Har läst att alla skriver att isolering ska vara ca. 10-20 cm under marken. Varför inte kanske så nära nederdelen av plinten? Mina plintar är ungefär 120cm, så isolering på 80 cm djup, skulle det fungera? Och varför inte om det inte är lika effektivt som närmar markytan.
 
Ovanpå dom där stenarna tänkte jag lägga isoleringen. Under där är en 20cm tjock gjuten betongfot/platta
 
  • Byggplats, betongkonstruktion, vattenpump, stenar, lerig mark, trädgårdsarbete eller grundarbete, grönskande växtlighet, verktyg, plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Skall du isolera sidorna av plintarna?

Du kan ju inte ställa dom på isolering..

Skall du ha betongbjälklag eller trä på plintarna? 10mm syllisoleing bryter väl köldbryggan och sen isolering i golvbjälklaget?
 
Ska fylla upp med det uppgrävda massorna till överkant på stenarna. Stenarna är bara för att hålla duken på plats. Sen liggandes isolering. Det kommer ligga natursten på plintarna, sedan stockar på dom. Så det ska bli torpargrund och mullbänk.

Sen ska jag dränera ovanför isoleringen, eller är det bättre att isolera ovanpå dräneringen?
 
Tycker det ser ut som plintarna är upp-och-ned.
Vanligtvis vill man ha den stora ytan nedåt för få lastfördelning mot marken.

Jag har aldrig hört talas om isolera själva plintarna.
Vad skulle syftet vara med det?

>Har läst att alla skriver att isolering ska vara ca. 10-20 cm under marken
Tror du blandat ihop två sorters grunder.
En torpargrund står på plintar. Plintarna behöver inte isoleras runt om. Isolera ovanpå plintarna för inte kylan skall ledas upp i byggnaden via en köldbrygga.
Har du platta på mark ska isoleringen gå ned i marken runt om grunden/plattan för kylan inte ska komma in sidledes i plattan.
 
P Pelle- skrev:
Tycker det ser ut som plintarna är upp-och-ned.
Vanligtvis vill man ha den stora ytan nedåt för få lastfördelning mot marken.

Jag har aldrig hört talas om isolera själva plintarna.
Vad skulle syftet vara med det?

>Har läst att alla skriver att isolering ska vara ca. 10-20 cm under marken
Tror du blandat ihop två sorters grunder.
En torpargrund står på plintar. Plintarna behöver inte isoleras runt om. Isolera ovanpå plintarna för inte kylan skall ledas upp i byggnaden via en köldbrygga.
Har du platta på mark ska isoleringen gå ned i marken runt om grunden/plattan för kylan inte ska komma in sidledes i plattan.
Man isolerar runt plintar för att förhindra tjällyft. Detta är inget konstigt alls.

Sen om det behövs är ju olika beroende på var i landet det är och hur djupt ner i marken plintarna går.

Jag tror det fungerar utmärkt att isolera längre ned i marken som du tänkt.
 
Det jag hört är att en plintgrund ska ner till frostfritt djup och behöver då inte isoleras.
Plintarna är 1.2m så det är väl kanske på frostfritt djup mao är isoleringen onödig.

Om inte plintarna vänds på rätt håll så kommer marken runt att lyfta dem.


Har nu läst på lite om isolera plintar, intressant !
Tydligen så lägger man tex en markisolerplatta som en stor krage runt plinten typ 20-30cm ned i marken.
Den isoleringen hindrar kylan från tränga ned, eller kan man se det som att den hindrar jordvärmen att
tränga upp och det halverar djupet som plinten måste ned för få frostfritt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Tycker det ser ut som plintarna är upp-och-ned.
Vanligtvis vill man ha den stora ytan nedåt för få lastfördelning mot marken.

Jag har aldrig hört talas om isolera själva plintarna.
Vad skulle syftet vara med det?

>Har läst att alla skriver att isolering ska vara ca. 10-20 cm under marken
Tror du blandat ihop två sorters grunder.
En torpargrund står på plintar. Plintarna behöver inte isoleras runt om. Isolera ovanpå plintarna för inte kylan skall ledas upp i byggnaden via en köldbrygga.
Har du platta på mark ska isoleringen gå ned i marken runt om grunden/plattan för kylan inte ska komma in sidledes i plattan.
Här syns hur den ser ut i botten. Utan isolering kan tjälen gå under plintarna om man inte gräver ner dom till frostfritt djup. Händer ibland vid altanbygge som sen rör sig uppåt på vintern. Går också att isolera under plintarna, men det är inget jag har gjort på grund av mycket sten som måste då spräcka.

