Hej,

Vi vill bygga en byggnad på tomten, nära grannen. Vår plan är att plantera en hög häck som gör att de ändå inte kommer se det mesta av byggnaden. Grannen säger att de kan godkänna byggandens placering men de vill inte sitta och titta på en vit vägg, vilket är rimligt. De gamla och skeptiskt lagda, och vågar nog inte lita på att vi kommer plantera en häck utan vill i stället ha påverkan på byggnadens design i bygglovet. T.ex. vill de att bygganden ska vara grön vilket enligt mig är något groteskt eftersom huvudbyggnaden är vit som snö.

Eftersom vi ändå planerar att plantera en häck så undrar jag om man kan ingå något slags avtal med grannarna som säger att OM de godkänner byggnadens placering i bygglovet SÅ förbinder vi oss till att plantera en specifik häck och att den t.ex. alltid är t.ex. minst 200 cm hög?

Jag gissar att det blir svårt, för vad händer t.ex. om det kommer något skadedjur på häcken. Eller om någon vandaliserar den så att den inte längre uppfyller kraven i avtalet?

Tacksam för er input!
 
O oddan skrev:
Hej,

Vi vill bygga en byggnad på tomten, nära grannen. Vår plan är att plantera en hög häck som gör att de ändå inte kommer se det mesta av byggnaden. Grannen säger att de kan godkänna byggandens placering men de vill inte sitta och titta på en vit vägg, vilket är rimligt. De gamla och skeptiskt lagda, och vågar nog inte lita på att vi kommer plantera en häck utan vill i stället ha påverkan på byggnadens design i bygglovet. T.ex. vill de att bygganden ska vara grön vilket enligt mig är något groteskt eftersom huvudbyggnaden är vit som snö.

Eftersom vi ändå planerar att plantera en häck så undrar jag om man kan ingå något slags avtal med grannarna som säger att OM de godkänner byggnadens placering i bygglovet SÅ förbinder vi oss till att plantera en specifik häck och att den t.ex. alltid är t.ex. minst 200 cm hög?

Jag gissar att det blir svårt, för vad händer t.ex. om det kommer något skadedjur på häcken. Eller om någon vandaliserar den så att den inte längre uppfyller kraven i avtalet?

Tacksam för er input!
Kanske helt enkelt måla väggen mot dem ( som du inte ser…) grön ? Låter iaf enklare än att avtala om växtlighet för all framtid
 
  • Gilla
Hellwiz och 13 till
  • Laddar…
Tror inte att du kan skriva ett sådant avtal, så det blir giltigt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Stoffehus skrev:
Kanske helt enkelt måla väggen mot dem ( som du inte ser…) grön ? Låter iaf enklare än att avtala om växtlighet för all framtid
Håller med. Och om de är gamla kanske de flyttar snart och sedan kan du måla väggen vit.
 
Du kan skriva ett avtalsservitut på att de får hantera den remsan mellan väggen och deras fastighet för att plantera växter och underhålla dessa. Rimligen så ställer man servitutet för den meter som är närmast dem så växterna inte kan vara mot fasaden. Hade personligen inte valt denna lösning men den hade varit ”korrekt”. Tror mycket väl du kan skriva vilken typ av avtal du vill så länge det är tydligt nog och ni båda avser att följa det. Men gör det tydligt för dem att avtalet enbart är giltigt mellan er, skulle ni sälja är nya ägare inte förbundna enligt avtal och samma åt andra hållet, skulle de sälja eller att någon annan i huvudsak tar över boendet (tex något av barnen, o de flyttar till Spanien) så upphör avtalet att gälla.
 
  • Gilla
Landis och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Håller med. Och om de är gamla kanske de flyttar snart och sedan kan du måla väggen vit.
Vi har i princip den lösningen mot en granne. En friggebod som har en kulör på de tre sidorna som går åt vårt håll, och en annan färg mot grannen. Grannen har även planterat en klätterväxt på "sin sida" av boden som döljer den under sommaren.
 
  • Gilla
Ockupanten
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi har avtalsfrihet i Sverige så visst kan ni skriva ett civilrättsligt avtal där ni förbinder er att plantera en häck mot grannen om en viss byggnad uppförs på en viss plats.

Ni kan också rita in häcken i bygglovet, PBL erbjuder möjlighet att söka bygglov för åtgärder som inte är bygglovspliktiga, t ex häckplantering så det kan göras till en del av bygglovet om det lugnar grannen.

(Normalt sett finns det ingen del i processen att ansöka och få bygglov som inkluderar att grannen ska godkänna något. Godkännande från grannen är bara aktuellt om grannen äger marken som du ska bygga på.

Eller har ni en gammal detaljplan där byggnads placering nära gränsen kan kräva grannens godkännande? Är i så fall en sådan skrivning i en gammal plan lagligen gällande efter att PBL infördes?)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Du och grannen kan ju avtala precis vad ni vill. Sen kanske det inte är strikt juridiskt giltigt men det är ju inte huvudproblemet här, utan målet är att stilla deras oro. Och så länge ni är överens är allt lugnt. Du kan också lägga in en punkt att avtalet gäller sålänge de bor kvar om du inte vill ha det för all framtid som potentiellt tjafs med kommande granne.

