:90/kg.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Men visst undrar man vart världen är på väg när 2kg potatis kostar 47:90 och vanlig gul lök kostar 29:90/kg.
Det enda bra med det priset på gul lök är att man lika gärna kan köpa fryst hackad lök för de pengarna... Som håller länge.
 
Swetrot Swetrot skrev:
Men visst undrar man vart världen är på väg när 2kg potatis kostar 47:90 och vanlig gul lök kostar 29:90/kg.
Då börjar det helt plötsligt bli intressant att gräva upp lämpligt ställe på gräsmattan (om sådan finnes), för att anlägga trädgårdsland och kunna så, sätta och plantera till våren. Lök, potatis och morötter är lättodlade och går bra att lagra över vintern om en har tillgång till ett frostfritt utrymme, typ källare.
Vi har cirka 100 kvadratmeter uppodlat på tomten där vi bor merparten av tiden, och är i princip självförsörjande på potatis och morötter, delvis på lök, majs och bönor.

Vad gäller prisvärd köpe-mat handlar vi, när vi inte åker till lanthandeln, på närmaste livsmedelsbutik som drivs av nysvenskar. Humana priser (speciellt på storpack), fräscha frukter och grönsaker, och ett lite roligare sortiment än ICA.
 
  • Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad gäller prisvärd köpe-mat handlar vi, när vi inte åker till lanthandeln, på närmaste livsmedelsbutik som drivs av nysvenskar. Humana priser (speciellt på storpack), fräscha frukter och grönsaker, och ett lite roligare sortiment än ICA.
Jag som föredrar svenskt, gärna östgötskt handlar ofta på Salam livs i Linköping (Skäggetorp) om jag inte kan köpa direkt av producent.
Visst äter jag helst vilt som betat i egen skog och nog plockar jag kantareller i skogen och håller mig med egen sallad, morötter och tomater så här års men den östgötska (klass1) potatisen är ca 30% billigare på invandrarbutiken än på Ica Maxi nån km bort, import frukt och grönt upplever jag billigare hela året på den privata invandrarbutiken som inte har stora flotta lokaler.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
Jag som föredrar svenskt, gärna östgötskt handlar ofta på Salam livs i Linköping (Skäggetorp) om jag inte kan köpa direkt av producent.
Visst äter jag helst vilt som betat i egen skog och nog plockar jag kantareller i skogen och håller mig med egen sallad, morötter och tomater så här års men den östgötska (klass1) potatisen är ca 30% billigare på invandrarbutiken än på Ica Maxi nån km bort, import frukt och grönt upplever jag billigare hela året på den privata invandrarbutiken som inte har stora flotta lokaler.
Du visste inte att ägare av Maxi plockar ut miljoner varje år i vinst? Vad plockar Salem ut?
Kollektiv avtal. OB. Och så vidare. Svenskt kött är bra läser vi. Var för då beställa känguru som kommer med last bil från Nya C land?

Kan ske finns annat du kan dra ner på..
 
E El-Löken66 skrev:
Du visste inte att ägare av Maxi plockar ut miljoner varje år i vinst?
Detta är helt off toppic
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Var för då beställa känguru som kommer med last bil från Nya C land?
Vem menar du gör det?
Har du nån källa eller är det bara fyllesvamel som vanligt Löken?
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du nån källa eller är det bara fyllesvamel som vanligt Löken?
Källa på att godset transporteras med lastbil från Nya Zeeland? Då får man nog leta länge...
 
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Källa på att godset transporteras med lastbil från Nya Zeeland? Då får man nog leta länge...
Löken är nog full..
 
E El-Löken66 skrev:
Du visste inte att ägare av Maxi plockar ut miljoner varje år i vinst? Vad plockar Salem ut?
Kollektiv avtal. OB. Och så vidare. Svenskt kött är bra läser vi. Var för då beställa känguru som kommer med last bil från Nya C land?

Kan ske finns annat du kan dra ner på..
Var kom känguru in i bilden? Det är ju för dyrt för denna tråden, brukar ligga på 5-700 kg kilot.

Bästa ställen att köpa grönt är just orientaliska butiker, den vi har i stan har samma inköpsställe som maxi har, men ofta till halva priset. Och fräschare.

Salam hade inte så pjåkiga resultat.

Iallafall kängurun vi kan köpa här kommer från Australien, men tror faktiskt jag kan köpa närproducerat med då en gård köpt hem ett gäng.
 
E
R Rkarlsson skrev:
Var kom känguru in i bilden? Det är ju för dyrt för denna tråden, brukar ligga på 5-700 kg kilot.

Bästa ställen att köpa grönt är just orientaliska butiker, den vi har i stan har samma inköpsställe som maxi har, men ofta till halva priset. Och fräschare.

Salam hade inte så pjåkiga resultat.

Iallafall kängurun vi kan köpa här kommer från Australien, men tror faktiskt jag kan köpa närproducerat med då en gård köpt hem ett gäng.
Ja,. Ibland finns det butiker med bra frukt o grönt. Men det är så långa köer. Och så har dom inte bonus system. Så plus minus noll. Ifall man gillar grönt.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja,. Ibland finns det butiker med bra frukt o grönt. Men det är så långa köer. Och så har dom inte bonus system. Så plus minus noll. Ifall man gillar grönt.
När maxi låg på exempelvis 80-90 kg kilot för paprikan så låg den utländska butiken på max 40 spänn per kilo, Så där kan maxis bonussystem se sig om ordentligt. Jag handlar nästan allt på willys nu, och plockar nästan bara erbjudande på maxi. Och emellanåt till den utländska om där finnes tid.

Aldrig köer heller.
Ica butiken i vår lille by har jag slutat handla helt på då de inte sänkt priserna från toppen utan har istället höjt medans alla i stan har sänkt.
 
E
R Rkarlsson skrev:
När maxi låg på exempelvis 80-90 kg kilot för paprikan så låg den utländska butiken på max 40 spänn per kilo, Så där kan maxis bonussystem se sig om ordentligt. Jag handlar nästan allt på willys nu, och plockar nästan bara erbjudande på maxi. Och emellanåt till den utländska om där finnes tid.

Aldrig köer heller.
Ica butiken i vår lille by har jag slutat handla helt på då de inte sänkt priserna från toppen utan har istället höjt medans alla i stan har sänkt.
Ja ja, men det är ju skillnad på paprika och paprika. Men som sagt frukt och grönt är dyrt. Men dom har ju själv scanning och bra parkeringar som måste finansieras.

Dessa saker kan man även odla i sin träd gård.
 
Att handla lokalt som jag försöker göra är nog inte billigast i kronor, men det spar tid och mil vilket jag anser påverkar min ekonomi positivt.

Jag fick i mig tillräckligt med protein i kväll av hjorten som betat i min egen skog, att handla och äta i säsong och svenskodlat anser jag värdefullt och ekonomiskt.
Man behöver ju knappast äta kött, det finns fina östgötska ärtor och öländska bönor och linser om man så vill.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.