Så du menar att jag ska isolera ovanpå plintarna? (Har aldrig sett nå sådant) Eller på naturstenarna jag först ska ha på plintarna för att slippa se dom. Men en bra idé ändå som kan vara smart, men inte något som är vackert om man inte lyckas dölja det på ett bra sätt.

Jag ska ha 5" stockar på stenarna, tar nog bort mycket av kylan som kommer från stenarna. Sen blir det 2/3 torpargrund och resten mullbänk med skumglas.
 
  • Grundarbete för byggnation, betongplattor, armeringstång, grävningsarbete, vattenansamling, grönska och ett rött hus bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser rätt rejält ut i botten :)

Isolera under plintarna förstår jag inte hur det hjälper.
Det måste ju hindra jordvärmen från att hålla plintarna frostfria.
Kylan får lättare att tränga ned när det inte kommer fram värme underifrån.

Den där koniska överdelen på plintarna ger marken något att trycka upp skulle jag tro.
Plintar brukar vara raka eller koniska åt andra hållet så marken inte får grepp.
Ah, så på den stora överdelen på plintarna ska du lägga vanlig sten så man inte ser plintarna.

Tanken med att isolera ovanpå plintarna är att de minusgradiga plintarna inte ska kunna kylan upp i byggnaden. Men nu ska du ju ha sten på plintarna så då gör det ingen nytta.

Är frostfritt djup över 1.2m ?
 
Redigerat:
>isolering på 80 cm djup, skulle det fungera?
>Och varför inte om det inte är lika effektivt som närmar markytan.

Så här tror jag det fungerar:

Kylan kommer från markytan, värmen från djupet i jorden.
Om du stoppar kylan högt upp långt ifrån nederdelen på plintarna så kommer det frusna
har lång väg kvar ned till slutet på plinten där tjälen kan lyfta den. Det gör det tar längre
tid innan tjälen är nere på farligt djup. Förhoppningen är att kylaknäppen ovan har avtagit
innan det händer.

Görs det tvärtom, dvs ned med isoleringen djupt går tjälen långt ned snabbare och
är då närmre din plintfot. Värmen är också stoppad från värma upp hela vägen upp
igen längs plinten och skapap en "varm" buffert inför nästa köldknäpp. Marken kommer
hålla sig kall en längre sträcka. Kylan leds också genom plinten nedåt.
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Ser rätt rejält ut i botten :)

Isolera under plintarna förstår jag inte hur det hjälper.
Det måste ju hindra jordvärmen från att hålla plintarna frostfria.
Kylan får lättare att tränga ned när det inte kommer fram värme underifrån.

Den där koniska överdelen på plintarna ger marken något att trycka upp skulle jag tro.
Plintar brukar vara raka eller koniska åt andra hållet så marken inte får grepp.
Ah, så på den stora överdelen på plintarna ska du lägga vanlig sten så man inte ser plintarna.

Tanken med att isolera ovanpå plintarna är att de minusgradiga plintarna inte ska kunna kylan upp i byggnaden. Men nu ska du ju ha sten på plintarna så då gör det ingen nytta.

Är frostfritt djup över 1.2m ?
Frostfritt är nästan på 2m.

Med isolering under plintarna tränger inte kylan ner under och jordvärmen stannar där den gör nytta, under plintarna så att det inte tjälar där. Sen måste man säkert ha större yta på isoleringen än plinten.

Rätt material under överdelen så ska den risken vara minimal. Stenarna huset står på rör sig inte fast att dom sticket ut i överkant på en del.
 
Är det inte bättre plintarna står på fast mark än uppe på isolering.
Både för att få fastare underlag, och även för att isoleringen kommer komprimeras ihop under lasten från plinten med tiden och tappar en del isoleringsförmåga?
Är det inte enklare att lägga isoleringen som en krage runt plintarna 20-30 cm under markytan?
 
Det är rätt att isolera under plintarna, dock bör man välja rätt kvalitet på isoleringen för att undvika att den komprimeras orimligt mycket.
 
P Pelle- skrev:
Är det inte bättre plintarna står på fast mark än uppe på isolering.
Både för att få fastare underlag, och även för att isoleringen kommer komprimeras ihop under lasten från plinten med tiden och tappar en del isoleringsförmåga?
Är det inte enklare att lägga isoleringen som en krage runt plintarna 20-30 cm under markytan?
Finns isolering som klarat 900 kpa. Jag isolerat nu tyvärr inte under men nästa bygge kommer jag att göra det. Om det enbart blir direkt under plinten så gör det nog lite nytta sen resterande isolering längre upp. Med skummgkas under skulle byggnaden kunna väga 58 ton (plintarna vägen nästan 7 tonn totalt)
 
Man kommer väldigt långt med en xps300, speciellt i småhus. Marken blir ofta dimensionerande så det är ingen nödvändighet att ha så mycket starkare än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.