B
Sådana här skivor 12mm limmat på vägg med typ pl400 kanske? Först jämna till värsta groparna. Verkar ju lättare än att hålla på med reglar i alla fall.

https://www.hornbach.se/p/vatrumssk...FHyp88Mi0Kv-Dwdtl21B866W0-DD-yxBoCcR0QAvD_BwE

Jag tror de är helt oorganiska.

Har bara använt liknande, fast tjockare skivor för andra ändamål.

Ska du dra rör i vägg så får man ju spåra i betongen först innan man lägger på skivan.
 
Du vill inte göra det helt tätt, för fukten i väggen måste kunna vandra. Jag skulle lägga stålreglar som jag fäster i golv och tak och sen våtrumsskiva, alternativt fibercement på den, men små luftspalter vid golv och tak så fukten från väggen kan komma ut.

Alternativet är att putsa väggen jämn, och sen på med tätskikt som "andas" och så kakel på det...
 
A Alpine19 skrev:
Fann denna på bauhaus, fungerar den verkligen tro? Allt i ett.

[länk]
Ja, med luftspalt
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, med luftspalt
Skulle det då fungera att klicka fix klickar bakom?
Som jag tolkar så ska de sättas i "ram" och då får jag sätta klinker tröskel vid golvet så den inte går hela vägen ned.

Det här är nog den smidigaste lösningen med bäst resultat.

Har fibo paneler på jobbet så ska nog kika på de om de finns i saldo :)
 
Skulle säga att putsa upp väggen, inte hur stor som helst så rikta in ett par tunna ribbor efter du gjort rent och satt primer på väggen. Sen är det bara putsa. Måste gå klart mycket fortare än många andra lösningar som diskuterats. Riktade mycket mer än så första gången jag putsade.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, bakom tätskikt i entreplan eller högre upp där ingen fukt tränger in utifrån.
Men tycker du att det även gäller källarutrymmen?
Jag har renoverat ett gammalt pannrum/oljetankrum till ett spa med kakel/klinker utan tätskikt. Plattorna sattes direkt i bruk på väggar och golv. Dräneringen utanför var sådär.
Fungerade utmärkt åtminstone i 10 år innan vi flyttade.
Men den där träulliten lär väl börja ruttna om man bygger in den?
 
Legat på is hela vintern tills för ett litet tag sedan.
Beslutade oss för att tänka om och skippa badkar och istället göra en stor fin tvättstuga utan plask och blask.

Har också slipat ned alla väggar för att kunna lägga på nytt lager med puts, blev bäst så tyckte jag då allt annat kändes som en genväg.

Nu till val av puts, vilken sort väljer man?
  • Har endast haft lite puts släpp men endast på ställen där vattenledningar gått, antagligen blivit kondens från rör som dragits igenom väggar utan skydd.
  • Väggar kommer målas och kakel endast sättas i anslutning till diskho.
Mvh
 
  • Vägg med nerslipad puts och synliga lagningar inför nytt lager puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där väggar är slipade och förberedda för nytt lager puts i en blivande tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gått över väggen med en rätskiva för att hitta toppar å dalar , sen skulle jag spacklat upp med lättvåt spackel , är de i källare eller ovan mark ,
 
Om man inte putsat tidigare är det svårt att få det slätt med puts. Tänker du dig sätta ribbor och putsa allt slätt? Alltså lägga på 10mm på allt?
 
B BosseHansson skrev:
Om man inte putsat tidigare är det svårt att få det slätt med puts. Tänker du dig sätta ribbor och putsa allt slätt? Alltså lägga på 10mm på allt?
Precis, beijer har stål banor på 0,6-1cm tror jag det var så tänkte putsa fast dessa i rätt vinkel och sedan dra av mot dessa.
 
A Alpine19 skrev:
Precis, beijer har stål banor på 0,6-1cm tror jag det var så tänkte putsa fast dessa i rätt vinkel och sedan dra av mot dessa.
Tänkte du de skulle sitta kvar sen? Brukar väl fästas med spik tillfälligt men det förutsätter nog väggen är skapligt rak.
 
Varför inte kakla tvättstugan, det blir fint.
 
B BosseHansson skrev:
Tänkte du de skulle sitta kvar sen? Brukar väl fästas med spik tillfälligt men det förutsätter nog väggen är skapligt rak.
nej det normala är nog att lägga en sträng med puts på väggen och sedan tar man vattenpasset och trycker fast avdragsbanan så den är i lod.

För egen del byter jag all vvs och el i huset, byter alla fönster, växlar av bärande väggar, lägger om taket, dränerar, bygger badrum, kaklar osv, men putsa väggar går jag fan bet på. Det är inte lätt.

....men jag har sett hur de som kan gör......:)
 
😉 var därför jag använde kakel och klinkers🙂
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.