alm82 Andreas La Motte skrev:
Du har 14 dagars ångerrätt om du beställer hem den så funkar den inte är det bara att skicka tillbaka
Får bli så!
 
J
Det borde vara samma, testa.
Byglingen mellan GND-PE är inte säkert att den behövs, det var väl för att "bygla över" ifall fotocell saknas.
(Behövs inte på min, men då är det ju även ett annat märke på den)

Testa att "dutta till" mellan PB-GND med en kabelstump, fungerar det så är det ju rätt, då är det bara att koppla in en återfjädrande knapp till dom.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Du har 14 dagars ångerrätt om du beställer hem den så funkar den inte är det bara att skicka tillbaka
Har lagt en beställning nu, blir spännande att testa när grejerna kommer.
 
J jnse skrev:
Det borde vara samma, testa.
Byglingen mellan GND-PE är inte säkert att den behövs, det var väl för att "bygla över" ifall fotocell saknas.
(Behövs inte på min, men då är det ju även ett annat märke på den)

Testa att "dutta till" mellan PB-GND med en kabelstump, fungerar det så är det ju rätt, då är det bara att koppla in en återfjädrande knapp till dom.
Tack för bra tips! Behövdes mycket riktigt inte någon bygling mellan GND-PE. Sitter nu en återfjädrande strömställare på garageväggen som styr garageporten (y)

Har fått hem men inte hunnit testa det trådlösa kodlåset.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
I manualen jag hittat till Nordline står det att "Code" ska hållas in tills en liten lampa lyser, för att koppla ihop med en ny fjärrkontroll.

Hade lite problem med att det inte hände något när jag tryckte på någon av garageportsöppnarens knappar.

Bröt strömmen, kopplade ur brytaren jag installerade igår, tog bort motorkåpan och blåste bort nån torkad insekt från insidan av kåpan. Återmonterade kåpan och startade upp allt och vips så funkade det hur lätt som helst att koppla ihop med kodlås och ny fjärr.
Röd garageport med siffrorna 28, en kodlåspanel till vänster och en utomhuslampa överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En garagevägg med en vit strömbrytare till vänster och en öppen dörr till höger, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två fjärrkontroller för garageportsöppnare på ett träbord med spånplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MBDesign och 2 till
  • Laddar…
Återupplivar hellre en gammal tråd än spammar en ny, har _exakt_ samma motor och kodlås som postaren här. Batterihållaren för panelen var helt kass, ett bleck lött direkt på PCB fungerade som "fjäder" och gick såklart sönder vid batteribyte.

Bauhaus har en "identisk" kodpanel, problemet är bara att det står "fungerar endast med boxer 2000" på den. Nu har den redan hemma men vill inte öppna så inte öppet köp fungerar. Någon som har en aning om det kan fungera?
 
S sandos skrev:
Återupplivar hellre en gammal tråd än spammar en ny, har _exakt_ samma motor och kodlås som postaren här. Batterihållaren för panelen var helt kass, ett bleck lött direkt på PCB fungerade som "fjäder" och gick såklart sönder vid batteribyte.

Bauhaus har en "identisk" kodpanel, problemet är bara att det står "fungerar endast med boxer 2000" på den. Nu har den redan hemma men vill inte öppna så inte öppet köp fungerar. Någon som har en aning om det kan fungera?
Är de lika så är det väldigt stor sannolikhet att de är kompatibla.
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Är de lika så är det väldigt stor sannolikhet att de är kompatibla.
Det verkar ju sannolikt, och faktum var att dosan hade batteri så jag kunde konfigurera den medans den var i förpackningen, smart för mig men mindre smart om jag lämnar tillbaka den med bytt kod ;)

Jag får allt att fungera, byta kod på dosan var inget problem när jag väl hittat koderna som ligger från början vilka är 11 för vänster och 22 för höger.

Sedan ska jag koppla den mot motorn, och då togglar en diod på motorn när jag skickar rätt kod, 2 ggr i rad. Men dioden fortsätter att toggla, jag kan skicka 4 ggr innan den "tajmar ut" och det fungerar fortfarande inte att öppna med panelen!! Argh. Uppenbarligen fungerar ju kommunikationen på någon nivå, jag ser ju att dioden på motorn slår om när jag skickar rätt kod... men inte f*n vill den öppna och stänga efter det!
 
S sandos skrev:
Det verkar ju sannolikt, och faktum var att dosan hade batteri så jag kunde konfigurera den medans den var i förpackningen, smart för mig men mindre smart om jag lämnar tillbaka den med bytt kod ;)

Jag får allt att fungera, byta kod på dosan var inget problem när jag väl hittat koderna som ligger från början vilka är 11 för vänster och 22 för höger.

Sedan ska jag koppla den mot motorn, och då togglar en diod på motorn när jag skickar rätt kod, 2 ggr i rad. Men dioden fortsätter att toggla, jag kan skicka 4 ggr innan den "tajmar ut" och det fungerar fortfarande inte att öppna med panelen!! Argh. Uppenbarligen fungerar ju kommunikationen på någon nivå, jag ser ju att dioden på motorn slår om när jag skickar rätt kod... men inte f*n vill den öppna och stänga efter det!

Hur går det för dig, har du fått det att funka?
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Hur går det för dig, har du fått det att funka?
Njaee, fick aldrig den nya att fungera. Slutade med att jag 3d-skrev en fullösning och lödde lite för att få den gamla att fungera. Inget jag eg. ville, då hade jag ju gjort det från början men vi öppnar garaget hela tiden så det blev fort irriterande.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Hej,

Min kodlås (samma som på bilden) har blivit stulen. Vet någon hur skulle jag koppla den ifrån motor?
Mvh,
Goran

Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
När vi köpte huset satt det en sån här på väggen i förrådet som ligger i anslutning till garaget:
[bild]
Då vi köpte huset av ett dödsbo var det ingen som kunde koden.
Den gamla knappsatsen monterades ner när förrådet fixades i ordning och är nu borta, troligtvis slängd.

Går det att skaffa en ny, liknande, och programmera in till garageportsöppnaren? Finns det någon universalmodell eller är de märkesspecifika?

Garageportsöppnaren är av, för mig, okänt fabrikat.
[bild] [bild]
 
Jag skulle oxå vilja ha kodlås till min port.
Nån som vet en universell öppnare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.