Efter fasadrenoveringen sitter det nu små runda fönster i gavelspetsen. Det rör sig om billiga dekorationsfönster med enkelglas, innanför fönstret är det en kall vind.

Jag märkte i vintras att vindsluften kondenserade rätt kraftigt på insidan av fönstret och funderar nu på hur man bäst åtgärdar detta. Vinden kommer tilläggsisoleras nu i höst (NU!) vilket kanske gör problemet lite lite mindre men jag tror ändå att ytterligare åtgärd krävs.

Vad tror ni om att sätta en plast (typ byggfolie) eller en plexiskiva invändigt? Jag får då ett utrymme (15cm) mellan plasten och fönstret som är relativt lufttätt innifrån där luften kommer stå still och isolera. Kommer detta räcka som "isolering" eller flyttar jag bara problemet till plasten istället?
 
Problemet är att fuktig luft läcker från huset upp till kallvinden. Du har väl ångspärrande plastfolie närmast under innertaket i alla rum? Se till att täta vindsluckan och alla eventuella genomföringar. Minsta springa kan ge otroliga mängder fukt. Var också uppmärksam på om du har avloppsventilation (avloppsstammen går upp till kallvinden för att suga luft för att utjämna undertryck när du spolar) där ventilen är otät eller saknas, med resultat att ventilen släpper ut vattenånga.

Du måste se till att åtgärda dessa problem innan du tilläggsisolerar, annars kommer du att förvärra kondensproblemen eftersom tilläggsisoleringen kommer att sänka temperaturen på kallvinden.
 
Tomtebo skrev:
Problemet är att fuktig luft läcker från huset upp till kallvinden. Du har väl ångspärrande plastfolie närmast under innertaket i alla rum? Se till att täta vindsluckan och alla eventuella genomföringar. Minsta springa kan ge otroliga mängder fukt. Var också uppmärksam på om du har avloppsventilation (avloppsstammen går upp till kallvinden för att suga luft för att utjämna undertryck när du spolar) där ventilen är otät eller saknas, med resultat att ventilen släpper ut vattenånga.

Du måste se till att åtgärda dessa problem innan du tilläggsisolerar, annars kommer du att förvärra kondensproblemen eftersom tilläggsisoleringen kommer att sänka temperaturen på kallvinden.

Jodå jag förstår varför det pölar sig och arbete pågår för att lösa grundproblemet. När alla åtgärder är gjorda gissar jag dock att detta fortfarande kan vara ett problem och det kommer leda till tråkigheter på sikt. Även efter åtgärder + ökad ventilation kommer dessa fönster var ett ställe där den lite varmare vindsluften kondenserar lättast och det vill man nog förhindra.

Detta handlar ju inte bara om fukt innifrån - så länge luften är varmare på vinden än på andra sidan fönstret kommer vi sannolikt nå daggpunkten på insidan av rutan, oavsett om det är tätt nedåt, helt enkelt för att den varmare luften bär mer fukt.
 
Vänd på resonemanget. Så länge du släpper in fuktig luft på kallvinden så kommer fukten alltid att hitta en kall punkt att kondensera på.
 
Jag gjorde ingenting.

sedan detta skrevs har alla rum renoverats och plastfilm monterats i taket, vinden har tilläggsisolerats och en reglerad ventilation (Trygghetsvakten) har monterats.

allt detta har sedan varit orört i 17-18 år och dessa fönster har fortfarande inte ruttnat sönder.
 
Sidenote - har det fungerat bra med trygghetsvakten? Funderar på likadan lösning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag gjorde ingenting.

sedan detta skrevs har alla rum renoverats och plastfilm monterats i taket, vinden har tilläggsisolerats och en reglerad ventilation (Trygghetsvakten) har monterats.

allt detta har sedan varit orört i 17-18 år och dessa fönster har fortfarande inte ruttnat sönder.
Fortfarande kondens på fönsterna trots alla åtgärder?
 
Jag vet inte säkert , har slutat titta på det. Det är mer orimligt att det INTE blir kondens ibland på en-glasfönster eftersom det alltid kommer finnas en fördröjning i utjämningen av klimatet mellan in och utsida

Det som verkar tydligt är att den kondens som ändå bildas inte ställer till med problem. Allt trä är friskt runt dessa fönster.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte säkert , har slutat titta på det. Det är mer orimligt att det INTE blir kondens ibland på en-glasfönster eftersom det alltid kommer finnas en fördröjning i utjämningen av klimatet mellan in och utsida

Det som verkar tydligt är att den kondens som ändå bildas inte ställer till med problem. Allt trä är friskt runt dessa fönster.
Ok, tack för snabbt svar. Är själv i ropet med att sätta in (tillbaka) englasfönster på vår vind som sedan 70-talet varit övertäckta med isolering och ny panel. Lite nojig över vad som ska hända med klimatet där i och med att vi inte har några problem idag. Jag antar det är ett plus att vi eldar med ved så jag tror och hoppas det ska skydda oss mot eventuella problem.

(Bor i hus från 1890-tal)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.