Jag skulle oxå vilja ha synpunkter på vår planlösning.

Det är ju svårt att få till allt man vill, och jag är inte själv nöjd med allt.

Tanken är att det ska vara öppen upp i nock på vardagsrums delen och en ovanvåning med 2 barnrum, lekrum och en toalett på andra halvan.

Och det är inge farstu, utan dörren är bara inskjuten en bit för att hamna under tak.

Blir jätteglad för alla synpunkter, och fråga gärna om det är nåt som inte framgår av ritningen.
 
  • skiss1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Vad är utbyggnaden längst till höger för nåt?

Det skulle ju vara trevligt med ett fönster där istället, vid matbordet.
 
Hej
Har gjort en (grov) skiss på några förändringar av badrum och sovrum.
Så här tänker jag:
Den sneda väggen bryter av men gör oxå att klädkammaren och sovrummet blir svårplanerat.
Du har endast en toa.

Om du istället gör som jag skissat får du ett "privat" badrum med ingång från sovrummet och från badrummet ingång till klädkammare. Vi har nu haft ett sådant privat område i tre år och det är toppen! Du behöver inte känna att du behöver plocka undan osv när det kommer gäster. På min skiss har jag oxå ritat in en mindre toa. Det vore ju bra om man fick plats med en dusch där oxå men jag vet inte riktigt efetrsom det inte står några mått på din skiss.

Lycka till!
/FlitigaLisa
 
  • skiss1 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utbyggnaden till höger är ett uterum. Så fönstret vin matplatsen kommer (tyvärr antar jag) endast att gå mot uterummet.

Det kommer att finnas en toa på ovanvåningen, så vi hade bara tänkt ha en toa på bottenvåningen. Vill därför helst inte ha ingång genom sovrummet. Är lite osäker på hur mycket plats en trappa tar, men och det får plats att göra dom du har ritat så gör jag gärna väggen rak i sovrummet. Men jag hade tänt ha 2 skjutdörrar till klädkammaren så det blir i alla fall lite svårmöblerat. Vet inte var jag ska få plats med en byrå i sovrummet.


Vill dessutom gärna ha in en bastu, men får inte till det. :(
 
Mikael_L
Men då finns det ändå chans till lite utsikt vid matbordet. Om ni sätter ett fönster där och ett (flera) fönster på lämpligt ställe i uterummet.
Men annars hade jag funderingen på om det rummet kan flyttas åt något håll för att tillåta ett fönster vid matplatsen.

Nåja, det kanske inte är så jätteviktigt, men jag tycker iaf att det är trevligt att kunna titta ut åt något håll när man sitter vid matbordet. Om inte annat för att planera regnkläder eller inte vid frukosten :) .

Ang trappen, så misstänker jag att det inritade trapphålet är för litet, så det får ni förlänga lite åt vänster och/eller låta den böjda delen sticka ut lite längre i hallen.
 
Hela långväggen i uterummet är tänkt att vara i glas. Bara väggen ut mot gatan tänkte vi nog skulle vara en hel vägg med mindre fönster i. För insynsskydd.

Hur långa hör man göra en trappa. Vi ska ha 2,50 i takhöjd.

En ruta är 0,5 m på ritningen.
 
Ingen mer? Är den så perfekt :)
 
Mikael_L
En trapp har jag för mig brukar ha 18-19 cm höga trappsteg och ca 25-28 cm djupa. Det finns trappformler också, men jag kan inte dom, men nåt åt det här håller är bra iaf.

Ni behöver (250+27)/18 - 1 = 14 steg, dvs 3,7 meter lång trapp.Sen har du en böjd trapp så då blir det väl lite annat. Som sagt så vet jag inte exakt hur man designar en trapp, men nåt åt det här hållet är det.

Ang planlösningen så tycker jag inte riktigt om "tarmen" i hallen. Det verkar bli ett mörkt hörn och dessutom drygt 6kvm yta som inte går att göra nåt med. Jag har inga förslag på åtgärder dock.

