Jag renoverar ett kök från 50-talet som bl.a innehåller ett litet kylrum. Dörren till kylrummet är en isolerad plåtklädd trädörr. Jag kan inte se något fabrikat. Låset är mycket slitet och jag behöver byta det eller skaffa nya delar. Jag har frågat runt bland låsfirmor i Malmö men ingen har sett något liknande. De tips jag fått pekar på tyskland.
1. Är det någon som kan ge mig råd om var jag kan hitta delar?
2. Några tips på någon som kan tillverka delar till mitt lås?
3. Om jag måste byta lås vill jag behålla handtagen och de har en 12mm roddarpinne som ställer till det. Någon som har några tips?
 
  • Slitna delar av ett gammalt dörrlås och handtag ligger på ett betonggolv, behöver råd för reparation eller ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit plåtklädd trädörr till ett kylrum från 50-talet, med slitna handtag och ett gammalt lås utan synligt fabrikat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett slitet, isolerat kylrumsdörrlås från 50-talet som behöver renoveras eller bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt slitet lås och handtag på en betongyta med en linjal ovanpå för storleksreferens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet lås på plåtklädd dörr med måttband som visar 12mm roddarpinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett slitaget lås mekanism från en 50-tals kylrumsdörr, saknar synligt fabrikat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är trasigt då? Det mesta går väl att kopiera med lite material och svarv och fräs.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är trasigt då? Det mesta går väl att kopiera med lite material och svarv och fräs.
Jo det har du säkert rätt i. Har du en svarv och fräs och lust att hjälpa mig?
 
B Badad skrev:
Jo det har du säkert rätt i. Har du en svarv och fräs och lust att hjälpa mig?
nä, hade jag haft så hade jag fixat det. Hade tillgång till allt på tid arbete men nu är jag utan helt.........saknar mycket.
 
Hej, hur löste du låsproblemet? Jag har likadant lås och problem. :)
 
N Niklas Eriksson4 skrev:
Hej, hur löste du låsproblemet? Jag har likadant lås och problem. :)
Hej! Jag fick reparera alla delarna. Ett fjäderstål var av men det gick att svetsa ihop. De mässingsdelar som var slitna lade jag på ny mässing med tigsvets och bearbetade med fil och fräs. En massa tid, bra maskiner och lite vana så gick det. Nu fungerar låset. Det är riktigt bra kvalitet och absolut värt att reparera.
Vet du något om ditt lås? Varifrån det kommer? Har du lust att dela lite bilder?
 
  • Vit dörr med fyra metallslå, två stängda, en låst, grått golv, minimalistisk interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Badad skrev:
Hej! Jag fick reparera alla delarna. Ett fjäderstål var av men det gick att svetsa ihop. De mässingsdelar som var slitna lade jag på ny mässing med tigsvets och bearbetade med fil och fräs. En massa tid, bra maskiner och lite vana så gick det. Nu fungerar låset. Det är riktigt bra kvalitet och absolut värt att reparera.
Vet du något om ditt lås? Varifrån det kommer? Har du lust att dela lite bilder?
Tack för ditt svar. låset fungerar men jag behöver fixa en nyckel. Det är från en ostkyl i en fastighet i Täby byggd 1953. ser precis ut som ditt lås. samma handtag etc.
 
N Niklas Eriksson4 skrev:
Tack för ditt svar. låset fungerar men jag behöver fixa en nyckel. Det är från en ostkyl i en fastighet i Täby byggd 1953. ser precis ut som ditt lås. samma handtag etc.
OK men en nyckel är nog inga problem. Kan du ta ut låset så ta med det till en låssmed. Jag har ingen nyckel till mitt men min låssmed sade att det var en enkel nyckel och han kunde göra en åt mig. Nu har jag inget behov så jag lät det vara så.
 
B Badad skrev:
OK men en nyckel är nog inga problem. Kan du ta ut låset så ta med det till en låssmed. Jag har ingen nyckel till mitt men min låssmed sade att det var en enkel nyckel och han kunde göra en åt mig. Nu har jag inget behov så jag lät det vara så.
tack tack
ska fixa det idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.