Har nyss flyttat in i en 30-talsvilla som saknar friskluftsventiler bortsett från i några rum där det finns takfönster med inbyggda ventiler. Enligt besiktningsmannen bör ventiler installeras i varje rum. Huset är tilläggsisolerat och fönstren är moderna. Uppvärmning sker med pelletspanna kopplad till skorsten om det spelar roll.

Innan jag gör ingreppet undrar jag om det finns någon vettig förklaring till att det inte redan finns. Med tanke på att huset verkar vara ganska tätt (både tak och fasad välisolerad + nyare fönster) känns det konstigt att föregående ägare, som bott här väldigt länge och dessutom var händig, inte satt in ventiler i samband med tilläggsisoleringen. Eller har man helt enkelt snålat på livskvalitet för att det ser fult ut? Vill fråga så att jag inte gör ingreppet i onödan.
 
H Hazelberg skrev:
Har nyss flyttat in i en 30-talsvilla som saknar friskluftsventiler bortsett från i några rum där det finns takfönster med inbyggda ventiler. Enligt besiktningsmannen bör ventiler installeras i varje rum. Huset är tilläggsisolerat och fönstren är moderna. Uppvärmning sker med pelletspanna kopplad till skorsten om det spelar roll.

Innan jag gör ingreppet undrar jag om det finns någon vettig förklaring till att det inte redan finns. Med tanke på att huset verkar vara ganska tätt (både tak och fasad välisolerad + nyare fönster) känns det konstigt att föregående ägare, som bott här väldigt länge och dessutom var händig, inte satt in ventiler i samband med tilläggsisoleringen. Eller har man helt enkelt snålat på livskvalitet för att det ser fult ut? Vill fråga så att jag inte gör ingreppet i onödan.
Han har helt enkelt snålat på livskvaliten 😆 Det kan dessutom vara skadligt att inte tillföra frisk luft, då luften tar sig in på andra ställen och drar med sig skit från byggmaterial etc.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
I vårt hus, byggt 1956, saknades också ventiler när vi flyttade in. Vi uppmärksammade rätt omedelbart att det blev fuktig luft på hela våningsplanet när man duschade om man inte hade fönstret i badrummet öppet.

Fönstren var utbytta några år tidigare av förgående ägarna och troligtvis hade de inte tillräcklig kunskap att fatta att det skulle bli ändrade förutsättningar med helt täta fönster. Jag kan inte heller begripa hur de tidigare ägarna kan ha tyckt att det var okej, men de kanske hade för vana att ha fönstren öppna även på vintern. Oavsett så var det enkelt fixat och trots att jag köpte installationen av nya ventiler så kostade det inga stora pengar.
 

Bästa svaret

BirgitS
H Hazelberg skrev:
Enligt besiktningsmannen bör ventiler installeras i varje rum.
Normen är tilluftsventiler i sovrum, vardagsrum och liknande rum där man uppehåller sig länge samt frånluftsfläktar i rum som "smutsar ner" luften som kök, badrum, tvättstuga och toalett, ev. även klädkammare, hall etc. för att få en lagom mängd frånluft i förhållande till tilluften.

Rekommendationen är minst 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/person i t.ex. sovrum.
 
H Hazelberg skrev:
Har nyss flyttat in i en 30-talsvilla som saknar friskluftsventiler bortsett från i några rum där det finns takfönster med inbyggda ventiler. Enligt besiktningsmannen bör ventiler installeras i varje rum. Huset är tilläggsisolerat och fönstren är moderna. Uppvärmning sker med pelletspanna kopplad till skorsten om det spelar roll.

Innan jag gör ingreppet undrar jag om det finns någon vettig förklaring till att det inte redan finns. Med tanke på att huset verkar vara ganska tätt (både tak och fasad välisolerad + nyare fönster) känns det konstigt att föregående ägare, som bott här väldigt länge och dessutom var händig, inte satt in ventiler i samband med tilläggsisoleringen. Eller har man helt enkelt snålat på livskvalitet för att det ser fult ut? Vill fråga så att jag inte gör ingreppet i onödan.
antar att du har självdragsystem? men som svar på frågan så är friskluft in ett måste i varje rum skulle jag säga. Får du inte tillräckligt me luft så får du inte bort tillräckligt med "gammal" luft. Detta kan leda till försämrad hälsa för både dig och huset.

Känner du att det är "dålig" luft och känns instängt så kan du alltid ersätta en spaltventil med en freshventil, så blir det lite mera :)
/fluffe
 
Jag skulle säga att det är väldigt vanligt att det saknas friskluftsventiler i äldre hus. Speciellt om det har tilläggsisolerats och bytts fönster.

Den som gjorde renoveringarna hade inte koll på behovet och sen lät man det vara för det fungerade hyfsat ändå..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Jag skulle säga att det är väldigt vanligt att det saknas friskluftsventiler i äldre hus. Speciellt om det har tilläggsisolerats och bytts fönster.

