Hej,

Ska tapetsera en vägg i ett rum medan resterande väggar kommer vara målade. I alla instruktioner jag läser så ska man mäta ut den första våden 1-2 cm mindre än vådens bredd, alltså 51-52 cm om våden är 53 cm.

Min fråga är om det även gäller mig som bara ska tapetsera den vita väggen på bilden eller kan jag direkt mäta ut 53 cm (vådens bredd) från hörnet?
 
  • Tomt rum under renovering, vitmålad vägg, stege och pensel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carlsonn skrev:
Hej,

Ska tapetsera en vägg i ett rum medan resterande väggar kommer vara målade. I alla instruktioner jag läser så ska man mäta ut den första våden 1-2 cm mindre än vådens bredd, alltså 51-52 cm om våden är 53 cm.

Min fråga är om det även gäller mig som bara ska tapetsera den vita väggen på bilden eller kan jag direkt mäta ut 53 cm (vådens bredd) från hörnet?
När man tapetserar en fondvägg så tycker då jag det är snyggast om tapeten inte går ända ut i hörnet. Detta p.g.a. att alla hörn inte är lodräta. Jag brukar måla färgen en bit in på väggen som fondväggen ska sitta på sedan börjar jag tapeten några mm in på väggen som ska tapetseras. Så jag hade mätt 53+ måttet av snobbranden i överkant av det du målat. Om du vill ha den ända ut till hörnet så mät 53cm uppe och nere och sätt sedan ett lod för att se om markeringarna linjerar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag hade satt tapeten förbi hörnet någon centimeter och sen skurit i hörnet innan limmet torkat. Som sagt finns alltid en risk att hörnet inte är helt perfekt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.