hahalj
Hej,

Har rester av söndersprängt urberg som sticker ut på sidan av en kort slänt under en rabatt. Nu ska slänten få en stödmur. Jag har inga möjligheter att ta bort berget så jag funderar istället på att utnyttja det för ett litet stenpart med lämpliga växter som skulle få sticka ut ur slänten genom muren. Det innebär att muren skulle behöva dela upp sig i två nivåer över klippan.

Men hur sjutton ska jag göra för att få detta snyggt? På något sätt måste den övre halvan av muren förankras på berget (gjuta? hur?) samtidigt som ytvatten måste kunna passera under muren för att dränera den övre planteringen och samtidigt göra nytta för den lilla jord som ska vara vid den lägre muren som går runt berget.

Se bilderna nedan som visar den tänkta lösning i genomskärning och sett uppifrån. Skalan är lite missvisande, den nedre murens överkant ska möta den övre murens underkant. Det blir som om man tar och skiftar ut de nedre raderna med mursten i en halvcirkel runt berget, de övre raderna ska följa murens linje.

Är tacksam för alla idéer!

:H
 
  • mur1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mur2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl gjuta en klacka att ställa muren på. Gjut in några rör genom klacken så kan dräneringsvattnet ta sig igenom
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
kommer hamna i liknande situation när det är dags för tomtarbetet.
Ser framför mig gjuta klack med armering ner i berget, ingjutna dräneringsrör, sen ställer man muren ovanpå det.
 
hahalj
Ja det får väl bli nåt sånt. Hur noga måste man vara med gjutformen mot berget? Hur tät måste man göra den mot berget för att det inte ska läcka ut när man fyller på?

:H
 
Det beror på hur du gör.
jag skulle borrat i ameringsjärn i berget, tvättat och rengort berget lite. sen byggt formen (inte så noga) blandat en blandning med "tort bruk och laggt det i springorna mellen form och berg
väntar tills det passar sen fortsatt med rästen av gjutningen. vibrerat och amerat
tror det funkar jätte bra med dräner hål. tänk bara på att de kommer o synas sen.

Lycka till!
 
hahalj hahalj skrev:
Hej,

Har rester av söndersprängt urberg som sticker ut på sidan av en kort slänt under en rabatt. Nu ska slänten få en stödmur. Jag har inga möjligheter att ta bort berget så jag funderar istället på att utnyttja det för ett litet stenpart med lämpliga växter som skulle få sticka ut ur slänten genom muren. Det innebär att muren skulle behöva dela upp sig i två nivåer över klippan.

Men hur sjutton ska jag göra för att få detta snyggt? På något sätt måste den övre halvan av muren förankras på berget (gjuta? hur?) samtidigt som ytvatten måste kunna passera under muren för att dränera den övre planteringen och samtidigt göra nytta för den lilla jord som ska vara vid den lägre muren som går runt berget.

Se bilderna nedan som visar den tänkta lösning i genomskärning och sett uppifrån. Skalan är lite missvisande, den nedre murens överkant ska möta den övre murens underkant. Det blir som om man tar och skiftar ut de nedre raderna med mursten i en halvcirkel runt berget, de övre raderna ska följa murens linje.

Är tacksam för alla idéer!

:H
Jag vet det var nu 15 år sedan, men jag är nyfiken hur det gick. Jag är i liknande situation nu och söker bra lösning.
 
hahalj
Björn87 Björn87 skrev:
Jag vet det var nu 15 år sedan, men jag är nyfiken hur det gick. Jag är i liknande situation nu och söker bra lösning.
Oj, ja det var länge sedan. Vi flyttade därifrån för många år sedan. Vi valde till slut att göra en mur av betongsten. Ingen gjutning vad jag kommer ihåg. Kan inte svara på några detaljer, men jag hittade några gamla foton från det projektet i telefonen. Om det kan vara till någon hjälp. Trädgårdsarbete, anlägger stenstig, röda och gråa markstenar, gruskant, plastskydd, gröna växter, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsarbete, stenläggning under konstruktion, material och verktyg synliga, anlagd gångväg, gröna växter, utomhusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gård med stenplattor, trätrall, grill, möbler, staty och växtlighet sett uppifrån. Distorsion längs bildens kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takvy av hus med terrass, gångväg med stenplattor, trädgårdssäng, uteplatsmöbler, blekta växter, ingen snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Terrass, trädgårdsmöbler, stenplattor, växter, häckar, ojämn fotovinkel, kvällstid, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Oj, ja det var länge sedan. Vi flyttade därifrån för många år sedan. Vi valde till slut att göra en mur av betongsten. Ingen gjutning vad jag kommer ihåg. Kan inte svara på några detaljer, men jag hittade några gamla foton från det projektet i telefonen. Om det kan vara till någon hjälp. [bild][bild][bild][bild][bild]
Tack för svaret. Jag har inte förväntat så snabbt svar även med bilder! Tyvärr kommer det inte hjälper mig för vår mur är för att skapa terrassen på backen. Tack ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.