@
Hej,

Har bytt FTX aggregat och behöver justera in det. Fungerar över bästa sätt att justera in luftflödet. Vissa don är vi svåra att komma åt med en "tratt" och vingmätare.

Funderar på om man kan använda denna modell istället? Men tänker att det kan vara svårt eller omöjligt att få in den i donen med rätt vinkel för att resultatet ska bli korrekt?

Ett annat alternativ bara för att mäta det totala luftflödet på till och frånluft kanske kunde vara att mäta uppe vid aggregatet genom att göra något litet hål och föra in sonden? Eller fungerar det inte alls...?

Vad är bästa lösningen?
 
  • Digital anemometer med LCD-skärm, gulfärgad med temperaturdisplay, och utdragbar vindhastighetssensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Proben måste vara vinkelrätt mot luftflödet.
Lättast är att stoppa in proben i ett hål i kanalen och mäta flödet i mitten av kanalen.

Att mäta flödet utanför donet är typ lönlöst.

Den är känslig för turbulens som bildas tex nära donen.
 
Tänk på att om du skall mäta hastigheten i en kanal vill du göra det på en rak sträck av kanalen.
Böjar, T-rör, Fläktar skapar ojämn hastighetsprofil i en kanal som gör att man kan få mätfel.

Tillverkare av mätsonder brukar ange raksträcka som 5x kanaldiameter före mätpunkt och 2x kanaldiameter efter mätpunkt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Samma sak brukar gälla om man ska sätta rökdetektor via "dykrör"
 
Om du ska mäta i kanal så behöver du som sagt en tillräckligt lång raksträcka. Du ska dessutom mäta på ett visst avstånd från kanalväggen beroende på kanaldimension. Om du kan hitta datablad för dina don så är det bättre att skaffa en mätkrok och mäta differanstrycket över donet. Det ger säkrare värden än både kanalmätning och "tratt".
 
  • Gilla
gurra55
  • Laddar…
Borra 8mm håll och mät via hastighetsmätning, mät 5 punkter. ( mitten,längst in, närmast dig och uppe och nere i kanten) ta genomsnittsflödet . Som andra nämt så är det viktigt att mäta på en raksträcka för att få en korrekt mätning.
 
@
F fluffe97 skrev:
Borra 8mm håll och mät via hastighetsmätning, mät 5 punkter. ( mitten,längst in, närmast dig och uppe och nere i kanten) ta genomsnittsflödet . Som andra nämt så är det viktigt att mäta på en raksträcka för att få en korrekt mätning.
@FrittDrag_II @fluffe97
Tack alla, missade att bevaka tråden och såg inte svaren förrän nu.

Upplever inte dålig luft i något rum eller att fukt är kvar efter att vi duschar på toaletterna. Tänker därför att det viktigaste är att vi har ett visst undertryck i huset och att jag då kan mäta det uppe vid aggregatet.

Det är 160 mm kanaler - så om jag gör ett hål i tillluftskanalen (160 mm x 5) 80 cm från aggregatet och mäter där - samt minst (160 mm x2) 32 cm före aggregatet på frånluften. Då bör jag dels kunna se att jag kunna se till att jag har ett undertryck - samt hur många liter/sekund som anläggningen totalt växlar?
 
Redigerat:
Viktigaste är nog att se till att du mäter en bit bort från aggregatet och har en raksträcka, utan massa böjjjar/ljuddämpare osv i närheten. Men när du gör mätningar är det viktigt att du tar 5 mätpunkter i sammanhål, (en med pinnen i mitten, en längst in, en närmast dig, en högst upp och en längst ner) så får du ut ett medelvärde av de.

Försök landa på runt 10% i undertryck :)
 
@
@ @ndreas skrev:
@FrittDrag_II @fluffe97
Tack alla, missade att bevaka tråden och såg inte svaren förrän nu.

Upplever inte dålig luft i något rum eller att fukt är kvar efter att vi duschar på toaletterna. Tänker därför att det viktigaste är att vi har ett visst undertryck i huset och att jag då kan mäta det uppe vid aggregatet.

Det är 160 mm kanaler - så om jag gör ett hål i tillluftskanalen (160 mm x 5) 80 cm från aggregatet och mäter där - samt minst (160 mm x2) 32 cm före aggregatet på frånluften. Då bör jag dels kunna se att jag kunna se till att jag har ett undertryck - samt hur många liter/sekund som anläggningen totalt växlar?
En sista fråga om du kanske har svaret på. Hade tidigare en äldre modell utav Heru 75s och som jag förstått det fick till och frånlufts fläktarna med samma varvtal(?) och därför var tilluftskanalen "strypt" med ett ställbart spjäll. Med det nya aggregatet kan man ställa till- och frånluft med olika procentsatser....och då behöver man väl inte strypa tilluften något?
 
