Walle85 Walle85 skrev:
Hade jag köpt min Eveco fläktkonvektor idag hade jag starkt övervägt att köpa den direkt från Italien. Ser ut att vara bra mycket billigare trots frakt och numera dyr EUR. Nackdelen är att om man skulle få problem att det blir mer jobb och troligtvis en högre kostnad för garantiärende. Har dock inte räknat på exakt break-even sett till exakt prisskillnad (hur mycket/lite buffert man får via köp direkt från Italien).

Med det sagt så kan jag tyvärr inte ge någon feedback på kvalité då de nyligen installerades och kommer tas i drift, förhoppningsvis, inom kort. Men känns gedigna sett till byggkvalité iaf.
Har du golvvärme eller radiatorer för annan uppvärmning, hur har du kopplat in konvektorn? Egen slinga som styrs från värmepumpen eller kopplat på dig direkt på utgången för resten av uppvärmningen?
 
Walle85
Har numera golvvärme (tidigare element, bytte under förra året). Vi har dock tänkt oss fläktkonvektor mestadels för kyla under sommaren, så därav är den är kopplad innan VP direkt till brinevätskan.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Måste få hjälp med nedan funderingar:
Nu har jag bestämt mig för att jag ska ha fläktkonvektor i källaren. Men tror ni den får för lite värme om jag kopplar på mig direkt på golvvärmeslingan och att den istället skulle ha en separat styrning/slinga inkopplad till LVVPn? LVVPn går ju inte konstant, men så länge värmebehovet i källaren är lägre än de andra delarna av huset där golvvärmen är, så borde väl det räcka? Någon som är kunnig inom värmeområdet och kan svara på om det är så generellt? Jag tänker att källaren ligger mestadels under mark och då blir det ju inte några -10 på vintern, såsom resten av huset skulle kunna bli om man stängde av värmen.

Jag tänker då såhär:
- Koppla in mig direkt vid LVVP med en T-koppling på framledningsröret (som går till golvvärmefördelare) som kopplas direkt till konvektorn. Returen från konvektorn går in på returröret vid LVVP'n.
- Ha en inbyggd termostat på konvektorn som reglerar fläkthastigheten så om den får mer värme till sig än den behöver så stängs den av eller går på lägre varvtal.
- Koppla ihop cirkulationspumpen eller något annat på LVVP'n med en av/på-funktion för konvektorn, så den bara startar ifall vatten cirkulerar.
- Ser ni något behov av en ventil på returen från fläktkonvektor så den kan stänga och/eller strypa slingan av någon anledning?

Kommer det funka och har någon konkreta tips på vad jag ska kolla på för material? Ex om jag kollar på konvektor "Airleaf SL" s.19 (eller Airleaf RS? s.24) tillsammans med någon styrning från s.32- och ev. något koppel från s.34?
https://www.innovaenergie.com/site/assets/files/2790/catalogo_airleaf_2023_en_small_size.pdf
 
Eftersom du ersätter värme från en LLVP med värme från LVVP så kommer LVVPn att behöva gå oftare/längre för att "producera" den värme som behövs till källaren.
Om LVVPn klarar att värma källaren också beror på hur pass mycket överdimensionerad den är idag.

När du utökar befintliga vattenburna värmesystemet så kommer du att behöva injustera förinställningen (flödena) i hela systemet igen.
Cirkulationspumpen kommer troligen att behöva gå på högre hastighet för att hela systemet ska hinna med och leverera den energi den ska göra.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen (samma förfarande för golvvärem),
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du ersätter värme från en LLVP med värme från LVVP så kommer LVVPn att behöva gå oftare/längre för att "producera" den värme som behövs till källaren.
Om LVVPn klarar att värma källaren också beror på hur pass mycket överdimensionerad den är idag.

När du utökar befintliga vattenburna värmesystemet så kommer du att behöva injustera förinställningen (flödena) i hela systemet igen.
Cirkulationspumpen kommer troligen att behöva gå på högre hastighet för att hela systemet ska hinna med och leverera den energi den ska göra.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen (samma förfarande för golvvärem),
[länk]
Japp, den är överdimensionerad, jag köpte den med tanke på att den någon gång i framtiden också skulle värma källaren. Men eftersom det inte är något jättestort utrymme tänker jag att det ändå måste vara mest effektivast om jag ändå har lösningen.

