Hej!
Jag bor i en gammal lägenhet från 1920-talet och har ett litet badrum som renoverades i samband med stambyte under sent 90-tal. Jag har i ett hörn på väggen mot golvet där man duschar två kakelplattor som spruckit sedan en tid tillbaka. Så det är ett extra utsatt område. Jag undrar om det går bra att byta ut dessa plattor utan att tätskiktet påverkas? Behöver man tänka på någonting särskilt vid byte av plattor? Badrummet är visserligen gammalt och börjar närma sig sin tekniska livslängd. Är det kanske dags att renovera istället trots att resterande installationer känns fräscha?
 
BirgitS
Ibland går det att få bort en platta utan att skada tätskiktet och ibland inte. Man vet inte på förhand hur det kommer att gå.

Om det är så att plattorna har spruckit därför att väggen buktar ut i det området så kan det vara tecken på en bakomliggande fuktskada.
 
  • Gilla
Sasmaniac och 1 till
  • Laddar…
H
Reglerna var inte samma för våtrum då som de är nu. Jag skulle nog fundera på att göra om badrummet. BirgiS kan nog svara bättre på det?
 
  • Gilla
Sasmaniac
  • Laddar…
Lägg gärna ut en bild, badrummet kan hålla i 50 år om det är bra byggt och sköts.
 
  • Gilla
Sasmaniac
  • Laddar…
S Sasmaniac skrev:
Jag undrar om det går bra att byta ut dessa plattor utan att tätskiktet påverkas?
om badrummet är från slutet av 90-talet så är det risk att de använde flytande tätskikt och då blir svårt att få bort plattan utan att skada tätskiktet
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
tack för input! Verkar vara svårt att avgöra innan man testat då kanske.
 
  • Hörn av en dusch med vita kakelplattor, duschmunstycke, slang och en brun borste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn med vita kakelplattor; fogarna är smutsiga och har sprickor. Behov av rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du känna om väggen är plan eller buktig?
Är det bara där i hörnet som det är glasyrsprickor?

Vet du vad det är för sorts vägg, betong, hålsten, plankvägg etc. bakom?
Vad är det för rum på andra sidan väggarna?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du känna om väggen är plan eller buktig?
Är det bara där i hörnet som det är glasyrsprickor?

Vet du vad det är för sorts vägg, betong, hålsten, plankvägg etc. bakom?
Vad är det för rum på andra sidan väggarna?
Bästa Birgit! Finns lite mindre glasyrsprickor i golvet bara. Men det är längs väggen som två plattor är spruckna som den på bilden. Det är tegelväggar. Bakom väggen är en liten garderob samt min granne.
 
BirgitS
Går det att notera någon fuktpåverkan i garderoben eller hos grannen bredvid/under?
 
S Sasmaniac skrev:
tack för input! Verkar vara svårt att avgöra innan man testat då kanske.
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att notera någon fuktpåverkan i garderoben eller hos grannen bredvid/under?
Jag behöver nog skaffa en fuktmätare för att testa. Men inte hört någonting från grannar eller sett någonting konstigt i garderoben. Det enda stället som buktar litegrann är i golvet precis nedanför den spruckna plattan. Det är inte riktigt samma fall mot brunnen som kringliggande plattor då de känns något nedsjunkna. Jag vet inte om det alltid varit så eller om det blivit så i efterhand...
 
BirgitS
Om golvet rör sig nedåt och därmed "drar" i kakelplattan så är det inte så konstigt att det spricker. Det låter lite oroväckande när golvet rör sig för då är det risk för att även tätskiktet spricker bakom den spruckna kakelplattan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.