I badrummet har ni inte jämna raka väggar utan en massa nischer och vrår. Besvärligare och därmed dyrare att kakla eller sätta v-rumsmatta på.

Långa (i princip varje hörn av huset) avstånd mellan badrum, tvättstuga samt kök medför långa vatten och avlopssdragingingar. Dyrare och det tar längre tid att få fram kallt eller varmt vatten då ni sätter på en kran.

Annars tycker jag det ser hyggligt ut. Hur ligger väderstrecken? Trevligt att ha kvällsol vid v-rum och morgonsol vid köket, tycker jag. Men det är inte alltid lätt att åstadkomma av diverse orsaker. (+ sovrum mot norr, så det inte blir så varmt på sommaren...)
 
Mikael_L
Fast vad det gäller badrummet så är jag kluven. Är det tokigt att klämma in toastolen så där, kommer det kännas inklämt...?
Eller är det lysande? + en bra plats att fästa toarullehålleren på ... ?

Denna vägg kommer kanske kännas mer levande än en rak...

I vilket fall som helst bör ni noga tänka över detta och försöka visualisera denna vägg på något vis (åtminstånde i tanken) så ni inte ångrar er efteråt, vilket alternativ ni än väljer...

Slängde bara ner lite fler tankar...
 
Jag tycker badrummet är jättesvårt. Man vill ju inte ha dushen just innan för dörren så att man blir blöt om fötterna om det skulle stänka utanför. Och så vill jag gärna ha ett sminkbord ganska näta handfatet och gärna så att man kan ha en vinklad nackspegel. Och helst skulle jag vilja ha en bastu oxå, men det har jag inte fått plats med. Dushen och jacuzzin kanske är lite onödigt stor, men jag får i alla fall inte till det.

Jag giller inte heller det där mörka döda utrymmet..
 
Efter att ha pratat med en arkitekt om MIN ritning fick jag lära mig vad det finns för krav på handikappsanpassning i t.ex. badrum. Sedan dess är det det första jag "hugger på" när jag ser ritningar. Du måste kunna ställa en rullstol brevid toalettstolen så du kan glöma den där nischen... Du måste ha 140 cm vändcirkel i badrummet. Alla innerdörrar ska vara 90 cm. Ett annat tips är att rita ut väggtjocklekar, det är inget som "äh, det får alltid plats".
 
fn76 skrev:
Efter att ha pratat med en arkitekt om MIN ritning fick jag lära mig vad det finns för krav på handikappsanpassning i t.ex. badrum. Sedan dess är det det första jag "hugger på" när jag ser ritningar. Du måste kunna ställa en rullstol brevid toalettstolen så du kan glöma den där nischen... Du måste ha 140 cm vändcirkel i badrummet. Alla innerdörrar ska vara 90 cm. Ett annat tips är att rita ut väggtjocklekar, det är inget som "äh, det får alltid plats".
Finns det verkligen krav på att jag som person måste handikappsanpassa mitt hus?
Gäller inte detta endast publika byggnader dit allmänheten har tillgång?
 
Självklart behöver man inte handikappanpassa en privatbostad. Det faller ju på sin egen orimlighet.
 
Ja, det finns sådana krav. Man får inte rita och bygga hur man vill, samhället ställer vissa krav på det som ska byggas.
 
Mikael_L
Archon skrev:
Finns det verkligen krav på att jag som person måste handikappsanpassa mitt hus?
Gäller inte detta endast publika byggnader dit allmänheten har tillgång?
Japp !!!!!

Eller handikappanpassa och handikappanpassa ....

Du måste inte sätta in en förhöjd toastol och sådana där stödskenor. Du kan ha trösklar i dörrarna.

MEN du får svårligen bygglov om byggnaden inte är förberedd för att lätt anpassas, dvs tillräckligt med utrymme runt toa, tillräckligt breda dörrar. Detta är de flesta (alla) kommuner stenhårda på, för det blir annars på kommunens kostnad som den framtida utbyggnaden blir.
Boverkets regler tar också upp detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.