Jag har en grön Bosch, 14,4 volt som jag är nöjd med. Maskinen säljs för en tusing just nu, det känns prisvärt. Vid tyngre skruvjobb (typ 25kvm glespanel för golvvärme) står den sig slätt och jag använde borrmaskin istället, men i övrigt verkar den hålla måttet. Jag har haft den i ett par år tror jag och batteriet är fortfarande funktionsdugligt.

Inte ballast, men den funkar mycket bra.
 
Metabo - Erfarenheter?
 
Metabo är kvalitet, borde vara ett säkert köp.

Ett annat "bortglömt" märke är faktiskt Atlas Copco, de har rikitgt schyssta sladdlösa maskiner.
 
Njaaa. Visserligen gillar jag blåa Bosch men den där rackarn har bara 1,4 amps batteri vilket är i minsta laget.
Å andra sidan så har den snabbladdare och två batterier. Beror lite på vad du ska ha den till. Borra med 1200 varv är ingen höjdare heller.
Jag tycker att du kan hitta bättre för samma pengar. Tvivlar starkt på att den kostat 2900:-

 
Har själv en grön Bosch 9,6 och denna har fungerat mycket bra - den har fått jobba rejält.
Jag har haft den i 4 (fyra) år men nu börjar den bli trött och skall köpa mig en ny. Det blir samma gröna, fast 12 voltaren.

Blev inte riktigt så. Bosch har gjort avkall på amph. Just nu har Bauhaus kampanj på AEG 12v och den känns trevlig. Har ju inte hunnit använda den så många dagar.
 
Min dragare från Överskottsbolaget fungerar alldeles utmärkt. Det är en ETC Tools på 18 V. Det är ju inte högsta kvalitet men med tanke på priset tycker jag den är helt ok.
 
Atlas Copco gör fina maskiner. Min morbror som har snickarfrima kör stenhårt med Atlas. Både när det gäller batteridrivna och vanliga "sladdmaskiner"

Själv kör jag AEG. 12 v med 2.2 ah. Dessutom använder dom samma batteri och laddare som atlas.


Lucifer
 
köpa en skruvdragare för 3000kr för hemmabruk känns lite overkill måste jag säga.

Ska själv köpa en ny i dagarna och tycker väl att 1500 är en övre gräns, man behöver trots allt mera verktyg än en skruvdragare.

 
  • 0547-plank2a.jpg
Jag köpte för massor av år sedan, på den tiden vi bodde i radhus en B&D 12V för 700:-. På den var det inte ens snabbchuck. Den har fungerat utmärkt fram till i dagarna då laddaren lade av efter att den farit i golvet.

Nu får jag äntligen anledning att köpa en ny och ser främst fram emot snabbchuck. Men med facit i hand tycker jag ändå B&D har funkat utmärkt. Förmodligen har det varit den billigaste delen i min handmaskinsarsenal men också den som jobbat hårdast.

Övriga maskiner jag har är främst Hitachi och Bosch och förmodligen så blir den en grön Bosch till skruvdragare. Skruvdragare har jag mer sett som en förbrukningsvara och köper därför hellre två 1.500:- än en 3.000:-, rätt eller fel?

Nu skall väl tilläggas att min B&D fungerat för att täcka hobbybehoven med veranda som största projekt. Så man får väl anpassa prylarna efter behovet.
 
Titta mer på ah och vridmoment.
Där sitter kraften i maskin.
En 12v kan vara kraftigare än en 14.4v beroende på vridmoment och ah.

Sen finns en annan skillnad på olika maskiner. Vissa tar upp till 10mm borr andra upp till 13mm.

Ofta så är det batterierna som börjar bli slut, men nytt batteri kostar nästan som ny maskin.

Würth har starka maskiner, men mycket dyra. Har eget patenterat system för bits med speciella spår som inte slits. Då också speciella skruv som passar dessa.
Säljs inte överallt. Har en butik i Västberga-industriområde.
De flesta som använder dem skruvar istället för att spika. Mest hantverkare.
 
Roger B skrev:
Var inne på K-rauta och tittade idag. Det var inte den maskinen som fanns i tidigare inlägg som de sålde. Det var denna maskin:

[länk]

Bosch GSR 12 V
2 batterier 2Ah
Snabbladdare
1995 SEK

Vet inte om jag blev lurad, men nu är maskinparken utökad med ytterligare en pryl ;)
Jag slog till på en i helgen oxå... ;D

Har ca ett halvår :( kvar till inflyttning så då kanske jag har glömt den här lilla kostnaden... ;)

Jonte
 
Fick reklam från Silvan idag, grön Bosch 12V, 2 batterier för 999:- måste ju vara bra alternativ om man inte tycker sig ha råd med en blå !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.