Den som gjorde renoveringarna hade inte koll på behovet och sen lät man det vara för det fungerade hyfsat ändå..
Hyfsat? Syrebrist och imma på fönster kallar jag inte hyfsat… Det är dinosauriegenerationen som inte orkar bry sig som ofta fuckat upp…
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hyfsat? Syrebrist och imma på fönster kallar jag inte hyfsat… Det är dinosauriegenerationen som inte orkar bry sig som ofta fuckat upp…
Hört talas om öppningsbara fönster som kan användas för vädring?
Sova för öppet fönster är hälsosamt och självklart har man öppet fönster i badrummet. ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hört talas om öppningsbara fönster som kan användas för vädring?
Sova för öppet fönster är hälsosamt och självklart har man öppet fönster i badrummet. ;)
Aha, tänkte inte på det. Är knappt torr backa öra…
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hört talas om öppningsbara fönster som kan användas för vädring?
Sova för öppet fönster är hälsosamt och självklart har man öppet fönster i badrummet. ;)
Kom att tänka på svärmor som byggt nytt badrum , blev klart för ca 1 år sedan, allt utom att borra hål för pax-fläkt! Öppnar fönster efter dusch eller nr 2, skönt på vintern!
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kom att tänka på svärmor som byggt nytt badrum , blev klart för ca 1 år sedan, allt utom att borra hål för pax-fläkt! Öppnar fönster efter dusch eller nr 2, skönt på vintern!
Mina svärföräldrar hade alltid öppet fönster i badrummet, helt öppet på sommaren och lite grann på vintern. Man fick akta sig för att vara den första som skulle duscha på morgonen för då var det iskallt där inne, sen blev det lite bättre när nån annan hade värmt upp rummet med duschvattnet.
 
Öppna man fönster badrum i ett tätt hus blir det med stor sannolikhet tilluft, man kommer då dra med sig fuktig och luktande badrums luft i resten av huset :D..

Hade likande problem i förregående hus, blev imma på fönster och luften blev tung. Borade upp för fresh ventiler ovanför varje fönster och in med PAX flläkt i badrumen som går alltid
 
H Hazelberg skrev:
Har nyss flyttat in i en 30-talsvilla som saknar friskluftsventiler bortsett från i några rum där det finns takfönster med inbyggda ventiler. Enligt besiktningsmannen bör ventiler installeras i varje rum. Huset är tilläggsisolerat och fönstren är moderna. Uppvärmning sker med pelletspanna kopplad till skorsten om det spelar roll.

Innan jag gör ingreppet undrar jag om det finns någon vettig förklaring till att det inte redan finns. Med tanke på att huset verkar vara ganska tätt (både tak och fasad välisolerad + nyare fönster) känns det konstigt att föregående ägare, som bott här väldigt länge och dessutom var händig, inte satt in ventiler i samband med tilläggsisoleringen. Eller har man helt enkelt snålat på livskvalitet för att det ser fult ut? Vill fråga så att jag inte gör ingreppet i onödan.
Huset byggdes säkerligen med självdragsventilation. Förmodligen satte den som ägde huset på 1970-talet sedan igen alla ventilationshål för att minska sina olje-räkningar. Det gjorde min pappa i mitt barndomshem och det hade den förra ägaren till vårt hus gjort. Vi fick också öppna upp ventilationshål i vårt hus.

Tänk på att isolera ordentligt och att inte ta upp fler än du behöver. Det försvinner mycket värme den vägen.
 
H Hazelberg skrev:
Har nyss flyttat in i en 30-talsvilla som saknar friskluftsventiler bortsett från i några rum där det finns takfönster med inbyggda ventiler. Enligt besiktningsmannen bör ventiler installeras i varje rum. Huset är tilläggsisolerat och fönstren är moderna. Uppvärmning sker med pelletspanna kopplad till skorsten om det spelar roll.

Innan jag gör ingreppet undrar jag om det finns någon vettig förklaring till att det inte redan finns. Med tanke på att huset verkar vara ganska tätt (både tak och fasad välisolerad + nyare fönster) känns det konstigt att föregående ägare, som bott här väldigt länge och dessutom var händig, inte satt in ventiler i samband med tilläggsisoleringen. Eller har man helt enkelt snålat på livskvalitet för att det ser fult ut? Vill fråga så att jag inte gör ingreppet i onödan.
*
En bra fråga som många ställt sig. I begynnelsen gällde det att få varmt inne och det underlättades av täta hus. Med täta hus och större krav ville man ha mer ventilation. Nu drar vi ner på den igen för att spara el.

Då oljepriset steg kraftigt på 1900-talet strömmade råd i media om att täta fönster och dörrar. Nya hus utfördes täta och en del tryckprovdes för läckagemätning. Samtidigt fortsatte man bygga småhus med självdrag. När man körde med köksfläkten blev det kallt i badrummet eftersom uteluft kom in baklänges genom självdragskanalen. Nästa steg blev då att sätta in uteluftiler för att få in luft, samtidigt som man bemödade sig om att ha täta fönster. Ovärmd uteluft genom hål i väggar skapade drag och kunde leda in störande ljud utifrån. Som lösning på det skapades FTX-systemen. Jag har sådant i huset som byggdes för 20 år sedan.

Fram till mitten på 1900-talet hade bostäder ventilation genom otätheter. Det behövdes inga fläktar för luft drogs in genom alla eldstäder. Självdragskanaler var ofta del i skorsten med rökkanal som värmde skorsten så att självdragsverkan ökade. Det ingick i livsstilen
att vädra rummen med kortvarigt öppnade fönster. I vissa hus fanns föregångare till uteluftsventiler i form av klaffventiler som kunde öppnas i några steg.
*
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mina svärföräldrar hade alltid öppet fönster i badrummet, helt öppet på sommaren och lite grann på vintern. Man fick akta sig för att vara den första som skulle duscha på morgonen för då var det iskallt där inne, sen blev det lite bättre när nån annan hade värmt upp rummet med duschvattnet.
Mina föräldrar har ett välfungerande ftx men envisas ändå med att öppna fönstret efter dusch. Jag har först förklara för dem att lite innan är inget farligt och att det är borta inom 10-20 min. Istället släpper man in kall rå luft….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.