Träfönster med fuktskador och flagnande färg. Utsikt till snötäckt yta utomhus. Behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är frågan mer specifikt? Vad är det du vill göra med fönsterbågarna? Olja in? Kitta om rutorna? Måla?
 
Ohchips Ohchips skrev:
Vad är frågan mer specifikt? Vad är det du vill göra med fönsterbågarna? Olja in? Kitta om rutorna? Måla?
Jag är rädd att det ser ut att ruttna eller mögla. Vet inte vad de vita flagorna är för något eller det svarta i träet. Jag vet inte om de varit lackade eller inoljade från början. Vill helst slippa måla
 
Har du problem med kondens på dom? Ser ut som att dom blivit utsatta för fukt mellan inner och ytterbåge.

Hur som helst så behöver dom lite kärlek. Slipa bågarna och olja in dom.
Någon här på forumet kanske ser bättre vad dom är behandlade med innan?
Jag gissar på oljebets. Men jag är absolut inte säker.

Hur ser kittet ut? Torrt och sprucket? Påväg att lossna?
Isf hade jag tagit bort kittet och kittat om dom samtidigt.

Fönster får ju ta rätt mycket stryk ifrån väder och vind och behöver en översyn ibland.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Ska försöka få tag på tidigare ägare o fråga om ev behandling. Har inte fått kondens emellan sedan jag köpte huset 2018 då jag hela tiden haft 15 till 18gr inne och varit här alla helger även på vintern. Innan var det kallställt höst vinter och tidig vår. Sommaren -21 kittade jag om alla fönster utvändigt och målade om. Är nog bra idé att ta insidan också!
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Ok. Så fuktspåren mellan bågarna kanske är sedan tidigare?
En slipning och lite olja är nog inte fel ändå.
 
  • Gilla
YKron och 1 till
  • Laddar…
Halvolja är bra till fönster, dvs blanda hälften/hälften kokt linolja och balsamterpentin.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Halvolja är bra till fönster, dvs blanda hälften/hälften kokt linolja och balsamterpentin.
Tack !
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.