Hej,

Håller på att renovera källaren och ska i det här hörnet kakla badkarshörna.
Väggen är dock inte helt jämn så kommer bli lite utmanande att få kaklet på plats.
Svårt få bild men det går i vågor och djupen är nog uppåt 1cm på sin höjd.

Läst runt massvis men hittar inget självklart val för att få det bra.

Putsa om väggen - Bakom puts sitter ca 7cm träullit och då behöver även det göras om vilket då kan sluta i ett enormt arbete.
Kakla så som det är och försöka få det rakt - Yeea right..
Gypsum naturgips - Tål ej vatten så då skulle väl tätskikt behövas, tveksam lösning med andra konsekvenser.
Lagningsbruk - Mest inne på den här lösningen men blir det inte krångligt också att få jämnt?
Öppen för förslag.

Någon som har något tips?

Mvh
 
  • Närbild på ett hörn med grov vitmålad väggtextur och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med fuktskador, mögel, renovering pågår, gammal stege, litet fönster, väntar på förbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fix på nya gips skivor å sätta dessa i våg så du får ett fint hörn , oavsett så bör du sätta tätskikt om du skall plaska runt i ett badkar samt golv ex 1kds med en Manchester runt brunn, ta inga genvägar när de kommer till säkerhet för vatten , surt den dagen alla plattor släpper då väggen är full i vatten
 
Gips i ett badrum? Tveksamt. Tätskikt? också tveksamt. Fukten kommer att samlas bakom den.
Antingen reparationsputsa eller göra om allting från grunden.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Gips i ett badrum? Tveksamt. Tätskikt? också tveksamt. Fukten kommer att samlas bakom den.
Antingen reparationsputsa eller göra om allting från grunden.
Vad menar du? Gips i badrum, bakom tätskikt är så gott som standard idag.
 
Ja, bakom tätskikt i entreplan eller högre upp där ingen fukt tränger in utifrån.
Men tycker du att det även gäller källarutrymmen?
Jag har renoverat ett gammalt pannrum/oljetankrum till ett spa med kakel/klinker utan tätskikt. Plattorna sattes direkt i bruk på väggar och golv. Dräneringen utanför var sådär.
Fungerade utmärkt åtminstone i 10 år innan vi flyttade.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag pratade nyligen med vår snickare om badrum i källare och han sa att det numera finns tätskikt som funkar i källare.
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
Hur ojämn är egentligen väggen? Svårt att säga på bilden. Är det 5-10mm eller är det mer?
 
B BosseHansson skrev:
Hur ojämn är egentligen väggen? Svårt att säga på bilden. Är det 5-10mm eller är det mer?
Något sånt skulle jag vilja påstå.

Att gipsa går inte då jag endast ska sätta kakel i hörnet och ha fina källarväggar i övrigt.

Innan satt det kakel över handfatet som såg ut att vara limmad(gul smörja), satt som berget fast att det var fäst mot den färgade väggen. Men det kanske inte skulle tåla vatten vilket lösningen behöver klara.
 
B
Putsa lokalt. Förstår inte varför man skulle behöva göra om hela väggen?

Eller så lägger du på lite fix i lågpunkterna, och 1 dag senare sätter mer fix och kaklar vidare.

Gips mot yttervägg i källare är väldigt riskabelt skulle jag säga. Jag skulle aldrig göra det.

Sen måste man välja sin ambitionsnivå. Vi har en källare som inte är hundra rak. Det blir inte 100% bra då. Det skulle krävas en rätt diger arbetsinsats, när man som i mitt fall inser att trappa, pelare eller väggar är nyggt med toleransen +-2cm.

Man kan ju försöka välja rätt sort kakel. Eller planera för hyllor Eller annat som döljer att väggen inte är 100% rak.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Är det meningen att man ska duscha stående i badkaret?
Man brukar rekommendera tätskikt även i källare just där det duschas ofta (liksom runt golvbrunnen) eftersom betong inte mår bra i längden av att vara blöt ofta (armeringsjärnen rostar t.ex.).

Jag tror att någon har rekommenderat att spackla groparna med fix i en liknande situation som din. Det behöver ju inte bli helt jämnt utan bara så att den "riktiga" omgången med fix kan ta upp de nivåskillnader som är kvar.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Jag förstår inte varför det pratas om gips här. Ingen frisk person sätter gips direkt på väggen i en källare. Dessutom med tätskikt innanför. Huvudlöst.

Vill man ha en en slät yta så får man putsa väggen alternativ bygga en ventilerad lätt vägg innanför på vilken man kan tänka sig att montera gips.
 
Om man vill spara lite tid, då skulle jag kolla på cementskivor. Annars bara putsa 1cm till. Man kan ju kakla direkt på ojämt yta, men då blir det hög utgång på fix...
 
När vi gjorde vårat 2005 så limmade jag upp impregnerade gipsskivor (blå) med gips skivlim. Vet inte om det är gångbart idag, så alternativt samma metod med cement baserade skivor, typ humidboard etc. Klickade på massa punkter med gips för skivlimning och pressade upp kant i kant. Blev kanon.
Vi gjorde ett badrum med angränsande tvättstuga totalt 28m2

Jag har oisolerad platta, så känsligt med tätskikt. Jag satte manschetter på alla brunnar, och rör. Sen körde jag rollat tätskikt. Över alla manschetter med några dm runt. Under badkar och dusch hörna, både vägg och golv, samt ca 0,5m utanför.

(Tror inte det är godkänt längre med rollat, om det inte svängt tillbaka. Men i källaren gäller ju lite andra regler oavsett.)

Har snart suttit i 20 år, och inga problem vad jag kan se.
 
BirgitS
M mojjen skrev:
(Tror inte det är godkänt längre med rollat, om det inte svängt tillbaka. Men i källaren gäller ju lite andra regler oavsett.)
Om det är underlag som inte rör sig, typ betong, så går det bra med rollade tätskikt. Fördelen med folie är att den är lagningsbar så att det går att ta bort en sprucken kakelplatta, laga tätskiktet om det behövs och så sätta dit en ny platta. Med rollade tätskikt kan man inte rolla på nytt på ett ställe som har blivit skadat och vara säker på att det blir helt vattentätt.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Tacksam respons med många tips, kört fast i skallen.

Även om jag fyller ut vissa djup med puts eller fix så tror jag det blir svårt att få fint utan att köra med uppsatt putsbana. Sen blir det garanterat inte bra i hörnet där kaklet inte kommer kunna mötas bra.

Nu är jag nog lite inne på att regla upp stålreglar mot yttervägg och sen köra med någon typ av gips eller cement skivor(dock verkar de dyra).
Men i det här fallet kommer jag inte kunna dra rör om jag inte monterar OSB eller spånskivor först, och då är jag tillbaka till fuktproblemet.
Går det fästa cementskivor direkt mot ytterväggen och hur gör man det i så fall?

Gul vägg är problemet
3D-modell av ett badrum med hörnbadkar, solgula väggar, dörr och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.