Hej jag skulle behöva lite tips när det gäller val av gångjärn till en lucka jag har tänkt bygga i trädäcket, luckan kommer att vara hyfsat tung då jag kommer att använda trallbrädor och luckan kommer att vara ca 1,6m x 0,8 m. Som sagt, tacksam för tips.
 
Är det något du frekvent kommer att öppna?
 
Hej Anders, nej inte frekvent, några gånger per år. Man kan se det som en inspektionslucka
 
Jag har en i liknande storlek, ligger lös på bjälklaget och med 28*120. Stabilt och inget som rör sig. Lyfter med kofot, går att göra lyxigare med ett vinklat järn och handtag som bara träs ned i springan.
Behöver du verkligen gångjärn för de få gångerna?
 
Anders S du har helt rätt, behöver förmodligen inga gångjärn, räcker antagligen med ett borrat hål för ett finger så får man upp den när man behöver, tack för input 🙏.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Spik12
  • Laddar…
Båttillbehörshandlare har alla typer av rostfria gångjärn, plus durkbeslag som är nedsänkta handtag för öppning.
Erlandssons brygga
Nautec
Watski
Hjertmans
m.fl.
 
  • Gilla
Spik12
  • Laddar…
Hej tack för era svar, uppskattas 🙏 en fråga till den av er som sa att han hade fasat av en kant för att luckan ska gå att öppna (eller öppnas lättare iaf), vilken kant ? på luckan eller trädäcket eller bägge ?
 
Har inga gångjärn eller fasad kant, bara löst och dom ligger fint.
Träramkonstruktion, pumpar, slangar, transparent tak, del av en uteplats eller däck, kabeldragning, teknisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck med grått skyddstak, solljus, skuggor, en ensam sked på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om något behöver fasas så är det troligen i luckan, på undersidan av den sidan av luckan som lyfts.

Typ så här, ritat med fingerfärg på bussen...

Enkel ritning: nagel och hammare på träplanka, stiliserat och abstrakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det märker du nog och beror lite på hur tjock luckan är, hur lång den är och vilken glipa du redan har...
 
  • Hörn av träaltan, rödmålad vägg, fönster, del av svart lampa, grå ränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träck dörr, stentrappor, röd vägg, svarta gångjärn, snickeriarbete, utomhus, byggnadsdetaljer, obehandlat trä, vit fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart smidesjärnskonsol håller upp trähylla mot en röd stuga. Enkel, robust konstruktion. Utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med ihoptryckt pappersbit, skal av tuggummi eller något liknande, på en av plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit repände sticker ut från träpaneler på en vägg, skapar optisk illusion av en krypande ormdjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Snygg, och lite fasad i båda ändar av luckan.
 
J jahallåja skrev:
Snygg, och lite fasad i båda ändar av luckan.
Ja precis, fasade även dom tvärliggande reglarna på luckan så den styrs rätt utan att ta i nåt. Jag använder den dagligen så ville ha så låg vikt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.