Tror ni att fåglarna blir rädda och inte vill flytta in i holken om man har den på tomten eller bryr de sig inte?

Jag har inget träd på tomten att fästa holken i så jag tänkte banka ner ett rör i marken eller något för att sedan fästa holken i röret.

Har ni någon bättre idé? Skulle vara kul att låta barnen kolla från fönstret på fåglarna som flyger in och ut från fågelholken.
 
Ytterst få fåglar vill bygga bo utan omkringliggande vegetation, det blir alldeles för utsatt. Den enda art jag kan komma på som gör det är tornfalk, de hittar man ofta högt upp på el- eller telefonstolpar vid åkermark.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Vill du ha något för ungarna att kolla på är det nog bättre att ha ett fågelbord.
 
  • Gilla
Morkl och 2 till
  • Laddar…
Vi har holk på fasaden, typ tre meter upp. Där brukar bo fåglar trots att det är nära trädäcket där vi hänger mycket.
 
Gör det. Det är inte säkert att fåglarna bygger där men det är det inte oavsett var man sätter upp holken.
 
Vi fick blåmes i en holk som vi hade lämnat på farstutrappan i väntan på reparation (fästet hade gått sönder). De struntade fullständigt i att det var precis vid ytterdörren där vi gick varje dag 😄 Om vi var där precis när de skulle in i holken och mata väntade de tills vi gick några meter bort.

Mesarna vill gärna ha någonstans att sitta och spana att det är fritt fram innan de flyger in i holken, tex en större buske eller ett träd ett par meter bort från holken.

Vi har flera holkar och får ofta fågel i någon av dem (vanligtvis blåmes eller talgoxe). Det är kul att följa när det går bra för dom, men tråkigt om pipandet upphör innan det har kommit några ungar ur boet 😢
 
Uppsatta holkar för våra holkberoende vänner är en numera solidarisk och viktig insats när naturliga bostäder lyser med sin frånvaro. Det är dåligt med gamla och ihåliga träd i naturen, allt tas om hand som har ett värde för oss människor.

Värdefullt är det också att lära sina barn om naturen och hur vi på ett enkelt sätt kan bidra.

Fåglar kan häcka nästan var som helst men det finns risker med det också. Därför sätter jag aldrig ut fågelmat på öppna platser bara för att få nöjet att studera dem på nära håll, likadant med holkar. Rovfåglar, framförallt sparvhöken som lever nästan uteslutande på småfåglar ser snabbt var den enkelt kan ta byten. Då kommer den att patrullera området flera gånger om dagen.

Rovfåglar skall också leva, jag är helt införstådd med det men just när fåglarna har ungar och det krävs ett par för att föda upp dem är det sorgligt om de inte ens har ett träd eller buske i närheten för att skydda sig.

Läs på om mått och dylikt för en holk, tänk även på att det bör vara ohyvlat virke på insidan av holken.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Tror ni att fåglarna blir rädda och inte vill flytta in i holken om man har den på tomten eller bryr de sig inte?

Jag har inget träd på tomten att fästa holken i så jag tänkte banka ner ett rör i marken eller något för att sedan fästa holken i röret.

Har ni någon bättre idé? Skulle vara kul att låta barnen kolla från fönstret på fåglarna som flyger in och ut från fågelholken.
På fasaden, under nocken är ett bättre ställe.
 
Jag vet inte var i landet TS bor men jag skaffade 3 st klotrobinior som snabbt fick rejäla, täta kronor. Träden hyser var sitt småfågelbo. Det är kul att se småttingarna matas (man hör dem) och föräldrarna är noga med att inte flyga direkt in i boet utan från sidan - och när matningen är avklarad flyger de ut från kronans andra håll - allt för att hindra att boet upptäcks.

Men som tidigare nämnts: sätt buskar som skydd vid fågelbordet. Vi har många rovfåglar som cirkulerar här.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På fasaden, under nocken är ett bättre ställe.
Inte lätt när man har tegelhus
 
M Förstagångsköparen skrev:
Inte lätt när man har tegelhus
Inte speciellt svårt men om det är högt kanske det tar emot
 
M Förstagångsköparen skrev:
Inte lätt när man har tegelhus
En liten klick konstruktionslim så sitter den fast men kan tas bort utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.