Tack för länken, ska kolla. Har hållit på o justerat golvvärmen under några år så det har jag hyfsad koll på. Cirkulationspumpen har ytterliggare kapacitet så det ska också gå.

Men har du någon input om hur jag borde koppla och vilken typ av styrning som jag länkade till?
 
4 4väggarochtak skrev:
Japp, den är överdimensionerad, jag köpte den med tanke på att den någon gång i framtiden också skulle värma källaren. Men eftersom det inte är något jättestort utrymme tänker jag att det ändå måste vara mest effektivast om jag ändå har lösningen.

Tack för länken, ska kolla. Har hållit på o justerat golvvärmen under några år så det har jag hyfsad koll på. Cirkulationspumpen har ytterligare kapacitet så det ska också gå.

Men har du någon input om hur jag borde koppla och vilken typ av styrning som jag länkade till?
@MathiasS Du verkar precis ha gjort en liknande installation i garaget, är du fortfarande nöjd? Fick uppfattningen från dina inlägg att konvektorer kräver mkt högre flöde än gv? Har du någon input på ovanstående prylar?
 
Ja det gjorde jag. Hittar inte tråden om det nu, men du verkar ha sett den....!

Det blev skitbra. Trots väldigt framledningstemp så höll jag lätt 17 grader med fläkten på lågfart. När det är riktigt kallt ute och jag har högre framledning (uppåt 35), då är konvektorn överdimensionerad.

Det enda anmärkningen, vilket inte var en överraskning, är att ljudvolymen på fläkten är ok för ett garage, men man kan inte ställa samma produkt inomhus - då behövs något tystare, annars skulle iallafall jag bli irriterad. Dock låter den inte som ett reaplan, speciellt inte på lågfart och oavsett hastighet kan jag inte göra den från något angränsande rum.

EDIT: Flöde: jag har har nu konvektorn på en egen slinga, men den sitter på ett "t-kors" från resten av systemet. Det verkar fungera utmärkt som sagt. Jag har dock förberett för att enkelt kunna köra en separat cirkulationspump för denna, men det verkar inte behövas.Idag har jag ingen flödesreglering alls.

Detta blir andra året med konvektorn, men jag förväntar mig inga överraskningar i år, jag vet att det kommer fungera vid alla temperaturer och ju kallare desto bättre.....:)
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det gjorde jag. Hittar inte tråden om det nu, men du verkar ha sett den....!

Det blev skitbra. Trots väldigt framledningstemp så höll jag lätt 17 grader med fläkten på lågfart. När det är riktigt kallt ute och jag har högre framledning (uppåt 35), då är konvektorn överdimensionerad.

Det enda anmärkningen, vilket inte var en överraskning, är att ljudvolymen på fläkten är ok för ett garage, men man kan inte ställa samma produkt inomhus - då behövs något tystare, annars skulle iallafall jag bli irriterad. Dock låter den inte som ett reaplan, speciellt inte på lågfart och oavsett hastighet kan jag inte göra den från något angränsande rum.

EDIT: Flöde: jag har har nu konvektorn på en egen slinga, men den sitter på ett "t-kors" från resten av systemet. Det verkar fungera utmärkt som sagt. Jag har dock förberett för att enkelt kunna köra en separat cirkulationspump för denna, men det verkar inte behövas.Idag har jag ingen flödesreglering alls.

Detta blir andra året med konvektorn, men jag förväntar mig inga överraskningar i år, jag vet att det kommer fungera vid alla temperaturer och ju kallare desto bättre.....:)
Ja precis, jag höll på att söka och hamnade i din tråd.

Kul att höra, tack👍 ! vad har du för värmekälla och var det golvvärmeledningar du kopplat in den på? Till Eveco ska man ju köpa till ngn typ av styrning, där man får mer inställningsmöjligheter ju mer man betalar. Vilken köpte du och varför? Går konvektorn enbart när resten av systemet går? Installerade du också någon ventil eller liknande till systemet som du kan styra, eller bara för att kunna stänga av/på?
 
4 4väggarochtak skrev:
Ja precis, jag höll på att söka och hamnade i din tråd.

Kul att höra, tack👍 ! vad har du för värmekälla och var det golvvärmeledningar du kopplat in den på? Till Eveco ska man ju köpa till ngn typ av styrning, där man får mer inställningsmöjligheter ju mer man betalar. Vilken köpte du och varför? Går konvektorn enbart när resten av systemet går? Installerade du också någon ventil eller liknande till systemet som du kan styra, eller bara för att kunna stänga av/på?
Bergvärme, och golvvärme i hela huset. Dvs, har har bara en temperatur i hela systemet.

