Jag har precis köpt ett hus från 1971 med el/oljepanna och självdrag. Jag funderar nu på vilken uppvärmning jag skall välja (pellets eller bergvärme). Pannan i huset är från 1971 och behöver bytas ut, iallafall pga storleken. Tre saker undrar jag över,

1. Kan jag ha tvättstuga i samma utrymme som en ny pelletspanna (har tänkt mig bulkförvaring), dvs blir det smutstigt i rummet?

2. Kan man ha förvaring av pellets utomhus, t ex nedgrävt i en tank i jorden?

3. Skall man undvika bergvärme då skorstensstocken ej blir uppvärmd. Dvs jag ändrar de grundläggande faktorerna för självdraget i huset?

Om det är någon som kan svaret på dessa frågor, blir jag väldigt tacksam för svar!

/Ernst
 
1. jag skulle säga nej. Man måste sota pannan då o då.. då kan det yra upp lite sot & dyrligt. Det e inte helt rent runt pannan.

2. ja, bara det är tort

3. ja du sabbar ditt självdrag, du bör ersätta det på något sätt. Om man inte gör det så finns det risker för att du får fuktskador på bla vinden.
 
Det går väl att lagra i en tank/silo man bygger på vind/mellan tak med en slang/rör ner till pannrum;då kan man ju köpa

en" bulk "åt gångenoch få ett bättre pris,bara en ide´ vet inte om det är godkännt ur brandsyn
 
Pellets kan du förvara utomhus på pall ev. täckt med en pressenning.

Kall skorsten innebär att ventilationen inte kommer att fungera som tänkt. Då bör man komplettera med någon form av mekanisk ventilation. Dessutom så finns det risk för att skorstenen med tiden kommer att vittra sönder.
 
H
Smutsigt blir det, dels av pelletsdamm, dels när pannan sotas och askan töms dessutom kan du få gengaspuffar som blåser stora mängder sot och aska in i pannrummet. Pellets ska inte förvaras utomhus och i kyla, de tar då åt sig fuktighet som sedan skall avdunstas vid förbränningen vilket innebär enegislöseri.
Om pannan ändå ska pensioneras så finns det knappast någon ekonomi i att investera i ny pelletspanna, bulkförråd, matningsskruv mm. med dagens pelletspriser. Begagnad pelletsbrännare i den panna som finns kan vara en billig lösning tills vidare. Ska du ha en avancerad värmelösning med bra ekonomi så ligger den inom värmepumpsområdet.
 
Pellets kan förvaras utomhus i täta plastsäckar och gärna med pressenning över som skydd mot fåglar, som emellanåt vill hacka på säckarna. Pelletsfabriken Neova har flera tusen pallar med pellets utomhus året runt.
 
Självdrag; Det finns många hus som har skorsten endast för panna och ev. anslutning av öppenspis/kamin, dvs inga ventilationskanaler i skorstenen. Om man monterar en värmepump ska man se till att den gamla pannpipan har kvar en liten öppning i det gamla pannrummet för ventilation av pipan och gärna en huv på skorstenen så att inte regnvatten tillförs för att undvika fuktskador.
Så visst kan du installera en bergvärmepump utan att förstöra självdraget. Det som inte har med självdrag att göra är ev. risk för fuktskada på vinden, det beror på att murstocken inte värms upp kontinuerligt och tillför värme, samt om man också tilläggsisolerat och hur mycket, etc. Man får kolla så att det finns lämplig ventilation av vinden och inte för mycket enligt "nya rön".
 
Tack för alla svar! Det lutar åt att vi satsar på bergvärme, då vi ändå vill kunna använda nuvarande pannrummet till tvättstuga också. Dessutom känns det som en säker långsiktig lösning och bekvämare för mig. Jag är verkligen intresserad av hur jag skall lösa ventilationen, t ex på vinden. Vi har tänkt att tilläggsisolera vinden ganska omgående så det blir väl till att samtidigt hitta en lösning för ventilationen på vinden. Vad säjer ni om Trygghetsvakten för vind? Är det något att satsa på?
 
problemet med vindar efter att man har tilläggsisolerat beror nästan alltid på att man har för dålig inomhusventilation.

trygghetsvakten är till för att dämpa/bota syntomen. Bättre att fixa problemet.

Fuktig innomhus luft ska ut. så fort det bara går. Men mer om Ventilation i Ventilations delen. & Isolering av vind i Isolerings delen. :)
 
Tänk på att du kan behöva förstora en del radiatorer i huset då de förmodligen är dimensionerade efter en högre framledningstemperatur. Jag valde pelletsbrännare i befintlig panna eftersom jag då kunde behålla radiatorerna, uppvärmd källare utan nya radiatorer, ventilationen kunde behållas som den var, varmare vind, varmare krypgrund och lägre installationskostnad (33000kr jämfört med ca 200000kr ja offerten var faktiskt på 180000kr utan eventuella omdimensioneringar av radiatorer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.