EddieHansson
Jag har testat både etabs gröna (köpte nog på byggmax och Biltemas. Såhär ett par år efteråt är etabs fortfarande superstark, klibbig som satan och har absolut inte släppt i någon skarv eller runt rör mm. Biltemas sitter bra där det inte har varit något belastning, men hade inte fungerat så bra runt rör eller ojämna ytor. Biltemas var också känslig för damm, medan etabs fäster som fasiken.

https://www.byggmax.se/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601
 
E epw skrev:
Det är nätt och jämnt så den fäster Plast i plast.
Ja jag vet inte har precis använt tejpen i veckan, fungerar utmärkt.
Andra ställen jag tejpat tidigare veckor som ännu inte gipsat sitter också perfekt.
Du kanske fick nå måndags ex, gå in och klaga/byt
 
F
L L-E skrev:
etab grön tape från byggmax typgodkänd Sitac och den är bra
Använde den till plasten i krypgrunden. Gäller att man sätter rätt för sen går den inte att få loss! 🤣
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
F Fideliox skrev:
Använde den till plasten i krypgrunden. Gäller att man sätter rätt för sen går den inte att få loss! 🤣
Exakt!
 
Jag har provat dom billiga proffesionellt och dom släppte när vi provtryckte huset. Så min absoluta rekomendation är att kosta på en riktig tejp då den ska sitta i 50år enligt branchstandarden.
Det blir dyrt att åtgärda dålig tejp i efterhand
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag provade byggmax blåa, men den fäste inte alls när plasten var dammig.
 
Mina erfarenheter:
T-Flex grön är kanonbra.
Byggmax gröna (Etab) helt ok.
Byggmax blå är värdelös.
 
T TheGame skrev:
Den blåa tejpen kan användas när man tejpar skarvar ångplast mot ångplast.
Den gröna används ångplast mot andra material.
Det är ju endå en prisskillnad på dom så ska man bara skarva plast är det billigare köra blå.

Edit det är tejpen på Byggmax jag pratar om :)
NEEEEEEEEEEEEEEJ!
Undvik!! Jag har fått tejpa om ett halvt hus på grund av denna USLA tejp! Och inte heller ville byggmax/etab hantera mitt klagomål på tejpen heller. (Jag hade god lust att ta all nerramlad tejp och rulla ihop till världens boll och gå och lämna på lokala byggmax i ren frustration.)

Den gröna ETAB-tejpen på byggmax är dock helt ok.

Edit: Jag såg att folk redan sagt samma sak. Men den blå tejpen är så usel att jag inte ens önskar min värste fiende att ha den i sitt hus. (Och nä, den släpper även från dammfri byggplast :/ )
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
NEEEEEEEEEEEEEEJ!
Undvik!! Jag har fått tejpa om ett halvt hus på grund av denna USLA tejp! Och inte heller ville byggmax/etab hantera mitt klagomål på tejpen heller. (Jag hade god lust att ta all nerramlad tejp och rulla ihop till världens boll och gå och lämna på lokala byggmax i ren frustration.)

Den gröna ETAB-tejpen på byggmax är dock helt ok.

Edit: Jag såg att folk redan sagt samma sak. Men den blå tejpen är så usel att jag inte ens önskar min värste fiende att ha den i sitt hus. (Och nä, den släpper även från dammfri byggplast :/ )
Alltså när släpper den? om jag går och känner på där jag har tejpat nu, drar jag i den så är det snarare plasten som lossnar från klamrarna än att tejpen lossnar. Den sitter orubblig.
Den gröna tejpen är inte bara ok den går ju fan att tejpa allt med 😂
 
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Alltså när släpper den? om jag går och känner på där jag har tejpat nu, drar jag i den så är det snarare plasten som lossnar från klamrarna än att tejpen lossnar. Den sitter orubblig.
Den gröna tejpen är inte bara ok den går ju fan att tejpa allt med 😂
För mig släppte den efter ett par dagar. Detta hände med i princip alla rullarna jag hade.

För att anknyta till trådens titel så skulle jag säga att en bra rekommendation är att köpa billig grön tejp (t.ex. ETABs)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F
A Anders243 skrev:
För mig släppte den efter ett par dagar. Detta hände med i princip alla rullarna jag hade.

För att anknyta till trådens titel så skulle jag säga att en bra rekommendation är att köpa billig grön tejp (t.ex. ETABs)
Billig och billig
 
Har som sagt testat tre olika fabrikat. Den enda som långvarigt verkar sitta ordentligt är den från Tesa.
Rätt stor skillnad upplever jag det som.
 
Härligt med fortsatt aktivitet, jag har nu kört på Sitko Flex som jag tycker fungerat bra.

Uppskattat alla bra input i frågan 😁
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
W Wennbergp skrev:
Härligt med fortsatt aktivitet, jag har nu kört på Sitko Flex som jag tycker fungerat bra.

Uppskattat alla bra input i frågan 😁
Tectis sitko flex hade vi i över ett år utomhus för att skarva presenning.
Den överlevde storm, ösregn och snö utan att vika sig.
Det som började vika sig var grov presenning.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T TheGame skrev:
Den blåa tejpen kan användas när man tejpar skarvar ångplast mot ångplast.
Den gröna används ångplast mot andra material.
Det är ju endå en prisskillnad på dom så ska man bara skarva plast är det billigare köra blå.

Edit det är tejpen på Byggmax jag pratar om :)
Den blå tejpen är nästan värdelös. Den sitter inte speciellt hårt i plasten och det blir glipor efter ett tag. Finns ingen anledning att snåla på tejpen, den gröna är riktigt bra (SP). Kör den till allt är mitt råd.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.