H
Jord och ojordat var det blandat i en lägenhet som jag bodde i som liten.
Nybyggt av ncc och de valde att dra in 1 st jordat uttag i ett par rum då man var tvungen att ha jordat uttag till pc, men resterande var ojordade.
Byggt i mitten av 90 talet
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jord och ojordat var det blandat i en lägenhet som jag bodde i som liten.
Nybyggt av ncc och de valde att dra in 1 st jordat uttag i ett par rum då man var tvungen att ha jordat uttag till pc, men resterande var ojordade.
Byggt i mitten av 90 talet
Regler ändras över tid, idag får man inte dra in jordat i ett rum utan att dra jord till alla uttag. Man får inte heller montera ojordade uttag i ett nybygge
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fast det där har aldrig varit OK. Men det har gjorts en del "pragmatiska" lösningar under åren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det där har aldrig varit OK. Men det har gjorts en del "pragmatiska" lösningar under åren.
Tror att det var godkänt i kök under en period att ha ojordat och jordat i samma rum. Med ett visst avstånd från varandra. Uttaget på arbetsbänken var jordat medans uttaget vid köksbordet var ojordat.

Men normalt sett när det är blandat jordat, och ojordat, ja då är det ju fel. Som du säger.

Min upplevelse är att oftast är det kompletteringar av en elanläggning som brister mest. Dvs när husen byggdes så blev det mestadels rätt utfört. Det här att det sticker ut ledare från taket vid plats för taklampan. Ja, så gjorde man förr i tiden. Det är bara ett rörutlopp, de satte inga uttag där. Kan vara svårt att få dit uttag i efterhand om det finns stukatur, vilket inte var ovanligt på den tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Regler ändras över tid, idag får man inte dra in jordat i ett rum utan att dra jord till alla uttag. Man får inte heller montera ojordade uttag i ett nybygge
Fast man har inte fått blanda jord ojordat i vanliga rum.
Kök kunde delas av förr vet jag.
 
TRJBerg
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kontrar med att hävda att med rätt operatör bakom spakarna så kommer man väldigt långt med en multimeter. Det är inte instrumentet som gör besiktningen. Instrumentet är bara en liten del.

Om det ska vara värt nåt så skulle jag i så fall inspektera anläggningen innan köp. Det kan ju vara kostsamma brister. Det mesta går att se med ett tränat öga utan att behöva använda en skruvmejsel. En multimeter duger för att kontrollera att uttag verkligen är skyddsjordade.

Har du gott om bilder på ditt tilltänkta objekt kan du få en ganska god "besiktning" via forumet.
Finns det inte s k uttagsprovare som kan göra det joɓbet? Dvs sådana man bara sticker in i uttaget.
 
A
TRJBerg TRJBerg skrev:
Finns det inte s k uttagsprovare som kan göra det joɓbet? Dvs sådana man bara sticker in i uttaget.
Japp. De testar även jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Finns det inte s k uttagsprovare som kan göra det joɓbet? Dvs sådana man bara sticker in i uttaget.
Jo, det heter stickosett. Som besiktningsman brukar du ofta använda dig av en sådan för att kolla att uttaget är rätt kopplat. Den kan även skjuta en jordfelsbrytare, men där stannar det.

Det ersätter inte en installationsprovare då installationsprovaren kan se om det finns dåliga kopplingar eller dålig isolation i anläggningen. Som besiktningsman av en entreprenad kontrollerar du då att elektrikern har testat av anläggningen på korrekt vis via protokoll och egenkontroller.

I en statusbesiktning så brukar man inte isolationsmäta. Man kollar ålder och skick på prylarna ockulärt och skriver åtgärdsförslag. Men i det åtgärdsförslaget brukar man skriva att de delar som inte byts ska isolationsmätas och provas av.

I grunden handlar det ju om att oavsett hur duktig du är så kan du inte okulärt se dåliga kopplingar eller bristande isolation. Det är dessutom sådant som orsakar bränder. Det blir varmgång/krypströmmar pga dålig isolation eller koppling och så börjar det brinna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tänk på detta.
Att ingen kan förstå.
Så du skriver en vägg av text.
Utan luft.
Inget illa menat.

