E etompau skrev:
Nej detta är absolut inte korrekt.
Plejd:en ska ha konstant spänningsmatning via L och N.
Pil med våg på Plejd:en kopplas till lampan.
Du ska bara behöva en tråd från högra brytaren som kopplas till styringång 1.

Det lär behövas en fjäder i brytaren som gör den återfjädrande, då för att kunna justera dimnivå.
Ja, detta måste sedan konfigureras i appen.

[bild]
Hej etompau,
Följdfråga på din skiss då jag försöker reda ut om jag kan byta till plejd på befintliga dragningar:
Måste neutralledaren till lampan och plejd-pucken ligga i "serie"? Jag har nolla till lampan (givet) och i dosan där dimmer sitter, men "emellan" sitter säkringsskåpet (i greningen mellan de två "N" i din ritning). Allt är dock på samma säkring. Tändtråden går runt halva huset pga i gamla kanaler från 30 talet, därav denna något märkliga situation... Inget problem nu när jag har dimmer som inte kräver nolla, men BLIR detta ett problem med plejd eller är det "nolla som nolla"?
Tack!
 
Om tändtråden går runt halva huset till lampan så ska även neutralledaren göra det, det ska följas åt. Tänk dig gruppledningen som ett träd med grenar. Strömmarna i varje gren ska ta ut varandra. En gren kanske går till en strömbrytare, fas och tändtråd tillbaka. De strömmarna tar ut varandra så de är ok.

Det är inte ok att låta tändtråden hoppa över till en helt annan gren på andra sidan trädet, och givetvis inte till ett annat träd (grupp).
 
Hej! Lyckades glömma ta bild när jag kopplade bort min strömbrytare. Är detta rätt kopplat igen?
 
  • Öppen eldosa med strömbrytare och oanslutna kablar som en del av en elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Lindgren1 Johan Lindgren1 skrev:
Hej! Lyckades glömma ta bild när jag kopplade bort min strömbrytare. Är detta rätt kopplat igen?
Ursäkta men du kastar in en fråga i en gammal tråd om trappkoppling. Hur ska vi veta vad som är rätt och riktigt såhär på distans?

Plejd:en har ett bra kopplingsschema, följ det så funkar grejorna.

Bilden tycks inte föreställa någon trappkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.