Köpte faktist en bruksbro på Rusta för 199:-
Inte större förlust om den skulle svikta...
800 skruv i gips klarade den innan den behövde laddas, och då hade jag även kört en hel del med dosfräs.
Så till mitt ändamål räckte det. Blir säkert att jag köper något "riktigt" i framtiden, men är överraskad av hur bra den funkade.
 
Dags att köpa en men vilken skall jag välja? Valet står mellan en AEG Best 12X. Den har ett 12 V NIMH batteri på 2,6 Ah, 2-växlad motor med planetväxel, borrkapacitet i stål/trä 12/25 mm priset på den är 1595 kr. Alternativet är en Bosch GSR12V för 1995 kr. Lutar åt AEG maskinen, någon som har någon synpunkt?
 
Jag använder en Bosch dagligen i jobbet som larminstallatör och har gjort det i snart 3 år och den är kanon tycker jag iaf, men jag tycker du ska ta den du tycker känns rätt....Det är ju trots allt du som ska använda den!
 
en avvägning mellan pris o funktion/hållbarhet som vanligt...jag har köpt nya billiga maskiner o sedan slängt dem när d gått sönder efter två år, anledningen har varit att jag aldrig haft pengar att köpa den maskin jag velat ha...när jag lånade snickarens elu så kändes alla andra maskiner som leksaker efteråt...så jag köpte en leksak till för 299:- inkl xtra batteri när min gamla rasade o hoppas att jag har pengarna när denna rasar...å andra sidan ska vi bygga nytt o jag kommer väl mest ha den till att skruva upp hyllor med så d spelar kanske ingen roll längre...
 
siamthai skrev:
Dags att köpa en men vilken skall jag välja? Valet står mellan en AEG Best 12X. Den har ett 12 V NIMH batteri på 2,6 Ah, 2-växlad motor med planetväxel, borrkapacitet i stål/trä 12/25 mm priset på den är 1595 kr. Alternativet är en Bosch GSR12V för 1995 kr. Lutar åt AEG maskinen, någon som har  någon synpunkt?
Vi köpte AEG'n idag den fick bäst betyg i senaste numret av "Vi Bilägare".
/Ulle
 
Kör med en makita 7.2V för småjobb

När den blev för klen på borrandet köpte jag en makita 12V som inte borrade snabbare alls. Tills jag la ur lågväxeln förstås. Bruksanvisning -varför det ? 12 voltaren är grymt stark och bör inte användas som skruvdragare utan momentbegränsningen påslagen
 
Totte_S
Blev tvungen att köpa en ny efter att snorungar (?) brutit sig in i garaget och snott min 7,2 v Makita. >:( Tyvärr fick de med sig både laddare och batterier. Den var smidig som attan att använda till det mesta finlir.

Tyvärr fick jag nöja mig med att köpa en B&D 14,4 V eftersom jag behövde en handcirkelsåg också. Eftersom en del pengar gick åt till skruvdragaren blev det dessutom en billig B&D cirkelsåg :p :p

Kontentan av detta är att cirkelsågen är idag död (knappt två år gammal) plast och metallbitar har rykt all världens väg.

Skruvdragaren är över förväntan bra. 90 m[sup]2[/sup] massivt furugolv skruvades utan problem av vår snickare, som bara ville testa en enklare maskin. Han var lite imponerad över att den var så pass bra. Hade dessutom tur att fynda ett x-tra batteri för billig peng.

Det jag ångrar var somsagt cirkelsågen.
 
Jag lyfter upp tråden.
Vad ska man titta på när man ska köpa skruvdragare?
Det enda jag ska använda den till är att skruva ihop en förstu-trapp, efter det kommer den förmodligen att bli liggande.
Träet som ska skruvas igenom kommer som mest vara 6-7cm (4cm + ungefär halvvägs in i nästa 4cm).

Är det helt uteslutet att använda en borrmaskin med skruv-bit?
 
Det går men är inte det roligaste. De brukar inte gilla att ligga och segdra men drar du någon skruv och sen låter den ligga och svalna osv så kan det gå. Se till att ha bra bits dock.

På en skruvdragare för dit behov så gäller i första hand vridmoment så den orkar dra ned skruvarna. I ditt fall skullle jag sen gå på att den har ett bra grepp som passar din hand. Normalt sett brukar jag ha laddtid och dubbla batterier som tvåa men det får bli trea nu då.

Det som dock slår mig är att om du ska bygga så lite så varför hyr du inte en proffsmaskin ett par dar istället? Jag lovar att det är en markant skillnad på en billig dragare och en riktig makita/dewalt/hitachi
 
Vet inte om det är rätt tråd att fråga i... men jag gör det i alla fall.
Har en Makita 12v maskin, en 6312 tror jag det är... den har börjat gå långsamt nu trots fulladdat batteri. Har testat båda batterierna... vad tror ni det kan vara? Batteribyte eller renovering av maskinen?
 
