Hej.
Jag är på jakt efter en gummilist att sätta runt badkaret och upp på väggarna för att på så sätt få vattnet som kommer på väggarna att rinna ner igen i badkaret när man duschar t.ex. Har hittat en list på rulle som tyvärr "bara" täcker glipor på upp till 30 mm, men jag har upp till knappt 40 på en vägg. Hittade även färdiga lister som hade typ en T-form, men dessa täcker också bara upp till 30 mm. Är det någon som har koll på om det finns några andra bra lösningar man kan ta till? De förra ägarna hade satt en taklist i frigolit som dom sedan täckt helt och hållet med silikon, men det hade läckt igenom på vissa ställen och börjat mögla, därför hade jag tänkt att byta ut den nu innan försäljning. :)

/hedde
 
Jag hoppas att du/vi snart får svar på denna fråga eftersom jag har samma problem. Dessutom vill jag att listen ska se bra ut. Det där med frigolit och silikon låter ju inte så vackert.

Mitt badrum där jag har badkaret är gjort någon gång i slutet av 80-talet (men ganska ok ut en då). Problemet är att golvets fall inte är tillräckligt vilket innebä att vatten som strömmar ut på golvet inte letar sig ned till golvbrunnen. Efter en dusch blir det att ta fram skrapa och hjälpa vattnet ner i brunnen. Ser framemot när jag i mitt andra badrum får duschhörnan färdigställd.

/F
 
Om springan är jämn kan jag tänka mig att man kan sätta glas över som man sedan silikonar fast. FAst glaset bör nog vara av tåligare typ (härdast eller plast).

Gör man ett av plast kan man ju själv såga till.

Alternativt be en plåtslagare göra något i rostfritt.
 
Lister i T-form som täcker upp till 50mm finns att köpa på tex Coop byggmarknad, jag har själv använt en sådan på kortsidan av mitt badkar, på långsidan räcte det med en 30mm list. OBS det är toppen på T:et som skall limmas mot väggen vanligt hederligt Casco kontaktlim sitter bra mot kakel.

MVH Hans
 
Lyfter upp denna fråga igen då jag har svårt att få till det så att det blir snyggt, får för det första inte limmat listen ordentligt utan det släppper, har provat med flera olika lim på olika ställen, men inget fungerar till 100 %. Därför ställer jag nu frågan om jag verkligen behöver listen? Eftersom vattnet som hamnar på golvet sakta men säkert rinner ner mot brunnen, dock inte med sådant fall att allt verkligen orkar sig dit, utan man måste isåfall hjälpa det på vägen så att säga.
Vad säger ni, måste jag ha listen där eller kan man låta det vara en 30-40 mm glipa runt badkaret? Det blir ju en hel del vatten som hamnar på golvet när man duschar. :)

/hedde
 
Under förutsättning att det är korrekt byggt så ska konstruktionen tåla vattenbegjutning direkt. Man bygger inte otätare för att det ska stå ett badkar istället för dusch. Men är det felaktigt byggt så kan naturligtvis den extra vattenbelastningen vara droppen som får bägaren att flöda över. Så att säga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.