Hej alla, jag har en Zaptec Go och undrar om någon har koll på om det går att höja effekten när man bara laddar med en fas? Som det är nu får jag ut ca 3,3 kW men tänker att det ju finns kapacitet "hela vägen", bilens on-board charger klarar 7,4 kW. Laddboxen har ju en maxeffekt på 11 kW, kan man kanalisera så det blir 7,4 kW på en fas? Eller kanske t.o.m. 11 kW om annan bil med kraftigare OBC ska laddas någon gång?
Ser i Zaptec portalen att det finns nedanstående inställning men jag vill veta vad man gör innan man testar. Det kanske inte ens är möjligt?
Skärmdump av text om elektriska system och trefas- till enfasladdningsomkoppling.
 
Jo men du lär upp på 4 eller 6 kvadrat.
 
Fairlane
Med 3,3 kW grån en fas så ligger den fasen på drygt 14A. Du skulle behöva rejäla huvudsäkringar om du ska upp i högre nivåer. 32A respektive 48A måste du plocka ur en enskild fas. Låter knappast rimligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Med 3,3 kW grån en fas så ligger den fasen på drygt 14A. Du skulle behöva rejäla huvudsäkringar om du ska upp i högre nivåer. 32A respektive 48A måste du plocka ur en enskild fas. Låter knappast rimligt.
Ja, detta visar bara att jag inte kan tillräckligt om det. Jag tänkte att det i laddboxen finns tre faser med 3,3 kW/st allt är säkert och klart fram till boxen och att 2 faser kunde bli en med dubbel effekt men så enkelt var det inte haha!
Hur som helst tack för klargörande bägge två!
 
Är din laddbox inkopplad på 3 faser? I så fall ska du få ut 11kW, det ser ut som din bild visar lastbalanseringen vid högre laster på hela systemet? Om du har en "dynamisk lastbalanserare" kanske det är den som strular om du endast får 3.3 kW från en trefas-installation.
 
E esortho skrev:
Är din laddbox inkopplad på 3 faser? I så fall ska du få ut 11kW, det ser ut som din bild visar lastbalanseringen vid högre laster på hela systemet? Om du har en "dynamisk lastbalanserare" kanske det är den som strular om du endast får 3.3 kW från en trefas-installation.
Ja, den är inkopplad på tre faser, problemet är bilen som bara laddar på en fas och då blir det ca 3,3 kW. Ja, bilden visar nog inte det jag önskade så den ska du bortse från.
 
Fairlane
E esortho skrev:
Är din laddbox inkopplad på 3 faser? I så fall ska du få ut 11kW, det ser ut som din bild visar lastbalanseringen vid högre laster på hela systemet? Om du har en "dynamisk lastbalanserare" kanske det är den som strular om du endast får 3.3 kW från en trefas-installation.
Laddboxen verkar stödja trefas och är säkert installerad med det också, medan jag tolkar det som att bilen bara stödjer enfasladdning.
 
  • Gilla
esortho
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Laddboxen verkar stödja trefas och är säkert installerad med det också, medan jag tolkar det som att bilen bara stödjer enfasladdning.
Stämmer!
 
  • Gilla
esortho
  • Laddar…
Visst, det går att fixa med en ferroamp, men det kostar kanske 50 000 :-
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visst, det går att fixa med en ferroamp, men det kostar kanske 50 000 :-
Ok tack för tips men så illa är det inte så det är värt den pengen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om man söker på "2-phase to 1-phase evse" så hittar man en laddare som passar 1-fas bilar. Om jag fattar saken rätt så tar den strömmen från 2 faser och transformerar den till 250V 1-fas.
 
M merbanan skrev:
Om man söker på "2-phase to 1-phase evse" så hittar man en laddare som passar 1-fas bilar. Om jag fattar saken rätt så tar den strömmen från 2 faser och transformerar den till 250V 1-fas.
Ok tack för tipset men för sent för min del nu men någon annan kan ju ha nytta av informationen 👍
 
Mattias L. Mattias L. skrev:
Ok tack för tipset men för sent för min del nu men någon annan kan ju ha nytta av informationen 👍
ja själv så funderade jag på den ett tag, men kom fram till att jag klarar mig gott och väl med 3,7 kW max laddhastighet.. Jag kör normalt inte mer än 30-40 km/dygn.

Några enstaka gång när jag skulle ha kommit hem med nästan tomt batteri samtidigt som jag skulle ha en långkörning 8 timmar senare så har jag först stannat några minuter på en snabbladdare jag nästan bor granne med. Kanske 30 minuter och 200 kr har jag lagt på det upplägget sedan 26 Jan-19 då jag hämtade min E-Niro. Så inget problem för mig i alla fall. Och snart med effektavgifter, vem fan vill då ladda snabbt ? Tror nog att de flesta vill lägga sig på 3-5 kW då.
 
E Elajomannen skrev:
ja själv så funderade jag på den ett tag, men kom fram till att jag klarar mig gott och väl med 3,7 kW max laddhastighet.. Jag kör normalt inte mer än 30-40 km/dygn.

Några enstaka gång när jag skulle ha kommit hem med nästan tomt batteri samtidigt som jag skulle ha en långkörning 8 timmar senare så har jag först stannat några minuter på en snabbladdare jag nästan bor granne med. Kanske 30 minuter och 200 kr har jag lagt på det upplägget sedan 26 Jan-19 då jag hämtade min E-Niro. Så inget problem för mig i alla fall. Och snart med effektavgifter, vem fan vill då ladda snabbt ? Tror nog att de flesta vill lägga sig på 3-5 kW då.
Det är samma här nu när det smält in lite. Det var mer det att frun har en Renault Zoe som kan ta emot 11 kW och således blir fulladdad från tomt på 4 timmar ca och när jag då såg att vårt nya monster behöver 27 timmar från tomt till fullt blev man lite irriterad på att man inte hade bättre koll. Men precis som du kör jag inte så mycket och då är det inget problem.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vad har ni för bilar med så stora batterier och enfasladdning? Gissar att Niron är några år, för de kommer väl med trefas nu, eller?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.