Tjena har ett hus som ska isoleras utifrån. har börjat riva dän den gamla panelen. som istortsett är klart. nu till frågorna. räcker 45mm isolering? vad ska jag ha för isolering (Länka gärna). Har ingen kunskap om detta så alla tips motages. men jag inte tummen mitt i handen. så det ordnar sig.

Vindspapp mot timmerväggen? reglar på vindspappet?. isolering med pappsida?, plast mot utsidan? eller papp?. lägger man panelen rakt mot isoleringen finns inte risk för fukt skada då?. mvh
 
Hur gammalt är huset?
Vad har du för ventilation innomhus?

Vanligast är att man isolerar med miniralull på utsidan av huset.

Tjockleken på nya hus om man använder det som någon form av referens, rekomenderar man 300mm.
Det kan ju ge en fingervisning..

Men faktum är att ditt hus skulle troligen ruttna bort om du satte på 300mm isolering. Detta beror på att ju tjockare isolering du väljer desto större risk för kondens i väggarna. Detta pga att fuktiginnomhus luft (pga dålig innomhusventilation) kommer ut i väggarna & kondenserar på vintern.

70mm + 45mm kanske kan vara något?
http://www.isover.se/sw23098.asp

Handlar ju en hel del om utsende också.. :)
45+45 funkar ju också.. Om det nu inte skulle se klokt ut med tjockare..
 
Jag har också ett timmerhus där jag var tvungen att byta panel. Eftersom den gamla panelen revs passade jag på att isolera. Jag använde 45 mm + asfaboard och sprutade sen in ekofiberisolering. Väggarna rätade jag också upp så den totala isoleringstjockleken blev väl mellan 45-70 mm. Det märks stor skillnad, framför allt eftersom vindskyddet blivit så mycket bättre. Timmerväggen är väl runt 250mm så Per-Eriks 300mm stämmer nog.

Jag tänkte först använda 70mm, men kom fram till att det blir lite "overkill" och så blir det inte direkt snyggt mot grundmuren.
 
Hej
Har också bytt panel på ett timmerhus. Tog bort den gamla panelen samt rättade väggarna genom att regla utanpå timringen. Eftersom väggarna lutade en del blev isoleringstjockleken mellan 45-70mm samt på något enstaka ställe upp till 100mm. Det blir lite pyssel med att få ihop isoleringen, ett tips är att använda glasull (www.isover.se)
- inte stenull, eftersom glasullen håller ihop bättre om du måste dela skivor för att få korrekt tjocklek, stenullen smular bara sönder.
Sedan satte jag vindpapp och efter det läkt för att få luftspalt mellan panel och isolering och till sist panelen. Har du möjlighet att flytta ut fönster för att harmonisera med den nya panelen är det bra annars kan det se väldigt konstigt ut om fönstrena siiter väldigt långt in. Isolerar man för tjockt på utsidan kan proportionera också bli väldigt fel vid grunden samt vid takfoten.
/MM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.