T trojlee skrev:
Har jagat beggade rörställningar men dessa växer inte på träd🤷‍♂️ alternativt så går dom för 5-siffriga belopp.
Nä ska du ha nått som växer på träd är det väl 45x95 reglar du ska skaffa, det är billigare och ganska flexibelt.

Jag ångrar inte att jag satsade ungefär en månadslön på en egen Burtonställning på tidigt 90 tal, den verkar hålla värdet bra och jag vet att jag alltid har tillgång till ställning när jag behöver. Skulle jag hyrt istället hade jag nog totalt använt lika mycket pengar och inte haft nått kvar i dag.
 
  • Gilla
ByggarBob42 och 2 till
  • Laddar…
Dett ör lätt att skruva ihop två bockar och lägga plank. Arbetsmiljöverket kan ha synpunkter men för eget bruk och med ett bra räcke så funkar det. Sätt räcket i balkskor så är det lätt att ta bort när man flyttar ställningen.
 
Tänker att en alu-stege/ställning som går att plocka isär är något man kan stuva undan och ha nytta av nästa hån man målar huset etc...
 
Vill inte hyra en,tanken är att mitt långtidsprojekt går öångsamt under vintern så hade blivit för dyrt
 
T trojlee skrev:
Tänker att en alu-stege/ställning som går att plocka isär är något man kan stuva undan och ha nytta av nästa hån man målar huset etc...
De kostar väl 5 siffrigt?
 
A
F fribygg skrev:
Nä ska du ha nått som växer på träd är det väl 45x95 reglar du ska skaffa, det är billigare och ganska flexibelt.

Jag ångrar inte att jag satsade ungefär en månadslön på en egen Burtonställning på tidigt 90 tal, den verkar hålla värdet bra och jag vet att jag alltid har tillgång till ställning när jag behöver. Skulle jag hyrt istället hade jag nog totalt använt lika mycket pengar och inte haft nått kvar i dag.
Har man platsen är det ett bra alternativ , handlade en alltrad villagavel+ lite extra 2018 och dyrt som kokain kändes det då men var skrämmande mycket dyrare nu när jag kollade 🫣, har dock uthus att ha i så det är ju inte samma om man bor i villa .
Insåg att det gör ondare för varje år att ramla ner och med virkespriserna är träställning allt svårare att motivera om man inte bygger så lågt som ts
 
Själv köpte jag en Layher modulställning för mitt paneljobb. I och med att jag äger den behöver jag inte stressa. Om jag vill så kan jag sälja den vilken dag som helst och få pengarna tillbaka, men har ställningen en gång kommit till gården så lär den bli kvar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi köpte en byggställning från Assco till vårt panel-projekt.
Kändes som ett ”prisvärt” alternativ.

Kikade på blocket etc ett tag, dök aldrig upp något, så blev ett köp.
 
  • Gilla
Bossebrus
  • Laddar…
Man kan ibland komma över skadade Haki eller Layher delar för skrotpris. Sådana som behöver svetsas eller riktas och som byggfirmorna kasserar.

På det viset har jag samlat ihop tillräckligt mycket Haki för att kunna sätta upp ställnigar halvvägs runt ett tvåvånings enfamiljshus eller längs en sida av en vanlig maskinhall.
Fast det var mycket arbete att rikta och svetsa och så gäller det ju att veta vad man gör så ställningarna blir säkra.
 
Med tanke på hur farligt det är med arbete på höjd och hur pass mycket mer effektivare arbetet blir med bra förutsättningar så tycker jag att man ska tänka över att investera i en rejäl ställning.

Har man en del arbeten framöver och värderar att slippa den värsta tidspressen (tickande hyra) samt tar hand om ställningen (inte låter trall ligga ut tex..) så har du tillbaka en del när du känner dig färdig.

Med allt detta inräknat så tycker jag att det är väl motiverat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.