Den stora frågan: Vad gör vi med planlösningen? Vi lagar mycket mat och har det som stort intresse, så funktionalitet och utseende/känsla måste gå hand i hand. Vi ser framför oss en köksö av något slag, helst med spis i själva ön. Antagligen får vi sikta på häll med recirkulation pga drygt 3 m i takhöjd och många meter och böjar upp till yttertaket. Stilmässigt blir det något åt ”shaker-hållet”.

Rummet är rymligt (kring 40 kvm) varav den övre delen fungerar som matsal. Det är öppet emellan ”rummen”, dock med en avsmalnad där två limträbalkar bär av (tidigare ägare öppnade upp väggarna). Till höger har vi en blandning av bärande väggstumpar och murstock, så vi kommer nyttja utrymmet däremellan till skafferi. Fönstren öppnas utåt och inget annat.

Hur skulle ni göra? Lägger med en planritning över befintligt kök vi inte gillar pga arbetsytor för långt från hällen, onödigt många skåp (sitter även väggskåp markerat i rött) och en ganska trång känsla.
 
  • Arkitektonisk ritning av ett utrymme med mått, dörrar och möbleringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det stora problemet är att det är för kort avstånd mellan diskho och hällen medan ni gillar att ha hällen i kökshalvön så är en lösning på det att flytta diskhon nedåt i ritning, typ framför översta delen av väggen innan fönstret så att man får en bra arbetsyta framför fönstret.

Gillar man inte överskåp så är det ju bara att ta bort dem. Men man bör tänka över om man vill ha ömtåliga glas i en låda som rör sig.
 
samovar
Klurig planlösning trots så stor yta. Hur stor renovering har ni tänkt att göra? Flytta avlopp/vatten?

Nu är mycket smaksaker när det kommer till kök och själv är jag inte så förtjust i hörnskåp eller halvköksöar.
Jag hade först och främst undersökt möjligheten att flytta dörren till uteplatsen ca 20-30 cm då jag upplever att den ställer till en del med möjliga planlösningar. Detta skulle göra att man inte möts av ett bänkskåp direkt när man kommer in, utan istället kan man ha bänkskåp längs hela 'kortväggen'. Om det är precis så att kyl/frys/ugn får plats idag, hade jag nog haft ett 40cm högskåp där och flyttat ugn/microskåpet till något av de andra hörnen.

Om man väldigt gärna vill ha hällen i köksön kan det vara värt att tänka på att det bör finnas en vask i samma längd som hällen, dvs i köksön, vilket begränsar arbetsytan intill hällen lite.
 
  • Arkitektonisk ritning av en planlösning med rum, mått, och dörrar markerade. Ingång och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Klurig planlösning trots så stor yta. Hur stor renovering har ni tänkt att göra? Flytta avlopp/vatten?

Nu är mycket smaksaker när det kommer till kök och själv är jag inte så förtjust i hörnskåp eller halvköksöar.
Jag hade först och främst undersökt möjligheten att flytta dörren till uteplatsen ca 20-30 cm då jag upplever att den ställer till en del med möjliga planlösningar. Detta skulle göra att man inte möts av ett bänkskåp direkt när man kommer in, utan istället kan man ha bänkskåp längs hela 'kortväggen'. Om det är precis så att kyl/frys/ugn får plats idag, hade jag nog haft ett 40cm högskåp där och flyttat ugn/microskåpet till något av de andra hörnen.

Om man väldigt gärna vill ha hällen i köksön kan det vara värt att tänka på att det bör finnas en vask i samma längd som hällen, dvs i köksön, vilket begränsar arbetsytan intill hällen lite.
Nej precis, just snål arbetsyta bredvid hållen är en bidragande faktor till att vi vill rita om köket. Vi kommer byta golv, så att dra om avlopp är ett alternativ i samband med det, förutsatt att köket blir bättre av det. Altandörren är dessvärre svårflyttad. Dörren är i själva verket en dörröppning som leder till en liten kalkstenstrapp som i sin tur leder till själva altandörren.

Men du är inne på en rätt roligt variant av planlösning som vi också gjort varianter på, men inte riktigt hamnat i mål med.
 
Med en liten vask nära spisen som komplement till den ”riktiga” vasken får ni mer frihet att designa resten av köket. I samovars förslag skulle ni tex kunna ha den stora vasken lite åt ena sidan så att ni får en längre sammanhängande bänkyta. Disk är ju ofta en separat aktivitet från matlagningen och behöver inte ha så central position i rummet 🙂
 
  • Gilla
samovar och 1 till
  • Laddar…
Kolfilter fläkt är ju aldrig en lyckad lösning. Särskilt om man lagar mycket. Har en kompis som satte in en köksö med bänkfläkt, med en fläkt i framkant, sen sög den ner i en kanal som i hans fall var ingjutet i golv, och ut i vägg. Kanske går att dra i skåpen och ut i vägg, om du har din ö ihop med skåpen som på din skiss. Finns både som fälls upp ur bänken när de används, och fast uppfällda. Finns även integrerade i hällar. Det är jag personligen mer skeptisk till. Då är man ordentligt inlåst.
 
Har precis bryggt färdigt ett kök på liknande yta. Med altandörr och fönster. Köksö 200x125 med häll och liten vask. Ca 5x3m i själva rummet som ansluter till vardagsrum. Kan ta lite bilder senare om det kan vara till hjälp?

Men har skaffat en häll med inbyggd fläkt som jag inte är alls nöjd med. (IKEA) oljud från kastruller och pannor. Fläkten låter mkt och suger ändå inte tillfredställande(rör man sig runt hällen så skapas virvlar som drar runt ånga och matos. Och dessutom blåser det faktiskt ganska friskt på fötterna där utsläppet till fläkten sitter i sockeln. Trots att det var 3 viktigt frågor vi ställde när vi beställda. Vi anser oss lurade på den punkten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.