@ @ndreas skrev:
En sista fråga om du kanske har svaret på. Hade tidigare en äldre modell utav Heru 75s och som jag förstått det fick till och frånlufts fläktarna med samma varvtal(?) och därför var tilluftskanalen "strypt" med ett ställbart spjäll. Med det nya aggregatet kan man ställa till- och frånluft med olika procentsatser....och då behöver man väl inte strypa tilluften något?
Nej det skall du inte göra. Att strypa på spjäll / don generellt skapar bara onödigt tryckoch oljud. så ha spjället fullt öppet och varva då ner fläktarna så du får ut rätt flöden.
Ibland kan exempelvis ena fläkten jobba på 50% och andra behöva jobba på 75% (bara drog till me siffor) men allt beror på hur kanalsystemet är uppbyggt, viktigast är att du får ut rätt totalflöde :)
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
@
F fluffe97 skrev:
Nej det skall du inte göra. Att strypa på spjäll / don generellt skapar bara onödigt tryckoch oljud. så ha spjället fullt öppet och varva då ner fläktarna så du får ut rätt flöden.
Ibland kan exempelvis ena fläkten jobba på 50% och andra behöva jobba på 75% (bara drog till me siffor) men allt beror på hur kanalsystemet är uppbyggt, viktigast är att du får ut rätt totalflöde :)
Hittade igen de gamla värdena sedan då huset byggdes. Beräknat värde för tilluft var då totalt 59 l/sek och frånluft 59 l/sek. Värdena är beräknade av en välkänd ventilationsfirma. Enligt värdena skulle det i inte vara något undertryck. Kan det vara så att man ska ha mindre undertryck om huset är nyare? Vårt är från år 2007.

När värdena räknades fram var huset 145 m2. Det är nu 165m2. Men jag tänker att tilluften ändå kan vara ungefär (165m2 x 0,35 l/sek) ~59 l/sek?

Frågan är om, och i så fall hur mycket mer, frånluften bör vara?
 
@ @ndreas skrev:
Hittade igen de gamla värdena sedan då huset byggdes. Beräknat värde för tilluft var då totalt 59 l/sek och frånluft 59 l/sek. Värdena är beräknade av en välkänd ventilationsfirma. Enligt värdena skulle det i inte vara något undertryck. Kan det vara så att man ska ha mindre undertryck om huset är nyare? Vårt är från år 2007.

När värdena räknades fram var huset 145 m2. Det är nu 165m2. Men jag tänker att tilluften ändå kan vara ungefär (165m2 x 0,35 l/sek) ~59 l/sek?

Frågan är om, och i så fall hur mycket mer, frånluften bör vara?
Det där med 0.35x kvadraten är minimum flöde, men du skall ha mer beroende på vilka rum du har som är ventilerade.
Var har du frånluftsdonen (toa,tvätt?)
Var har du tilluftsdonen?
Så kan jag svara dig va du bör ha i varje rum :)
 
@
F fluffe97 skrev:
Det där med 0.35x kvadraten är minimum flöde, men du skall ha mer beroende på vilka rum du har som är ventilerade.
Var har du frånluftsdonen (toa,tvätt?)
Var har du tilluftsdonen?
Så kan jag svara dig va du bör ha i varje rum :)
Följande är fördelat på 165m2. Angiva värden är sedan huset byggdes år 2007 då det var 145m2:
Tilluft
Sovrum 1 (6 l/sek)
Sovrum 2 (6 l/sek)
Sovrum 3 (10 l/sek)
Sovrum 4 (10 l/sek)
Allrum (8 l/sek)
Vardagsrum/kök (14 l/sek)
Förråd (5 l/sek)
Matrum (tillbyggt efter att värdena togs fram)

Frånluft
Wc/dusch 1 (-17 l/sek)
Wc/dusch 2 (-15 l/sek)
Vardagsrum/kök (-10 l/sek)
Tvättstuga (-17 l/sek)

Utifrån storleken på matrummet gissar jag att det (utifrån värdena för sovrummen) borde vara tilluft på 10 l/sek där också...?
 
@ @ndreas skrev:
Följande är fördelat på 165m2. Angiva värden är sedan huset byggdes år 2007 då det var 145m2:
Tilluft
Sovrum 1 (6 l/sek)
Sovrum 2 (6 l/sek)
Sovrum 3 (10 l/sek)
Sovrum 4 (10 l/sek)
Allrum (8 l/sek)
Vardagsrum/kök (14 l/sek)
Förråd (5 l/sek)
Matrum (tillbyggt efter att värdena togs fram)

Frånluft
Wc/dusch 1 (-17 l/sek)
Wc/dusch 2 (-15 l/sek)
Vardagsrum/kök (-10 l/sek)
Tvättstuga (-17 l/sek)

Utifrån storleken på matrummet gissar jag att det (utifrån värdena för sovrummen) borde vara tilluft på 10 l/sek där också...
Är du säker på att det är tilluft i kök samt tilluft i förråd?
 
@
F fluffe97 skrev:
Är du säker på att det är tilluft i kök samt tilluft i förråd?
Jo, det är kök och vardagsrum i ett (cirka 50 m2 om jag kommer ihåg rätt). I vardagsrumsdelen är det två tilluftsdon och i köksdelen ett frånluftsdon.

Ett tilluftsdon är det i förrådet/groventren.

Huset är en enplanare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.