Jag gissar att vi på sin höjd pratar om promille av fastighetsbeståndet, så det tror jag, ja. Men jag får erkänna att jag tänkte att just den delen av mitt besserwissrande skulle kunna få mothugg. Men jag skrev så ändå.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Som framkommit tidigare, köpet måste slutföras. Men så länge grannen förser med el så är ju avtalet uppfyllt. När grannen till slut klipper ledningen (för att man inte går med att betala för en olaglig lösning) så faller ju den punkten i avtalet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta kan bli ett spännande ärende som förhoppningsvis slutar i att säljaren får stå för er anslutningsavgift. Börja med att prata med mäklaren som kan vara till hjälp här.

Upplägget idag, el via grannen, är olagligt i sig och det stämmer delvis att det finns el till byggnanden/fastigheten men det är inte på ett sätt ni som köpare kan förvänta eller på något sätt kunnat se att det är draget från grannfastigheten.

Ni bör genomföra köpet då det kan anses som kontraktsbrott att inte betala full köpeskilling.
Om den matande fastigheten är en jordbruksfastighet och överföringen var i drift 2007-06-01 är den laglig och får fortsätta enligt övergångsbestämmelsen.

/M
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
M Marcus-AA skrev:
Om den matande fastigheten är en jordbruksfastighet och överföringen var i drift 2007-06-01 är den laglig och får fortsätta enligt övergångsbestämmelsen.

/M
Får den mottagande fastigheten vara annan än jordbruksfastighet? Dvs finns det någon skrivning om typ av mottagande fastighet?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Får den mottagande fastigheten vara annan än jordbruksfastighet?
Ja, det typiska exemplet är ett bostadshus. Grundregeln gäller ytterligare bostadshus på jordbruksfastigheten, men övergångsregeln gäller att tex bostadshus som avstyckats före 2007 och redan då matades från stamfastigheten inte behöver byggas om.

Detta är ett mycket viktigt undantag som verkar okänt för många som talar om fastighetsgränser som skrivet i sten.

Även för eget bruk får nätet sträcka sig utanför en enskild fastighet, båda enligt §12 och §6 (andra byggnader runt ett bostadshus)

https://ei.se/bransch/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/undantagen-i-ikn-forordningen

https://ei.se/bransch/undantag-fran...ans-rakning-pa-interna-nat#Paellerinombyggnad

/M

Jordbruksfastighet 24 § 4​

Ett internt lågspänningsnät på en jordbruksfastighet får användas för överföring av el till andra än den som har nätet och jordbruksverksamheten. Dessa ledningar måste ursprungligen i sin helhet varit interna och det ska finnas beaktansvärda skäl för att det ska få ske överföring av el för någon annans räkning. Likt områden för industrianläggningar är det tillåtet med överföring av el för någon annans räkning om det har skett en nedtrappning av verksamheten. Ett exempel kan vara när en del av fastigheten har arrenderats ut eller när hus på fastigheten hyrs som fritidshus. (Se Fm 2007:1 s 38–40.)


Om överföring av el på ett sådant elnät som avses i 24 § 4 den 1 juni 2007 sker för någon annans räkning utanför den berörda jordbruksfastigheten får denna överföring även därefter äga rum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Uppdatering från mg som startade tråden.

Vi sköt på tillträdet för att jag skulle hinna få fram offert från de olika aktörer som behöver engageras för att få en egen elinstallation.

Vi löste sedan saken med ett något kryddat prisavdrag för att kompensera för den risk jag tar att offerterna inte stämmer. Vi skrev också ett tilläggsavtal där vi tills dess att vi har en egen elinstallation får köpa el av ägaren till grannfastigheten.

Så nu är jag lycklig ägare av fastigheten och inväntar att Ellevio utser en handläggare i ärendet så vi kan få en egen installation.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 31 till
  • Laddar…
S storcheb skrev:
Uppdatering från mg som startade tråden.

Vi sköt på tillträdet för att jag skulle hinna få fram offert från de olika aktörer som behöver engageras för att få en egen elinstallation.

Vi löste sedan saken med ett något kryddat prisavdrag för att kompensera för den risk jag tar att offerterna inte stämmer. Vi skrev också ett tilläggsavtal där vi tills dess att vi har en egen elinstallation får köpa el av ägaren till grannfastigheten.

Så nu är jag lycklig ägare av fastigheten och inväntar att Ellevio utser en handläggare i ärendet så vi kan få en egen installation.
Kul med en positiv uppdatering av tråden!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.