Jag köpte den enklaste styrningen:

https://www.vvsochbad.se/eveco-termostat-och-hastighets-reglering-for-crc-789157

Jag ville ju inte ha någon temperaturreglering i konvektorn, jag vill bara köra på fast hastighet och sedan får det "bli vad det blir" givet framledningstemperaturen.

Jag har inte någon ventil, men som sagt ovan har jag förberett för att ha en helt egen slinga med egen cirkulationspump till detta, men jag verkar inte behöva använda det. Man skulle ju kunna tänka sig någon strypventil men det verkar inte behövas hos mig. Det bör kanske nämnas att jag har en volymtank mellan bergvärme och värmekretsar och alll golvvärme och konvektorn är anslutna mot tanken. BVP har således en egen cirkulationspump och sedan har jag ytterligare en cpump som snurrar vattnet i värmekretsarna.
 
Ok, liknande förutsättningar som mig fast jag har en inredd källare som ska värmas (helst till +20 grader) och med en LVVP men utan ack.tank. Tänker också att existerande cirkulationspump för golvvärmen får driva även den här konvektorn. Hur stor skillnad märker du i returtemp om den är igång eller inte?
 
4 4väggarochtak skrev:
Hur stor skillnad märker du i returtemp om den är igång eller inte?
Jag kan inte kvantifiera det i siffror då alla mina shelly UNIs med tillhörande tempsensorer fortfarnade ligger omonterade - nya värmesystemet jag byggde fungerade så bra att jag inte kom till skott med mätningen. Men, det är rejäl skillnad på framledning och retur från konvektorn så den bidrar absolut till att dra ner returen, vilket är bra för mig....
 
Ok. Du skrev även i din tråd följande:

"Det är modellen som heter Eveco Carisma CRC MV 83 eller 93, dessa ger 7 respektive 10kW vid 50 graders framledning enligt någon norm men i mitt fall så handlar det om 1,5-2kW, vilket borde räcka även när det är riktigt kallt."

Förstår jag det rätt att du alltså med MV 83 och din låga framledning hamnar på ca 1,5-2kW i effekt? Hur stort är utrymmet, hur varmt tror du den kan göra det och vilken fläkthastighet går den på? Upplevs det som störande? Är en ny LLVP tystare tror du? Svårt att veta hur man uppfattar lösningen bara genom att titta på det teoretiska så jättetacksam över din input.

Min tanke är lite som din, keep it simple och hoppas att systemet rimmar bra med den påkopplad utan extra styrning, utan bara i början hitta rätt hastighet på fläkten för att den ska ha en konstant temp oavsett om tempen ute går upp/ner och därmed framledningen. Ytterligare faktor är såklart att mitt system inte har acktank och därmed kör mer start/stopp. Funderar om jag därför ska koppla konvektorn så den bara startar när cirk.pumpen går?
 
Det blev tillslut en MV83, ja. Jag hade velat ha MV84 som har en extra "rad" i värmeväxlaren och därmed, teoretiskt, skulle fungera bättre vid låga temperaturer, men den fanns inte tillgänglig från generalagenten i sverige annat än med flera månaders leveranstid.

Garaget jag värmer är 40kvm och ligger i husets källare. Det är ju svårt att avgöra effekten men istället för att ha 10grader där så är det nu 17-20grader. Jag kör då på lägsta farten, av tre lägen. Om det är kallare ute så jag får högre framledning kan man nog värma flera grader till. Mitt svåraste läge är runt noll grader ute för då kräver resten av huset väldigt lite tillskott så framledningstempen är låg.

Angående ljudet, som sagt tidigare, jag skulle inte vilja ha den i ett utrymme där jag vistas länge. Inte i köket, vardagsrummet och absolut inte i sovrummet. I en groventre med dörr att stänga så är det inte ett problem.

Men, som jag förstår det finns det modeller som är tystare. Ring Eveco, de var väldigt hjälpsamma.

Den erfarenhet jag har av LLVP är att där låter det normalt mindre - låg fläkthastighet och mkt högre temperatur ut.

Angående när konvektorn ska gå kan jag inte råda, känns som man behöver ta en funderare på hela systemet. För mig är läget annorlunda givet vattentanken.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.