Det är inte nödvändigtvis ovanligt eller fel med jordat i ett i övrigt jordat rum.
Mycket vanligt i gamla kök.

Det du skrev med att ta foto på kablar är ingen dålig idé.
Tycker jag.
Du är ett föredöme som har luftigt mellan rader, meningar och inom orden.
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hallerudsbo skrev:
Jord och ojordat var det blandat i en lägenhet som jag bodde i som liten.
Nybyggt av ncc och de valde att dra in 1 st jordat uttag i ett par rum då man var tvungen att ha jordat uttag till pc, men resterande var ojordade.
Byggt i mitten av 90 talet
Från och med 1 januari 1994 var det krav på jordade uttag, så det måste varit före det.
Å andra sidan har det aldrig varit tillåtet, så ur den aspekten kan inte lägenheten byggt alls. 😉

Eller så är det så enkelt att det utförts av personer med tillstånd att göra arbetet och då är det automatiskt rätt, hur fel det än är. 😉

För att svara på TS fråga så tycker jag det är bra att ta höjd för att det finns fel i anläggningen, särskilt som du redan upptäckt tveksamheter. Jag skulle aldrig betala för en elbesiktning innan några papper är påskrivna, efter kan det vara vettigt att se över vad som behöver göras och det gäller att vara beredd på en ekonomisk utgift. Det finns äldre elanläggningar i bra skick och nyare i dåligt och tvärtom. Sitter det en diazed-central (klassiska porslinssäkringar) så kommer vissa säga att allt måste bytas, men det är inte nödvändigtvis så.
 
Fairlane
P Pin skrev:
Du är ett föredöme som har luftigt mellan rader, meningar och inom orden.
För att inte tala om "ingen kan förstå". 😉
 
  • Haha
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Från och med 1 januari 1994 var det krav på jordade uttag, så det måste varit före det.
Å andra sidan har det aldrig varit tillåtet, så ur den aspekten kan inte lägenheten byggt alls. 😉

Eller så är det så enkelt att det utförts av personer med tillstånd att göra arbetet och då är det automatiskt rätt, hur fel det än är. 😉

För att svara på TS fråga så tycker jag det är bra att ta höjd för att det finns fel i anläggningen, särskilt som du redan upptäckt tveksamheter. Jag skulle aldrig betala för en elbesiktning innan några papper är påskrivna, efter kan det vara vettigt att se över vad som behöver göras och det gäller att vara beredd på en ekonomisk utgift. Det finns äldre elanläggningar i bra skick och nyare i dåligt och tvärtom. Sitter det en diazed-central (klassiska porslinssäkringar) så kommer vissa säga att allt måste bytas, men det är inte nödvändigtvis så.
flytta in 1993 så precis före alltså.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det ska även sägas att alla elanläggningar borde besiktigas nångång iallafall. Inte bara när de byter ägare. Är nog många bränder som skulle undvikas om man gjorde det. Det är ju egentligen anläggningsinnehavarens skyldighet.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Det ska även sägas att alla elanläggningar borde besiktigas nångång iallafall.
Instämmer, men konstaterar samtidigt att mina egna försök att få till en vettig besiktning inte varit särskilt framgångsrika. Elektrikern har haft svårt att jobba systematiskt och dokumentera sitt arbete, något man antagligen inte är särskilt van vid i sitt dagliga jobb. Således har en hel del brister inte fångats. Men det är ju så klart bara mina egna begränsade erfarenheter.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Instämmer, men konstaterar samtidigt att mina egna försök att få till en vettig besiktning inte varit särskilt framgångsrika. Elektrikern har haft svårt att jobba systematiskt och dokumentera sitt arbete, något man antagligen inte är särskilt van vid i sitt dagliga jobb. Således har en hel del brister inte fångats. Men det är ju så klart bara mina egna begränsade erfarenheter.
Stick prov kallas det, troligen har du en EIO/IN Eltest.

Du vill ha en full ständig genom gång och upp daterad dokumentation.

Kostar mucho dinero amigo. Så I Hus håll gör många mycket av detta själv. I annat fall gäller det du är tydlig med vilka resultat du önskar samt är med veten att det upp står en kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.