Är det någon som har koll på vilken myndighet som reglerar hur sprängningsarbeten ska gå till?

Jag skulle behöva få reda på vilket regelverk som styr, och hur man får gå tillväga.

Grannen här spränger 2 gånger per dag, och ska fortsätta fram till nyår. Och det är rejäla laddningar, trots att det är i tätbebyggt samhälle. Hela huset skakar vid varje smäll, och hos en annan granne ramlade det ner tegelpannor från taket igår :-o
 
Rent formellt är det Arbetsmiljöverket som reglerar hur sprängningsarbete ska gå till. Tillstånd ges av Polisen och det är väl dit du får vända dig om det orsakar olägenheter/fara för andra.
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Har du fått besiktning?

Från sprängplatsen måste du därför ta reda på vilka grannfastigheter som befinner sig inom riskzonen. För bergig mark gäller att alla grannfastigheter inom en radie av femtio meter måste besiktigas både före och efter sprängningen. För lerig mark gäller hundra meters avstånd, eftersom vibrationer fortplantar sig bättre genom lera.

Hos alla berörda grannar måste det installeras mätutrustning, och tillsammans med besiktning både före och efter sprängningarna, som utförs av ett särskilt besiktningsföretag


https://www.fastighetsjuriststockholm.se/spranga-berg-pa-tomten-regler-och-villkor
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
RoTe
Bor du granne med en bergtäkt?
 
RoTe RoTe skrev:
Bor du granne med en bergtäkt?
Pappersbruk :(
Dom har aldrig gjort nåt väsen av sig tidigare, men så kom dom på att dom skulle bygga en ny enoooooorm fabrik bredvid det gamla bruket. Suck.

https://www.metsagroup.com/sv/metsatissue/framtidsfabriken-i-mariestad/webbkamera/

Dessutom sänka grundvattnet 8 meter också, så våra energibrunnar kanske slutar fungera, men det är ett annat bekymmer :rofl:
 
D Dilato skrev:
Har du fått besiktning?

Från sprängplatsen måste du därför ta reda på vilka grannfastigheter som befinner sig inom riskzonen. För bergig mark gäller att alla grannfastigheter inom en radie av femtio meter måste besiktigas både före och efter sprängningen. För lerig mark gäller hundra meters avstånd, eftersom vibrationer fortplantar sig bättre genom lera.

Hos alla berörda grannar måste det installeras mätutrustning, och tillsammans med besiktning både före och efter sprängningarna, som utförs av ett särskilt besiktningsföretag


[länk]
Japp, det har gjorts!
 
Fått en rapport nu, se nedan. Om jag tolkar detta rätt, så får de alltså spränga 4 gånger mera kraftigt än de redan har gjort !?!? I så fall står inte mitt hus kvar kan jag säga :D :D
 
  • Graf och tabell över vibrationsmätningar, med riktvärden och mätresultat vid specifik punkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.