Själva har vi en hög grön häck mot grannens garage som står typ 0,5m från tomtgräns och 1m från vår altan. Betydligt trevligare än en grön fasas om du frågar mig. Helt oreglerad i skrift och planterad på tomtgräns gemensamt av tidigare ägare och grannen. Så jag kanske återkommer med en tjafstråd om häcken framöver 😆🤔
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har avtalsfrihet i Sverige så visst kan ni skriva ett civilrättsligt avtal där ni förbinder er att plantera en häck mot grannen om en viss byggnad uppförs på en viss plats.

Ni kan också rita in häcken i bygglovet, PBL erbjuder möjlighet att söka bygglov för åtgärder som inte är bygglovspliktiga, t ex häckplantering så det kan göras till en del av bygglovet om det lugnar grannen.

(Normalt sett finns det ingen del i processen att ansöka och få bygglov som inkluderar att grannen ska godkänna något. Godkännande från grannen är bara aktuellt om grannen äger marken som du ska bygga på.

Eller har ni en gammal detaljplan där byggnads placering nära gränsen kan kräva grannens godkännande? Är i så fall en sådan skrivning i en gammal plan lagligen gällande efter att PBL infördes?)
Hej,

Jag kikade och du har rätt i att det inte står något om det i detaljplanen. På Österåkers kommuns hemsida står det dock 4.5 meter för attefallshus. Så då tolkar jag det som att om jag bygger det som en gårdsbyggnad behövs eventuellt ingen grannhöran, men om jag bygger det som ett attefallshus så behövs förmodligen grannhöran?
 
Behöver man bygglov för att byta kulör på en byggnad, en detaljplanen?
Om inte måla husväggen grön, när den godkänd och du planterat en häck så kan du måla om till vitt.
 
O oddan skrev:
Hej,

Jag kikade och du har rätt i att det inte står något om det i detaljplanen. På Österåkers kommuns hemsida står det dock 4.5 meter för attefallshus. Så då tolkar jag det som att om jag bygger det som en gårdsbyggnad behövs eventuellt ingen grannhöran, men om jag bygger det som ett attefallshus så behövs förmodligen grannhöran?
Söker du bygglov och byggnaden inte är planstridig behöver inte grannarna höras. Dvs står det inte något i planen om avstånd och den inte är så gammal att den regel om 4.5m anses som en grund som enbart skrivs med om den skall vara något annat, så kan byggnadsnämnden ge bygglov för en byggnad som är närmare förutsatt att de inte finner platsen olämplig av annan anledning. En attefallare är undantagen från bygglovskravet men kräver då grannens medgivande om den ska vara närmare än 4.5m oavsett vad detaljplanen säger, godkänner grannen inte placeringen kan du alltid söka bygglov för samma byggnad och då låta byggnadsnämnden avgöra frågan istället. Dock kommer ju detta med en kostnad och en sur granne.
 
  • Gilla
Boower och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oddan skrev:
Hej,

Jag kikade och du har rätt i att det inte står något om det i detaljplanen. På Österåkers kommuns hemsida står det dock 4.5 meter för attefallshus. Så då tolkar jag det som att om jag bygger det som en gårdsbyggnad behövs eventuellt ingen grannhöran, men om jag bygger det som ett attefallshus så behövs förmodligen grannhöran?
Korrekt, bygger du en bygglovsfri byggnad t ex en friggebod eller ett attefallshus närmare än 4,5 m från gränsen så krävs grannen medgivande. För din skulle så vill du ha det skriftligt, t ex att grannen skriver att de medger byggnaden genom att skriva detta på ritningen.

Vid bygglov så krävs inte godkännande från grannen med grannan kommer att höras om ditt bygglov innehåller en liten avvikelse från planen, alltså om byggnaden inte helt följer planen. Men det innebär inte att grannen får bestämma något eller godkänna något.
 
  • Gilla
Cessal och 3 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Behöver man bygglov för att byta kulör på en byggnad, en detaljplanen?
Om inte måla husväggen grön, när den godkänd och du planterat en häck så kan du måla om till vitt.
Om detaljplanen reglerar vilka färger byggnader ska ha så måste planen efterlevas. Att måla om till annan färg behöver du inget bygglov för, om detaljplanen säger vilka färger som får användas inom ett område är det endast dessa färger du får måla om till, annars måste planen ändras. Så i normalfallet ska inte något bygglov behövas för att måla. Däremot kan du inte välja färg fritt om det i detaljplanen är reglerat lika kulörer som ska och inte ska användas.
 
Redigerat:
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Ja, du får avtala hur du vill med din granne. Men det finns inte heller något avtal som din granne måste gå med på. Det spelar alltså inte någon roll vad vi säger. Det är bara du och din granne som kan komma överens. Du kan inte kräva något. Utan kräver grannen en grön fasad så får du finna dig i det, om du inte lyckas övertyga honom om något annat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ge grannen en häck som står på grannens tomt. Då har grannen kontroll på häcken och kan själv välja hur den ska se ut och hur mycket den ska täcka.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.