Hej,

Jag har en fråga som jag inte riktigt kan bena ut. Vår brygga är 12 meter lång och sträcker sig ut i havet längs norrlandskusten. Huset är byggt 1949, så under dessa 74 år har landhöjningen gjort att ungefär halva bryggan står på torra land, och resterande del är i vattnet. Vattendjupet bredvid bryggan är som mest ungefär 1 meter längst ut.

Låt säga att man skulle vilja åstadkomma en något djupare zon bredvid bryggan för större båtar att kunna förtöja, eller bara att kunna hoppa i utan att slå i botten - är det inom ramen för vad man som bryggägare får göra?

Jag skulle kunna försöka åstadkomma det delvis med handkraft genom att flytta stenar etc, och jag har då svårt att se att någon skulle ha synpunkter. Om jag väljer att vada ut med en minigrävare känns det hela plötsligt mycket tveksammare. Botten bredvid bryggan är sten och sand och känns inte som att den håller några exotiska växter eller vattenlevande djur, vilket jag hade respekterat och hade då inte övervägt ingreppet.

Vet någon hur det ligger till i dom här frågorna? Det görs förmodligen kring många bryggor, men nog inte så många som ställer frågan. Delge gärna om era svar bygger på kunskap och fakta, eller spekulationer och gissningar.

Mvh
 
Tänk även på att havet och isen är starka och förmodligen kommer flytta runt de massor du gräver och lyfter bort från bryggan.

Vi hade samma ”problem” vid höga kusten. Tillslut rev vi bryggfan som tog mycket stryk varje år. Bokstavligen pengar i sjön om du frågar mig. Avvänd boj och ankare.
 
En annan variant är att förlänga bryggan. Blir det djupare lite längre ut?

Kräver kanske också tillstånd man kan bli lättare att få.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.