H
Hamna inte i Festool träsket bara. Det är inte billigt och inte tycker då jag att det ger någon status heller med ett så exeptionellt töntigt namn. Köp en billig skruvdragare, gärna ett kit där ett extra batteri medföljer.
Har själv en 12 volt HomeWork som jag skruvat mycket med i flera år, pris 79:-
Grannen köpte ett kit med en 14 volt HomeWork + extra batteri för 169:- Har också fungerat perfekt i 4 år, han har ännu inte börjat använda extrabatteriet.
Är du yrkesman som skruvar hela dagen så blir det en helt annan sak. Då är det Makita eller Hilti som gäller.
 
Skruvdragare är ju ingen komplicerad apparat. Den roterar. Ju mer du skall använda den desto dyrare köper du. Bor du i lägenhet och ska sätta upp tavlor eller ikea hyllor så kan man köpa en kinesmaskin. Renoverar man sin lägenhet så kan man kanske köpa en grön bosch eller BD. Renoverar du hus så köper du med fördel makita, blå bosch, Dewalt, und so weiter. Detta är ju inga absoluta sanningar. Går ju att bygga altan med en bruksbo men oftast använder man skruvdragaren en del. Ska man bygga en del bör man lägga mest krut här tycker jag.

Jag har en liten 12v makita för det dagliga
större 12v Makita för grövre borrande
Makita slagskruvdragare för de där riktigt långa skruvarna. Är en fröjd att skruva i en 150 mm skruv med. inte en antydan till vrid i handleden heller. Försök det med en Bruksbo. Den kommer garanterat dö!

Kan ju rekommendera Tradera då man oftast kan köpa en begagnad proffsmaskin som är bättre än lika dyr ny semiproffs. Se till att de inte är stulna bara.
 
Mikael_L
stefanf skrev:
Jag lyfter upp tråden.
Vad ska man titta på när man ska köpa skruvdragare?
Det enda jag ska använda den till är att skruva ihop en förstu-trapp, efter det kommer den förmodligen att bli liggande.
Träet som ska skruvas igenom kommer som mest vara 6-7cm (4cm + ungefär halvvägs in i nästa 4cm).

Är det helt uteslutet att använda en borrmaskin med skruv-bit?
Har du redan en sladdbunden borrmaskin med hastighetsreglering tycker jag nog du ska prova med den först, jag kan inte se några större problem att amvända den till ett såpass litet projekt. Det kan var lite svårare att inte råka dra skruvarna för djupt i trät, då hastighetsregleringen ofta inte är i toppklass på dessa och du kan inte ställa in moment samt att den (antagligen) saknar motorbroms. Annars är ju sladden lite ivägen och så ... ;)

Annars undrar jag om den billiga Meecen på Jula (159:- / 199:- , 12V / 18V) skulle kunna vara något. Dom har angivit vridmoment till 15Nm på denna, om det är mjukt moment samt det stämmer så är nog tillräckligt starkt.
Köper du en batterimaskin som inte orkar dra ner skruvarna så blir du nog inte glad.
Annars får du köpa en Bosch PSR 14,4 -2 eller PSR 12-2 . Det här är mycket maskin för pengarna.
Brukar gå att hitta till bra kurs på t.ex Bauhaus. Men över en tusing blir det nog. Då får du sälja den vidare till någon släkting eller en svåger, kompis eller så, efteråt. Ta halva priset så gör han/hon en bra affär, samtidigt som det inte blir så mycket dyrare för dig än en riktigt billig crap-dragare.

edit: Har du läst skruvdragartrådar i verktygsforumet? Denna t.ex.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/83411-skruvdragare-igen.html
 
holmertz skrev:
Grannen köpte ett kit med en 14 volt HomeWork + extra batteri för 169:- Har också fungerat perfekt i 4 år, han har ännu inte börjat använda extrabatteriet.
Har han inte använt extra batteriet på 4 år så behöver han nog inte fundera på att använda det i framtiden heller. Om han inte har sköt om det och laddat det med jämna mellanrum.........
 
roli skrev:
Har han inte använt extra batteriet på 4 år så behöver han nog inte fundera på att använda det i framtiden heller. Om han inte har sköt om det och laddat det med jämna mellanrum.........
Laddningen kanske inte har gått ur det första än så till och med laddaren är oanvänd :)


Anledningen till att vi skojar är att man har två batterier för att använda det ena medan det andra laddas. om man aldrig använder det ena så blir det dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.