Hej

Vi har köpt ett gammalt hus med energiklass D. Vi har isolerat huset och bytt fönster. Ingen har i princip bott i huset de senaste två åren, fram till att vi nu har flyttat in.

Energianvändningen har därmed varit mycket låg. Därmed undrar jag om det är en bra idé att försöka höja energiklassningen från D till (åtminstone) B?

Drar vi nytta av det faktum att energiförbrukningen har varit onormalt låg senaste åren?
Vi ändrade inte folkbokföringsaddress förrän i våras, om det har någon betydelse.

Därtill är storleken på huset troligen fel med ca 20%. Om vi klassar upp huset enligt energideklarationen; registreras detta på något vis och drar upp taxeringsvärdet?
 
Varför ändra något alls?
Energiklassningen och storleken är bara intressant när ni ska sälja.
 
Kanske skulle nämnt det men det handlar om att få grönt bolån och de 10 punkterna ränterabatt
 
Klart det kan vara läge att uppdatera energideklarationen. Energiexperten ska ta hänsyn till hur huset brukats vilket rimligen drar upp energianvändningen i ert fall, men har ni gjort väsentliga förbättringar borde det ändå innebära en lägre energiklass än tidigare. I synnerhet om Atemp är större än vad som angivits i den tidigare deklarationen.

Bäst förutsättningar att göra en rättvis deklaration är det givetvis om huset brukats så normalt som möjligt under det år man hämtar statistik från, men det finns inget i lagstiftningen som kräver det.

Hälsningar en energiexpert
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Hur vet besiktningsmannen att vi inte bott i huset och justerar upp förbrukningen? Jag har ju givetvis inte för avsikt att berätta det.
 
Energiexperten utgår från de uppgifter beställaren lämnar. En klurig och påläst beställare kan givetvis servera underlag som experten sväljer utan att ifrågasätta även om de inte är sanningsenliga.
 
  • Gilla
janand7
  • Laddar…
Jag har gått från D till B och för mig innebar det att kasta ut alla el-element och in med vattenburet system och en Luft/vatten värmepump. har även satt upp solceller på taket. Huset i sig är ok isolerat med 3-glas sen tidigare.

Att nå B i ett äldre hus är ingen lätt sak (eller jo det är det) men frågan är om nya fönster och en tilläggsisolering gör det?
 
  • Gilla
janand7
  • Laddar…
Det är ju frågan. Här kan jag eventuellt dra nytta av senaste årets låga förbrukning, då huset gått på underhållsvärme. Vilka uppgifter tar energiexperten in och vad förser jag denne med?
 
Normalt sett ska du få ett formulär/frågelista där du anger m2, vilken typ av värmesystem som huset använder sig av. Hur många i hushållet, innertemp osv.

Är den onormalt låg för sin typ ska den nog schablonberäknas istället, så var det iaf när vi köpte huset då det var en snål tidigare ägare som förmodligen gick runt i kofta större delen av året.😆
 
  • Gilla
janand7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.